۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۵
کد خبر: ۵۸۲۳۸۹
رییس مرکز تخصصی مهدویت مطرح کرد؛

نمایش قدرت مستضعفان؛ وجه اشتراک پیاده روی اربعین با ظهور

حجت الاسلام کلباسی با بیان ایکه پیاده روی اربعین در ابعاد مختلف ماکتی از عصر ظهور است، گفت: این پیاده روی نگاه فراملی، فرامذهبی، جامع و به دور از تعصبات نابجا و نهایتاً زیستِ مسالمت آمیز را که از دستاوردهای ظهور است، به نمایش می گذارد.
پیاده روی اربعین

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام «مجتبی کلباسی» درباره ارتباط اربعین حسینی با ظهور امام مهدی(عج)، اظهار کرد: ارتباط نهضت حسینی چه در عاشورا و چه اربعین و دیگر جلوه های آن با مهدویت و ظهور امام عصر(عج) ارتباط بسیار مستحکم و جدایی ناپذیر است؛ این ارتباط هم از بعد ماهوی است و هم از نظر نوع دشمنان و هم از نظر ویژگی های تاریخی مسئله.

رییس مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: در بعد منتظران و یاران امام حسین(ع) نیز شباهت هایی بین قیام حسینی و ظهور مهدوی وجود دارد؛ همچنین در متون مربوط به فرهنگ عاشورا مهدویت جلوه ای خاص دارد مثل تعبیر «امامِ منصور» در زیارت شریف عاشورا.

وی تاکید کرد: علاوه بر این، اهداف قیام عاشورای حسینی با ظهور و قیام مهدوی مشترک است اهدافی اعم از مبارزه با ظلم و فساد، مبارزه با بی عدالتی و تبعیض و ... یعنی همان اصلاحی را که حضرت سیدالشهداء(ع) با قیام عاشورای خود درصدد تحقق آنها بودند، امام مهدی(عج) نیز می کوشند چنان اصلاحاتی را رقم بزنند و از این رو، قرآن می فرماید: «أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ».

حجت الاسلام کلباسی در ادامه بیان کرد: در این میان پیاده روی اربعین نمونه ای از تجلیات مختلف فرهنگ عاشورایی است یعنی اولاً پیاده روی ضد ظلم و در طرفداری از مظلوم است، همچنین، این پیاده روی نمایش قدرت مستضعفان و کسانی است که در نظام های فعلی دنیا جایگاهی ندارند، یعنی نه در سازمان ملل نه شورای امنیت و نه در سایر مجامع اسم و جا و راهی برای شان نیست اما حضوری جدی در صحنه و مطالبه و هدفی دارند که این اهداف نمی تواند غیر از اهداف نهضت امام زمان(عج) باشد چراکه عاشورا و ظهور در امتداد یکدیگر اند هر چند از نظر زمان فاصله دارند.

وی اضافه کرد: نکته دیگر آنکه بسیاری از ویژگی هایی که در نهضت مهدوی به دنبال آن هستیم در پیاده روی اربعین تبلور و تجلی عینی دارد؛ برای مثال همدلی، همراهی و معاونت و کمک کردن، استقبال از زائران امام حسین(ع)، کنار گذاشتن بسیاری از مرزهای موهوم اعم از زبان، جغرافیا، نژاد و حتی مرزهای فرقه ای و مذهبی؛ چنان که حتی شاهد حضور افراد از ادیان دیگر در پیاده روی اربعین هستیم.

رییس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به حضور وحدت گرایانه شیعه و سنی در پیاده روی عظیم اربعین حسینی، ابراز کرد: از این رو، اربعین تجلی ویژه ای است از نهضتی که در کربلا آغاز شده و تا حکومت مهدوی و  ظهور امام عصر(عج) امتداد خواهد داشت و پایان بخش همه ظلم ها می شود.

وی درباره اشتراک پیاده روی اربعین با عصر ظهور در بعد جهانی بودن و همزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان و مذاهب در کنار یکدیگر، گفت: حکومت امام عصر(عج) جهانی است و دیدگاهی جهانی دارد، این حکومت در مرزهای محدود، متوقف نمی شود، چنان که در روایات مربوط به ظهور می بینیم مسیحیان و یهودیان و پیروان دیگر مذاهب به حضرت حجت(عج) می پیوندند.

کلباسی در پایان خاطرنشان کرد: باید توجه داشت حکومت شایستگان که خداوند آن را متعلق به صالحان می داند بر مبنای نژاد، زبان و جغرافیا و رنگ و فقیر و غنی شکل نمی گیرد بلکه به همه مردم تعلق دارد و اربعین از این نظر نیز ماکتی برای ظهور به شمار می رود، چراکه نگاه فراملی، فرامذهبی، جامع و به دور از تعصبات نابجا و نهایتا در کنار هم زیستنِ مسالمت آمیز را به نمایش می گذارد و این دستاورد بزرگی در مسیر نزدیک شدن به ظهور است./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: شبستان

ارسال نظرات