۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۵۸۱۱۱۷
مهدویت؛

نسب شناسی سیدالشهداء به روایت امام عصر

کارشناس مهدوی با بیان ایکه زیارت ناحیه مقدسه نسب و شجره طیبه حسینی را به خوبی معرفی می کند، گفت: آنها که مقابل ایشان ایستادند مقابل پیامبر(ص)، امیرالمومنین و حضرت زهرا علیهماالسلام و در یک کلام مقابل خدا قرار گرفتند.
هل من ناصر ینصرنی

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام «سیدمجتبی فلاح» در ادامه شرح زیارت ناحیه مقدسه امام زمان(عج)، اظهار کرد: در فراز دوم پس از سلام به خمسه طیبه علیهم السلام و اشاره به ویژگی های منحصربفرد امام حسین(ع) همچون اجابت دعا زیر قبه آن حضرت(ع) و وجود شفا در تربت شان، به ویژگی های دیگری که مختص امام حسین(ع) است، اشاره می شود.

کارشناس مهدوی با اشاره به محتوای این بخش از زیارت ناحیه مقدسه، گفت: در این بخش می خوانیم: «...أَلسَّلامُ عَلَى ابْنِ خاتَمِ الاْنْبِیآءِ، أَلسَّلامُ عَلَى ابْنِ سَیِّدِ الاْوْصِیآءِ، أَلسَّلامُ عَلَى ابْنِ فاطِمَهَ الزَّهْرآءِ، أَلسَّلامُ عَلَى ابْنِ خَدیجَهَ الْکُبْرى، أَلسَّلامُ عَلَى ابْنِ سِدْرَهِ الْمُنْتَهى، أَلسَّلامُ عَلَى ابْنِ جَنَّهِ الْـمَـأْوى، أَلسَّلامُ عَلَى ابْنِ زَمْـزَمَ وَ الصَّـفا ...».

فلاح اضافه کرد: در این فراز پیشینه سراسر نور امام حسین(ع) و ریشه شجره طیبه حسینی معرفی می شود؛ به عبارت بهتر، این بخش تصریح می کند که عاشورای حسینی با این وسعت و عمق اثرگذاری در تاریخ بر اساس چنین شجره طیبه ای رقم خورده و آنکه در ادامه این زیارت باید بر مصائب اش گریسته شود چنین نسب و پیشینه ای دارد.

وی با اشاره به عبارت «أَلسَّلامُ عَلَى ابْنِ خاتَمِ الاْنْبِیآءِ» در آغاز این بخش، بیان کرد: خاتم به انگشتری دارای نگین گفته می شود که زینت بخش انسان است، با توجه به این ویژگی که وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) زینت بخش همه انبیای الهی است انتساب سیدالشهداء(ع) به آن حضرت(ص)، یعنی امام حسین(ع) را با چنین شخص برجسته ای در عالم هستی معرفی می کنیم. به عبارت دیگر، پیامبر(ص) نگین برجسته افرادی است که واسطه خدا و خلق او شده اند و حضرت اباعبدالله الحسین(ع) فرزند و دست پرورده این انسان برگزیده.

کارشناس مهدوی با اشاره به عبارت «أَلسَّلامُ عَلَى ابْنِ سَیِّدِ الاْوْصِیآءِ»، تاکید کرد: وصی از واژه «وصایت» به معنای اتصال می آید، وصیت اتصال امر متوفا است به کسانی که بعد از او باقی می مانند؛ لذا وقتی گفته می شود امیرالمومنین(ع) سیدالاو،صیاء هستند یعنی آن حضرت(ع) محل اتصال سببی و نسبی و اخلاقی و احکامیِ پیامبر اکرم(ص) به بعد از خودشان است.

وی در ادامه ابراز کرد: این نکته را اهل سنت هم در منابع شان آورده اند. لذا وقتی امیرالمومنین(ع) را وصی پیامبر(ص) می خوانیم به دلیل اتصال ایشان به پیامبر(ص) است و بتیع وقتی امام حسین(ع) را فرزند سیدالاوصیاء(ع) معرفی می کنیم یعنی زائری که در معرض مصائب ایشان قرار می گیرد، درمی یابد این امام(ع) حلقه اتصال به رسول خدا(ص) است.

فلاح با اشاره به سومین سلام این بخش به حضرت سیدالشهداء(ع) بیان کرد: در این سلام می خوانیم: «أَلسَّلامُ عَلَى ابْنِ فاطِمَهَ الزَّهْرآءِ» یعنی امام حسین(ع) را فرزند بانویی می خوانیم که به تعبیر پیامبر(ص) برترینِ بانوان عالم اند و ایشان و محبانشان از آتش جهنم جدا شده اند.

وی ابراز کرد: سپس می خوانیم «أَلسَّلامُ عَلَى ابْنِ خَدیجَهَ الْکُبْرى» و سلام های بعدی که هر یک شرح های مفصلی دارد و همگی گوشزد می کنند وجود مقدس سیدالشهداء(ع) که در معرکه عاشورا به مصاف یزیدیان رفتند، چنین پیشینه ای داشتند؛ در نتیجه، درمی یابیم آنها که مقابل ایشان ایستادند مقابل پیامبر(ص)، امیرالمومنین و حضرت زهرا علیهماالسلام و در یک کلام مقابل خدا قرار گرفتند.

فلاح در پایان خاطرنشان کرد: عاشورا صحنه و میدان نبرد وصی نبوی به عنوان خلیفه ایشان و منصوب اموی به خلافت است؛ این نمایان می کند نبرد عاشورا  نبرد میان حق و باطل است و حق برای طالبان هدایت روشن می شود./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: شبستان

ارسال نظرات