۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۵۷۶۱۵۰
حجت الاسلام حاج آقازاده:

ولایتمداری جامعه مبتنی بر میزان توجه حوزه علمیه به مسأله ولایت است

پژوهشگر حوزوی تأکید کرد: اگر در دروس حوزه نسبت به مسأله ولایت اهمیت بیشتری داده شود، شکی نیست که وزن توجه به ولایت و امامت در جامعه نیز به تبع افزایش خواهد یافت.
حجت الاسلام حاج آقازاده

حجت الاسلام وحید حاج آقازاده در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که مباحث غدیر باید به اندازه ای در جامعه تذکر داده شود تا به خوبی نهادینه شود، گفت: ولایت امیرمؤمنان(ع) مهم ترین رکن و هویت زندگانی یک شیعه است، بدین معنا که اگر این رکن را برداریم دیگر هیچ مفهومی باقی نخواهد ماند.

استاد حوزه علمیه قم جریان ولایت را یکی از مباحث حیاتی اعتقادات شیعی خواند و اظهار داشت: این مسأله نیز همانند دفاع از نوامیس برای جامعه حل شده باشد؛ ما هیچگاه کلاس آموزشی برای دفاع از ناموس برگزار نمی کنیم زیرا این موضوع جزء لاینفک زندگی مردم است، بر این اساس باید مسأله غدیر و ولایت را نیز از ابتدا به همین شکل نهادینه می کردیم که متأسفانه در این زمینه کوتاهی شده است.

وی راه تقویت حافظه تاریخی و فهم تاریخی را این گونه توصیف کرد: راه تقویت حافظه تاریخی و توجه به مسائل حیاتی همچون غدیر و ولایت این است که در حوزه های علمیه دروسی مبنی بر تبیین ولایت و امامت از لحاظ قرآنی و روایی طراحی شود؛ به عبارت دیگر حوزه باید در این عرصه پیشگام باشد تا با تربیت نیروهای آشنا به معارف اهل بیت(ع) تشنگی جامعه نسبت به مسائل امامت و ولایت را برطرف کند.

حجت الاسلام حاج آقازاده تأکید کرد: اگر در دروس حوزه نسبت به مسأله ولایت اهمیت بیشتری داده شود، شکی نیست که وزن توجه به ولایت و امامت در جامعه نیز به تبع افزایش خواهد یافت.

این پژوهشگر حوزوی با بیان این که امروز شیعه در اوج اقتدار و عظمت قرار دارد، ابراز داشت: شیعه امروز در اوج عزت «اشهد أنّ علیاً ولی الله» قرار دارد و شایسته است که در حال حاضر بیش از گذشته نسبت به مسأله ولایت توجه و آن را بیش از قبل در جهان ترویج کنیم.

وی خاطرنشان کرد: عزت حداکثری شیعه در حال حاضر، حضور گفتمان تشیع در معادلات بین المللی است که ما این موضوع را در هیچ مقطعی از تاریخ مشاهده نکرده بودیم؛ بنابراین به نسبت عزت شیعه امروزی باید گفتمان ولایت و امامت نیز گسترش پیدا کند؛ اگر این اتفاق نیفتد ریشه گفتمان شیعه تبدیل به بافتی فرسوده خواهد شد./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات