۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۵۷۵۶۶۰
استاد درس خارج حوزه:

غدیر عید شکوفایی فطرت انسانی است

حجت الاسلام والمسلمین حسینی آملی با اشاره به این که غدیر عید شکوفایی فطرت انسانی است، پیام غدیر را فهم درست آن دانست و گفت: با توجه به تعبیر حبل الله در مورد امیرمؤمنان(ع) باید بدانیم که ایشان محور وحدت است نه اختلاف انگیزی.
استاد سید علی حسینی آملی

حجت الاسلام والمسلمین سید علی حسینی آملی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ایام دهه ولایت و عید با سعادت غدیر خم اظهار داشت:‌ پیام غدیر در درجه اول فهم آن است به این معنا که انگیزه غدیر چیست؟ و اصلا چه می خواست بشود؟ که اگر آن را بفهمیم بقیه مسائل حل می شود بنابراین نیاز به مقدمه ای برای فهم آن داریم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: مطابق روایات اسلامی با نفع ترین معارف معرفت خودشناسی است و ما اگر خود را بشناسیم می توانیم خداشناس بشویم البته در بین موجودات در ما زمینه تعالی و ترقی و تکامل هست و در تحصیل صفات کمال الهی تا غیر متناهی گنجایش و ظرفیت داریم، آن وقت ابراهیم گونه روی به جانب خداوند می آوریم که خدایا چون ما را مستعد کمال تا بی نهایت آفریدی باید دستورالعمل شکوفایی این استعداد درونی را نیز به ما بدهی.

وی با بیان این که همه ما خداوند متعال را واجد همه صفات کمال می دانیم، عنوان کرد: قرار است عبودیت ما نیز در حد کمال باشد، بنابراین عید مبعث که عید رسالت پیامبر گرامی اسلام(ص) است جواب همین مطالبات در محضر خداوند است که در واقع آیه شریفه به همین معنا اشاره دارد که «ما تو را شاهد و مبشر و هشدار دهنده فرستادیم»، بنابراین نبوت قبل از رسالت است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی آملی اضافه کرد: پیامبر بزرگوار ما به واسطه کمالی که در نهاد خودش داشت به عنوان نبی الله حالا به اعتبار دیگری می شود رسول الله؛ رسالت حضرت ابلاغ دستور العمل الهی برای بالفعل شدن قوه و استعداد انسانی ما است، بنابراین باید سجده شکر به جای بیاوریم که خداوند با عید مبعث برای ما دستور العمل فرستاد و آن رسالت رسول اکرم و نزول قرآن مجید است.

وی ادامه داد: اما دیری نپایید که قرآن به خود پیامبر گرامی اسلام(ص) می گوید: «انک میّت و انهم میّتون» به این معنا که وعده الهی این است که ایشان از این دنیا رحلت خواهد کرد و این حق ما است که از خدا دستورالعمل خواستیم و حالا که خبر رحلت رسید باید بدانیم که برای ادامه راه چه کنیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که عید غدیر و معرفی حضرت امیرمؤمنان(ع) به عنوان ولی و جانشین پیامبر جواب مطالبات مردم و امت اسلامی است، خاطرنشان کرد: عید غدیر روز نصب ولایت از جانب پیامبر گرامی اسلام(ص) نبود، بلکه روز غدیر در حقیقت معرفی ایشان به عنوان امام و خلیفه الله بود نه نصب امیرالمؤمنین(ع)، چراکه نصب ایشان از جانب خدای متعال ابلاغ شده بود، از این رو ادامه راه خط سیر استکمالی انسان نصب الهی و معرفی امیرالمؤمنین(ع) می شود.

وی تأکید کرد: ما باید در ادامه سجده شکر برای رسالت رسول اکرم یک سجده شکر دیگر برای ولایت مولای متقیان به جای بیاوریم، این فلسفه غدیر است که تکمیل کمالات نفوس انسان ها است و اگر تعبیر به تکمیل دین می شود به این خاطر است که دین هم در حقیقت دستور العمل زندگی است که در این روز تکمیل شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی آملی با بیان این که تقدیر از رسول اکرم رسالتش و معرفی امام علی(ع) همه این ها رویکرد به فطرت انسانی ما است، ابراز داشت: باید بگوییم آنانی که در مقابل رسالت رسول اکرم و ولایت امیرمؤمنان(ع) مزاحمت و سنگ اندازی و اذیت و آزار کردند در درجه اول با فطرت خودشان دعوا دارند چراکه این مسیر، مسیر شکوفایی فطرت انسانی است؛ نفاق و کفر در این مسیر نزاع با فطرت است و آن هایی که ولایت را پذیرفتند همه خواهان شکوفایی فطرت انسانی خودشان هستند.

وی تصریح کرد: انسانیت باید بداند که فرامین وحی به رسالت پیامبر و به ولایت امیرمؤمنان(ع) شکوفایی فطرت انسان است؛ این که «حبل الله» در قرآن و چنگ زدن به آن به وجود نازنین مولا علی(ع) تعبیر شده است به این معنا است که امیرمؤمنان محور وحدت است نه اختلاف انگیزی؛ ما نباید به دیگران فحش بدهیم ولی مسیر سلامت را نشان می دهیم و با کمال دلسوزی مسیر درست را می گوییم.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم در ادامه با تأکید بر این که دنیا مزرعه آخرت است و ما نباید از مسیر شکوفایی فطرت جدا شویم، یادآور شد: بنابراین آنانی که در شکوفایی غدیر تلاش می کنند تا پیام غدیر را برسانند در حقیقت به شکوفایی فطرت انسان کمک می کنند بدون این که به دیگران توهین و جسارتی بکنند، همانند این که ما وقتی می خواهیم از یک طبیب یا معلم تعریف کنیم به دیگران ناسزا نمی گوییم، هرچند وقتی ما از ارزش های این طبیب یا این معلم می گوییم خود به خود ضمیر مرجع خود را پیدا می کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مبلغان، سخنوران، پژوهشگران، نویسندگان و حتی هنرمندان متعهد صدا و سیما که می خواهند حقایق غدیر را بیان و درست پیاده کنند، باید به مقتضای رشته خودشان مطالعات جدی در این عرصه داشته باشند تا شاهد تبلیغ غدیر که همان تبلیغ فطرت انسانی است بدون توهین به دیگران باشیم./1330/ت302/ب1

ارسال نظرات