۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۵۷۴۹۲۰
گزارش؛

کارکردهای مسجد در جامعه منتظر

با توجه به اینکه مسجد در دولت كريمه مهدوی، مركز حکومت و سكونت حضرت حجت(عج) است، در دوران غیبت هم مسجد باید پايگاه اصلی آموزش و تربيت منتظران باشد؛ به عبارت بهتر، مساجد باید برای ظهور کادرسازی کنند.
مسجد

به گزارش خبرگزاری رسا، مساجد کانون های مقدسی اند که به انسان آرامش روانی می دهند، خدا را به یاد می آورند، محل عبادت و نماز و نیایش اند و در روایات از مسجد به عنوان «خانه خدا در زمین»، «محبوب ترین قسمت شهرها»، «خانه پارسایان» و ... یاد شده است.

رفت و آمد به مسجد، مایه خیر و برکت در زندگی است. ورورد به مسجد و حضور در مساجد، آداب و احکام خاصی دارد که در کتاب های فقهی آمده و همه نشان دهنده جایگاه والای معنوی آن و نقش تربیتی و سازنده این عبادتگاه است. خود ما هم این تاثیر را در زندگی مسجدیان می بینیم.

امیرمومنان علیه السلام فرمودند: «هر کس به مساجد رفت و آمد داشته باشد، به یکی از این امور هشتگانه دست می یابد: 1.یافتن برادر ایمانی که در مسیر خدا از او بهره می گیرد؛ 2.دانشی تازه؛ 3.فهم و درک آیه ای از آیات قرآن؛ 4.شنیدن سخنی هدایتگر و راهنما؛ 5.رحمتی از پروردگار که مورد انتظار است؛ 6.شنیدن سخنی که او را از گمراهی و هلاکت باز می دارد؛ ترک گناه به سبب خداترسی؛ 8.ترک گناه به سبب حیا از برادران دینی.»(من لایحضره الفقیه، ج1، ص237)

تبیین این کارکردها توسط حضرت امیر(ع) کافی است تا از نقش و اهمیت مسجد در سبک زندگی منتظرانه و حرکت در مسیر انتظارِ زمینه ساز مطلع شویم.

بی تردید مسجد در کنارهای کارکردهای عبادی، بهترین پایگاه و به تعبیر امام خمینی(ره) سنگر برای تربیت و حفظ منتظران و مهدی باوران و مهدی یاوران از انحرافات است.

کارکردهای مسجد در دولت کریمه

حجت الاسلام مهدی یوسفیان، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت قم درباره کارکردهای مسجد بر سبک زندگی منتظرانه و تربیت مهدی یاوران، گفت: مساجد از مهمترین اماکن در منظومه معرفتی اسلام اند، با نگاه به سیره نبی مکرم اسلام (ص) می بینیم که ایشان پس از هجرت به مدینه، در نخستین اقدام ساخت مسجد را مدنظر قرار دادند که این نقش مهم این نهاد دینی را بیش از پیش آشکار می کند.

وی با بیان اینکه بنابر تصریح روایات مساجد در دولت کریمه مهدوی جایگاهی خاص دارند، تصریح کرد: در روایات  آمده است که حضرت مهدی(عج) در دوران ظهور به دو شیوه محتوایی و شکلی مساجد را مورد توجه قرار می دهند، از نظر شکلی مساجد به اندازه نیاز و با شکلی که متناسب با فضای عبودیت است، ساخته می شود تا خدا در آنها خالصانه پرستش شود.

یوسفیان اضافه کرد: از نظر محتوایی نیز در دولت کریمه امام عصر(عج)، مسجد مرکزی برای تعلیم و تعلم و آموزش قرآن کریم و احکام دین با همان محتوای ارایه شده از سوی خدا و اولیای الهی است. علاوه بر این، امام زمان (عج) در محل اداره حکومت به سیره پیامبر(ص) و امیرالمومنین امام علی(ع) عمل و در مسجد کوفه حکومت را اداره می کنند.

مسجد باید پايگاه اصلي آموزش و تربيت منتظران باشد

کارشناس مهدوی تاکید کرد: با توجه به اینکه مسجد در دولت كريمه مهدوی، مركز حکومت و سكونت حضرت حجت(عج) است، در دوران غیبت هم مسجد باید پايگاه اصلي آموزش و تربيت منتظران باشد؛ به عبارت بهتر، مساجد باید برای ظهور کادرسازی کنند.

بنابر این گزارش، رفتن به مسجد، علاوه بر انجام عبادت و نماز، هم زیارت خانه خدا است، هم شرکت در نماز جماعت است، هم حضور در مجالس دینی و شنیدن موعظه و سخنرانی، هم باخبر شدن  از وضع و حال برادران مسلمان، هم تعاون و وحدت و همسبتگی و هم تعظیم شعائر دینی است و برکات اجتماعی و فواید سیاسی اجتماعی هم دارد.

بنابر روایات قیام حضرت مهدی علیه السلام نیز از مسجدالحرام و از کنار کعبه مقدس خواهد بود و ندای «یا اهل العالم» آن حضرت(عج) از کنار خانه خدا به گوش جهانیان خواهد رسید.

مساجد ظرفیت تربیت مهدی یاوران را دارد

حجت الاسلام حسن عبادی، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت نیز با اشاره به جایگاه مسجد در ترویج سبک زندگی منتظرانه، گفت: در فرهنگ دینی نام مسجد الهام بخش جایگاه عبادت، یادآور بندگی و تواضع در برابر خداوند متعال است.

وی با اشاره به کارکردهای مسجد اضافه کرد: مساجد به عنوان پایگاه عبادی با ایجاد آشنایی و ارتباط بین مومنین با نخبگان و صالحان جامعه، می توانند بستری مناسب برای پرورش و تربیت روحی اجتماعی باشند و با فراخوانی پیوسته در میان مسلمانان روح جمع گرایی، انعطاف و نظم پذیری که از شاخصه های سبک زندگی منتظرانه است، را تقویت کنند.

عبادی با تاکید بر نقش حیاتی مساجد در امور تربیتی، عبادی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تصریح کرد: مساجد، همان نقش و کارکردی را دارند که ما برای تربیت نسل یاوران حضرت مهدی (عج) به آن نیاز داریم؛ چراکه در مساجد انسان های مومن، متعهد، مکتبی و صالح برای زمینه سازی ظهور تربیت می شوند.

کارشناس مهدوی با بیان اینکه حکومت حضرت مهدی(عج) از مسجد آغاز می شود و مقر حکومتی ایشان هم در مسجد است، تاکید کرد: مسجد الگوی ارزش گذاری است، ارزش هایی مانند جهاد و ایثار، وحدت و همبستگی، تعاون اجتماعی، مشارکت در حل مشکلات و نارسایی‌های اجتماعی و همراه بودن با فقیران که اینها از شاخصه های مسجد زمینه ساز ظهور است.

حجت الاسلام عبادی با بیان اینکه عدالت گستری از ویژگی های حکومت حضرت مهدی(عج) است، خاطرنشان کرد: مساجد زمینه سازِ ظهور می توانند، پایگاه گسترش عدالت در جامعه باشند، چنان که از هنگامی که پیامبر اکرم (ص) مسجد را بنا نهادند، همواره آنان که مورد ظلم و ستم قرار می گرفتند، به مسجد پناه می آوردند.

بنابر آنچه بیان شد، مساجد در جامعه منتظر و زمینه ساز ظهور باید آباد باشد، آبادی مسجد هم تنها به ساختمان باشکوه و فرش های زیبا و گنبد و گلدسته و تجهیزات آن نیست، بلکه به حضور پرشور مردم و اجتماعات اثرگذار و نقش آفرینی در جهت دهی و اخلاقی مردم است.

به عبارت بهتر، آبادی واقعی یک مسجد به حضور مومنان در ماسجد و عبادت خداوند در آن است و در روایات هم آمده که مساجد غریب که کسی به آنها مراجعه نمی کند، روز قیامت از دست مردم شکایت می کنند.

لذا منتظران ظهور حضرت(عج) باید هم خود اهل مسجد باشند و هم فرزندان شان را مسجدی بار بیاورند./۹۶۹/د۱۰۲/ب۱

منبع: شبستان

ارسال نظرات