۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۵۷۳۲۱۷
مهدویت؛

قدم هایی که به ظهور می رسند

برای آنکه انتظار بتواند زمینه ساز ظهور شود و ما را در مسیر رسیدن به آینده موعود جهان کمک کند، نیازمند عملگرایی است؛ به عبارت دیگر، تا انتظار از جنبه روحی و فکری به عرصه عمل نیاید و عمل آدمی را متاثر نکند نمی توان از آن به انتظار پویا، تعبیر کرد.
مهدویت

به گزارش خبرگزاری رسا، انتظار برای ظهور حضرت مهدی(عج) به تعبیر روایات و سخن بزرگان صرفاً یک حالت روحی معنوی نیست بلکه برای آنکه این انتظار بتواند زمینه ساز ظهور شود و ما را در مسیر رسیدن به آینده موعود جهان کمک کند، نیازمند عملگرایی است؛ به عبارت دیگر، تا انتظار از جنبه روحی و فکری به عرصه عمل نیاید و عمل آدمی را متاثر نکند نمی توان از آن به انتظار پویا تعبیر کرد.

این عمل می تواند در حد یک قدم باشد اما همین قدم ها در کنار هم می توانند موانع ظهور را برطرف کرده و به عمر غیبت امام عصر(عج) پایان دهند. از این رو، در صحبت با کارشناسان نظر آنها را درباره قدم هایی که می تواند برای ظهور برداشت گفت وگو کرده ایم که به حضورتان تقدیم می شود:

خودسازی؛ مهمترین گام در مسیر ظهور

حجت الاسلام و المسلمین علی سرلک، کارشناس مذهبی در گفت وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان در پاسخ به این سوال که مردم برای زمینه سازی ظهور امام زمان(عج) چه قدمی می توانند بردارند، اظهار کرد: بزرگترین گامی که برای ظهور باید برداشت، در درون خود هر فرد است که باید خود را به صلاح و درستی نزدیک کنیم زیرا به تعبیر امام خمینی (ره)، منتظران مصلح باید صالح باشند.

وی اضافه کرد: یک کشاورز، کارمند، استاد، شاگرد، مدیر، طلبه، رئیس، خانه دار و ...باید مملکت وجود، عواطف و امکانات خود را در این مسیر قرار دهد، اگر فردی خود را به صلاح برساند و از خلاف ها، جرم ها و غفلت ها نجات دهد، در میدان عمل، به گام های روشن عملی خواهد رسید.

سرلک تاکید کرد: قرآن کریم می فرماید: «وَ الَّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنينَ؛ و آنها که در راه ما ( با خلوص نیّت ) جهاد کنند، قطعاً به راه های خود، هدایتشان خواهیم کرد و خداوند با نیکوکاران است.» که اصل این جهاد، در ارتباط با نفس است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه راه نصرت امام زمان (عج) و گام برداشتن برای ظهور ایشان، اصلاح وجودی خود است، ابراز کرد: اگر انسان به چنین جایگاهی برسد، به عنوان یک دانشجو خواهد گفت، خوب درس می خوانم تا در دولت امام زمان (عج) بتوانم خدمت خوبی داشته باشم، لذا چنین فردی تمام درس خواندن اش، گام برداشتن برای ظهور است و یا یک نانوا اینگونه بگوید که نانی تهیه کنم تا غذای مردمانی باشد که برای امام زمان (عج) خدمت می کنند، تمام تلاشش برای تهیه این نان، گام برداشتن برای ظهور خواهد بود.

برنامه و تصمیم مسئولان در مسیر ظهور باشد

کارشناس برنامه پرمخاطب «تا نیایش» ادامه داد: یک مسئول زمانی که رای می گیرد و پشت میز مسئولیت می نشیند، باید نگاهش در برنامه ریزی و تصمیم گیری این باشد که به آمادگی جامعه برای زمینه سازی ظهور امام زمان(عج) کمک کند.

وی با بیان اینکه طلبه ها در زمینه سازی ظهور نقش بسیار پررنگی دارند، خاطرنشان کرد: اگر امروز دینی در جامعه باقی مانده است و مردم به عشق امام زمان(عج)، نام فرزندان خود را همنام حضرت حجت(عج) قرار می دهند، جشن می گیرند و ... علی رغم تمام ضعف ها، ناشی از فعالیت های روحانیت است.

دِین نهادهای فرهنگی نسبت به مهدویت

همچنین، حسن سلطانی، مجری برنامه های معارفی صداوسیما به گام هایی که رسانه ملی می تواند برای ظهور بردارد، اشاره کرد و گفت: رسانه ملی و تمام نهادهایی که در عرصه فرهنگی در حال تلاش هستند، باید به دو عنصر ویژگی ها و برکات دوران ظهور امام عصر(عج) و همچنین خسران و زیان دوران غیبت ایشان توجه داشته باشند.

وی اضافه کرد: رسانه ملی باید برکات وجودی امام زمان (عج) را بیان و این مهم را تبیین کند که «یَملَأُ الله بِهِ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کَما مُلِئَت ظُلماً و جَورا؛ زمین را از قسط و عدل پر می کند چنانکه از ظلم و چور پر شده باشد»؛ زیرا اگر آدمی، عدالت گستر واقعی را بشناسد و بداند که تنها به دست ایشان عدالت واقعی رقم خواهد خورد، هیچ دعایی جز ظهور ایشان نخواهد داشت.

سلطانی با بیان اینکه رسانه ها باید عواقب طولانی شدن غیبت امام عصر(عج) را تبیین کنند، تصریح کرد: رسانه ملی باید به معرفی ایشان بپردازد و در گام بعدی پاسخ شبهات رسانه های معاند را بیان کند تا غبار قرار گرفته روی حقایق دولت مهدوی کنار رود؛ در این صورت همگان خواستار روی کار آمدن این دولت خواهند بود.

مجری رسانه ملی در پاسخ به این سوال که قدم برداشتن برای زمینه سازی ظهور نیازمند چه پیش زمینه هایی است، تاکید کرد: براساس روایات و از قول امام زمان (عج) در نامه هایشان به نواب اربعه داریم که ایشان ناظر بر اعمال انسان ها هستند و نامه اعمال انسان ها به محضر ایشان می رسد و حضرت(عج) از رفتارهای بد انسان، ناراحت می شوند.

وی در پایان خاطرنشان گفت: امام عسکری(ع) می فرمایند: «کونُوا لَنا زَيْناً وَ لا تَکونُوا عَلَيْنا شَيْناً؛ زینت ما باشید نه باعث ملامت و سرزنش ما» لذا شیعیان باید به گونه ای عمل کنند که مورد رضایت حضرت حجت(عج) باشد که در این صورت فرد در خلوت و جلوت رفتارهای صحیح خواهد داشت و اگر رفتارهای انسان مورد رضایت حضرت مهدی(عج) باشد، قطعا زمینه ساز ظهور خواهد بود.

سبک زندگی ما بستگی به نوع تلقی ما از انتظار دارد

حسن ملایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت و  مؤلف کتاب «سبک زندگی منتظرانه» نیز با بیان اینکه انتظار تنها چشم به راهی نیست، اظهار کرد: اگر انتظار امام زمان(عج) را تنها در دعا برای ایشان بدانیم، رفتار ما به دعای سلامتی و فرج بعد از نماز یا در مراسم ها خلاصه می شود. سبک زندگی ما بستگی به نوع تلقی ما از انتظار دارد و اگر انتظار را تنها در این بحث ها خلاصه کنیم، بسیاری از روایت های مهدوی قابل تحلیل و تفسیر نیست و معلوم می شود انتظار ما با مقصود اهل بیت(ع) بسیار منافات دارد.

وی تاکید کرد: انتظار، روحیه ای همراه با رفتار جهادی است و یک آماده باش برای مبارزه و نبرد همه جانبه در مواجهه حق و باطل است، البته باید توجه کرد که جهاد تنها مباحث نظامی گری و مباحث فقهی مرتبط با آن نیست، بلکه جهاد در فرهنگ قرآنی و اهل بیت(ع) شامل همه تلاش های مجدانه در برابر دشمن است و در این فضا می توان از جهاد اکبر یعنی مبارزه با خود و جهاد اصغر یعنی مبارزات فیزیکی و نظامی و جهاد کبیر -به تعبیر مقام معظم رهبری- به معنای جهاد فکری و فرهنگی سخن گفت.

وی انتخاب «سبک زندگی منتظرانه» را از گام های موثر در مسیر ظهور معرفی و ابراز کرد: این سبک عبارت است از التزام به مجموعه رفتارهای جهادی برخاسته از اعتقاد به امام حی (امام زمان(عج)) و انتظار دولت ایشان در عصر غیبت که با هدف زمینه سازی، برای حکومت مهدوی براساس تعالیم اسلام اصیل صورت می گیرد.

ملایی با اشاره به کلیدواژه های این تعریف از سبک زندگی منتظرانه بیان کرد: «التزام» در این تعریف یعنی فردی که فقط ادعا کند، سبک زندگی منتظرانه را ندارد و «مجموعه رفتار» یعنی مجموعه و همه اعمالش باید مهدوی باشد نه تک تک رفتارهایش، در این تعریف «رفتار جهادی» مطرح شده است یعنی هر رفتاری منتظرانه نیست و باید در میدان مبارزه و جهاد، رفتار منتظرانه داشته باشد.

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت یادآور شد: علاوه بر این، رفتارها هم باید با اعتقاد به «امام حی» همراه باشد یعنی این رفتارها باید برای امام زمان (عج) باشد که با خود چشم به راهی برای حکومت حضرت(عج) را به دنبال دارد. مجموعه این اعتقادات و رفتارها، زمانی که در عصر غیبت حضرت(عج) در نظر گرفته می شود، سبک زندگی منتظرانه نامیده می شود./۹۶۹/د۱۰۲/ب۱

منبع: شبستان

ارسال نظرات