۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۵۷۳۰۰۸
فصل بندگی؛

خودباوری و احياى دين و معنويت در سایه حج و مهدویت

احياء و تقويت دين اسلام در طول تاريخ، مرهون حج و مهدويت و آموزه‌هاى آن دو است و هر چه مسلمانان به شعائر و باورهاى اسلامى بيشتر معتقد و آراسته باشند، تقويت و تدوام دين را بيشتر تجربه خواهند كرد.
امام زمان

به گزارش خبرگزاری رسا، به مناسبت فرا رسیدن موسم حج و گردهمایی عظیم مسلمانان از سراسر جهان در سرزمین وحی و با توجه به آنکه امام، روح حج است در سللسه نوشتارهایی ارتباط «حج و مهدویت» بررسی می شود که در ادامه بخش دوم آن به حضورتان تقدیم می شود:

خودباورى

از جمله كاركردهاى مهم حج و مهدويت، ايجاد و تقويت روحيه اعتماد و خودباورى ميان مسلمانان است؛ زيرا وقتى مسلمانان در اجتماع عظيم حج جمعيت ميليونى خويش را ملاحظه مى‌كنند، اولاً به اين جمعيت عظيم مى‌بالند و افتخار مى‌كنند؛ ثانياً اعتماد به نفس مسلمانان بيشتر مى‌شود؛ ثالثاً روحيه خودباورى و اصالت هويت ميان آنان برانگيخته مى‌شود. درباره انديشه مهدويت نيز چنين است؛ زيرا وقتى مسلمانان معتقد باشند كه آينده جهان به آنان تعلق دارد و با آمدن منجى بشريت، حضرت مهدى(عج)، حكومتى جهانى شكل مى‌گيرد، بديهى است كه روحيه اعتماد به نفس و خودباورى ميان آنان تقويت مى‌شود.

احياى دين و معنويت

حج و مهدويت احياگر دين و معنويت‌اند. در اين خصوص، روايات بسيار از معصومان نقل شده است كه در اينجا به برخى از آنها اشاره مى‌شود:

- اميرالمؤمنين على(ع) مى‌فرمايد: «... وَ الحَجَّ تَقْوِيَةً لِلدِّين ». 1

- همچنين حضرت زهرا عليها السلام در خطبه‌شان چنين فرمودند: «وَ الحَجَّ تَشْيِيداً لِلدِّين ». 2

- اميرمؤمنان على(ع) خطاب به امام حسين(ع) فرمود: أَنَّهُ قَالَ التَّاسِعُ مِنْ وُلْدِكَ يَا حُسَيْنُ هُوَ الْقَائِمُ بِالحَقِّ وَ المُظْهِرُ لِلدِّينِ وَ الْبَاسِطُ لِلْعَدْل. 3 «اى حسين! نهمين فرزند تو قائم بر حق است. او دين را ظاهر كرده و عدل را در زمين جارى مى‌كند.»

- امام باقر(ع) مى‌فرمايد: «فِي قَوْلِهِ (الَّذِينَ إِنْ مَكَّنّٰاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقٰامُوا الصَّلاٰةَ وَ آتَوُا الزَّكٰاةَ) فَهَذِهِ لآِلِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِمْ إِلي آخِرِ الْأَئِمَّةِ وَ الَمهْدِيِّ وَ أَصْحَابِهِ يُمَلِّكُهُمُ اللَهُ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبَهَا وَ يُظْهِرُ بِهِ الدِّينَ وَ يُمِيتُ اللَهُ بِهِ وَ بِأَصْحَابِهِ الْبِدَعَ وَ الْبَاطِل. 4

درباره اين آيه كه مى‌فرمايد: «همان كسانى كه هر گاه در زمين به آنها قدرت بخشيديم، نماز را برپا مى‌دارند و زكات مى‌دهند» امام محمد باقر(ع) فرمود: «اين آيه متعلق به آل محمد است؛ يعنى دوازده امام و شخص مهدى موعود و ياران او كه خداوند آنان را مالك شرق و غرب جهان مى‌كند، دين اسلام را به دست او آشكار مى‌نمايد و هر بدعت و باطلى را به وسيله او و يارانش محو مى‌كند».

براساس اين روايات مى‌توان گفت احياء و تقويت دين اسلام در طول تاريخ، مرهون حج و مهدويت و آموزه‌هاى آن دو است و هر چه مسلمانان به شعائر و باورهاى اسلامى بيشتر معتقد و آراسته باشند، تقويت و تدوام دين را بيشتر تجربه خواهند كرد.

البته غير از اين موارد، موارد ديگرى نيز وجود دارد كه به منظور پرهيز از طولانى شدن مطالب، فقط به ذكر عناوين آنها اكتفا مى‌شود:

 گسترش عدالت؛   اقتدار اسلام؛   گسترش عبادت و خودسازى؛  اميد و بالندگى.

___________________

پی نوشت ها:

1) . نهج‌البلاغه، حكمت 44.

2) . الاحتجاج، طبرسى، ج1، ص991.

3) . اعلام الورى، طبرسى، ص426.

4) . بحارالانوار، ج52، ص47.

*«حج و مهدویت»، حسین الهی نژاد

/۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: شبستان

ارسال نظرات