۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۱
کد خبر: ۵۷۲۶۷۶
گزارش؛

راه تکثیر جهانیِ عشق به امام عصر

وقتی امتی به درگاه خدا دعا می کنند تا فرج را نزدیک کند و آن منجی را برساند، این خواسته در دعاهای فردی و جمعی مطرح می شود و شوق دیدار را می افزاید و منتظر را هم آماده و شایسته آن دوران می سازد.
حکومت جهانی امام زمان(عج)

به گزارش خبرگزاری رسا، یکی از وظایف شیعه در دوران غیبت امام زمان(عج)، «دعا برای ظهور» است، این کار علاوه بر اینکه پیوند منتظران را با پیشوای موعود تقویت می کند، از آنجا که خداوند وعده داده که دعاهای نیایشگران را اجابت کند، بی شک این دعاها در فراهم شدن زمینه ظهور موثر است.

وقتی امتی به درگاه خدا دعا می کنند تا فرج را نزدیک کند و آن منجی را برساند، این خواسته در دعاهای فردی و جمعی مطرح می شود و شوق دیدار را می افزاید و منتظر را هم آماده و شایسته آن دوران می سازد. امام زمان(عج) در نامه ای که به نایب خاص خود محمدبن عثمان نوشت، فرمود: «برای تعجیل فرج بسیار دعا کنید چراکه این برای خود شما هم فرج و گشایش است.»(منتخب الاثر، ص 268)

دعاهای متعددی برای ارتباط معنوی با با آن حضرت(عج) نقل شده است. دعا برای سلامتی و حفاظت و پشتیبانی الهی از آن حضرت(عج)، یکی از دعاهای معروف و رایج است «اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ ...» که در ضمن آن دعا برای ظهور و برپایی حکومت عدل هم آمده است.

دعای فرج عشق ما به امام(عج) را در جهان منتشر می کند

حجت الاسلام مجتبی معنوی، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت درباره چرایی دعا برای سلامتی و فرج حضرت حجت(عج) به شبستان گفت: ماهیت دعا، مناجات با خداوند است و تاثیر دعا نیز در نظام آفرینش نیز متقابل است، به این معنا که نظام آفرینش زنده و پویاست و جهان بینی اسلامی از تاثیر دعا بر این نظام حکایت می کند، لذا دعا در برقراری ارتباط با امام عصر(عج) نقش بسیار مهمی دارد.

وی درباره اهمیت دعا برای سلامتی حضرت حجت(عج) تصریح کرد: به این معنا نیست که حضرت(عج) سلامتی خود را بواسطه این دعا دارند بلکه تاثیر متقابل این دعا کردن، موجب رشد و تکامل ما می شود؛ انسان برای رسیدن به امامت و پذیرش ولایت نیازمند ظرفیت و استعدادی است که این مهم با دعا کردن برای امام(عج)، شکوفا می شود.

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: وقتی در دعای «اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ...» از خداوند می خواهیم که حافظ، ناصر، دلیل و راهنمای امام زمان (عج) باشد و رهبری امام(ع) را چشمه حیات ما قرار دهد، در صورتی از این نعمات برخوردار می شویم که ظرفیت لازم را داشته باشیم؛ خداوند با دعای فرج، تاثیر عشق و محبت ما به امام(عج) را در نظام آفرینش منتشر می کند.

دعا برای فرج؛ ادای بخشی از حقوق امام(عج)

در کتاب شریف «مکیال المکارم» آمده: «چون ما نمی ‏توانیم حقوق آن حضرت(عج) را ادا نماییم و شکر وجود و فیوضاتش را آن طور که شایسته است، بجا آوریم بر ما واجب است آن مقدار از اداى حقوق آن حضرت(عج) را که از دستمان ساخته است، انجام دهیم. . . بهترین امور در زمان غیبت آن حضرت(عج)، انتظار فرج آن بزرگوار و دعا براى تعجیل فرج او و اهتمام به آنچه مایه خشنودى آن جناب و مقرب شدن در آستان اوست، می ‏باشد.»

به بیان اینکه احسان و صله به دو امر حاصل می شود؛ یکی: منفعت رساندن به دیگری و دوم: دفع زیان از غیر و این هر دو با دعا کردن حاصل می گردد.

چون از منافع بزرگ و ارزشمند احترام است و بدون تردید دعا کردن نوعی احترام است همچنین دعا برای تعجیل ظهور حضرت صاحب الامر(عج) با شروطی که مقرر شده سبب جلو افتادن آن است و با آن همه گونه خیر و برکت آشکار می گردد و همه ضررها از بین می رود. از جمله آثار دعا مسرت و خرسندی کسی است که برایش دعا می شود و سرور آن حضرت(عج) خود منفعتی عظیم است.

و دیگر اینکه: دانستیم دعا در جلو افتادن ظهور حضرت مهدی(عج) تاثیر دارد و با ظهورش از خود و شیعیانش غم و اندوه برطرف می شد و هم و غم و سختی و مشقت دور می گردد بلکه خود دعا در دفع هم و غم موثر می باشد.

دعا کردن برای تعجیل فرج حضرت صاحب الزمان (عج) کمک و تعاون بر نیکی و تقوی است، که خداوند متعال به آن امر فرموده است: «در نیکی و تقوی یکدیگر را یاری کنید».

توصیه آیت الله بهجت به منتظران

دعای فرج «اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْـخَـفـآءُ ...» نیز که خواندن آن ثواب دارد، باز هم توسل به آن حضرت(عج) و درخواست گشایش است.

مرحوم حضرت آیت الله العظمی محمدتقی بهجت(ره) در پاسخ به این سوال که «در عصر ما که گرفتاری ها و فشارها از هر سو متوجه شیعیان در اقصی نقاط جهان و خصوصا کشور ماست. باید چه کار کرد؟»، فرمود: «مخصوصا دعای شریف «اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْـخَـفـآءُ ...» را بخوانید و از خدا بخواهیم برساند صاحب کار را، با او باشیم، حالا اگر رساند که رساند و اگر نرساند، دور نرویم از کنار او. از رضای او دور نرویم او می بیند، او می داند حرف هایی که ما به همدیگر می زنیم!»

حجت الاسلام حسین الهی نژاد، مدیر گروه آینده پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره این دعا و برکاتش به شبستان بیان کرد: توصیه شده است که این دعا در عصر غیبت خوانده شود. به عبارت دیگر، دعای «اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ» دعایی است که بیشتر در روزگار غیبت خوانده می شود، همچنین، خواندن آن پس از نماز امام زمان علیه السلام توصیه شده است تا وقتی شیعه منتظر از خواندن نماز امام زمان علیه السلام فارغ شد این دعا را پس از نماز قرائت کند.

وی درباره جایگاه و اهمیت این دعا، گفت: درباره این دعا از مرحوم آیت الله بهجت (ره) سوال شد. ایشان فرمودند: «دعای عظم البلاء را بخوانید و از خدا بخواهید صاحب امر را برساند.» بنابر این قرائت این دعا و انس با آن سفارش و توصیه این بزرگوار نیز بوده است.

دعای مفصلی که خاص دوران غیبت است و با این تعبیر آغاز می شود: « َللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ ...» (کمال الدین و تمام النعمه، ج2، ص 512)، خواسته های گونانگون و فراوانی در مورد امام زمان(عج) و ثبات قدم در راه این عقیده و توفیق دیدار و تشرف و دعا برای سلامتی ان وجود عزیز، همچنین درخواست تعجیل در فرج او و فرا رسیدن عصر ظهور آن پیشوای غایب است.

البته باید توجه داشت که انتظار زمینه ساز و منتهی به ظهور فقط به دعا کردن محدود نمی شود بلکه به تعبیر بزرگان به ویژه مقام معظم رهبری انتظار یک عمل است نه صرفا حالت روحی معنوی.

منتظر فقط به دعا بسنده نمی کند

حجت الاسلام حسن ملایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت و مؤلف کتاب «سبک زندگی منتظرانه» در این باره به شبستان گفت: منتظر حضرت حجت(عج) وضعیت موجود را پایان کار و زندگی تلقی نمی کند زیرا آینده را روشن می داند که باید با همت و تلاش خود به آنجا برسد، لذا در سایه چنین باوری نشاط می یابد و در امور عبادی به دعای سلامتی امام زمان(عج) بسنده نمی کند، بلکه در تمام عرصه ها فعالانه وارد می شود.

ملایی با بیان اینکه نظام مند شدن فعالیت ها، از کارکردهای سبک زندگی منتظرانه است، ابراز کرد: یکی از مشکلاتی که امروز در حوزه فعالیت های فرهنگی وجود دارد، عدم نظام مند بودن فعالیت ها و عمل به صورت جزیره ای است که نتیجه ای جز موازی کاری و عدم بازدهی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: سبک زندگی منتظرانه ما را از بی برنامگی خارج می کند و تمام فعالیت های فرهنگی در رسانه های مختلف تصویری، شنیداری و ... را به یک نقطه تمرکز می رساند و دستگاه های فرهنگی نیز براساس امکانات و توانایی های خود، برای رسیدن به هدف غایی فعالیت ها نظام مند، شفاف و پربازده خود را اجرایی می کند، زیرا همه به قله ای نگاه دارند که باید زمینه ظهور امام زمان (عج) را ایجاد کنیم./۹۶۹/د۱۰۲/ب۱

منبع: شبستان

ارسال نظرات