۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۵
کد خبر: ۵۷۲۰۹۲
در گفت وگو با کارشناس مهدوی بررسی شد؛

سرّ رسیدن به دولت کریمه از دهه کرامت

در دهه کرامت توفیق می یابیم با امام رئوف(ع) ارتباط یافته و در سایه این ارتباط، امام عصر(عج) را بشناسیم چراکه برترین سخنان در حوزه امام شناسی از آنِ ایشان است و اینچنین برای عبورِ کریمانه از مشکلات عصر غیبت مشکلات بهتری می یابیم.
دهه کرامت و مهدویت

به گزارش خبرگزاری رسا، دهه کرامت و مرور بر سبک زندگی کریمانه امام رضا(ع) و خواهر باکرمت شان فرصتی است مغتنم تا منتظران را بیش از پیش به یاد دولت کریمه امام عصر(عج) و الزامات نزدیک شدن به آن بیندازد.

از این رو و در بررسی کرامت در دولت کریمه مهدوی با حجت الاسلام سیدمجتبی معنوی، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت به گفت وگو پرداخته ایم که مشروح آن به حضورتان تقدیم می شود:

چه ارتباطی میان دهه کرامت و دولت کریمه امام زمان(عج) وجود دارد؟ آیا می توان از این دهه به آن دولت پل زد؟

با تبریک دهه کرامت به منتظران دولت کریمه باید گفت دهه کرامت که از ولادت باسعادتِ حضرت معصومه(س) تا میلاد امام رضا(ع) را شامل می شود، تداعی کننده حقیقتی جالب و شگفت انگیز است و ارتباط جامعه بشری را در حد گسترده و فرامنطقه ای، فرامیلتی و فراقومیتی با محور امامت نشان می دهد.

نخستین بار در طول تاریخ در دوران امام رضا(ع) و در پی همراهی حضرت معصومه(س) با برادران برای رسیدن به محضر امام هشتم(ع) شاهد اتفاق جالبی هستیم یعنی همگامی جامعه بشری با مدیریت خاندان اهل بیت(ع) و جریان امامت و ولایت که در پرتوی همین همراهی انسان ها به نوعی وزانت و کرامت دست می یابند که از آنها به «کریم» تعبیر می کنیم.

همین ویژگی موجب برقراری پیوند میان دهه کرامت با دولت کریمه می شود.

در ادامه شاهد دغدغه عمومی جامعه در همراهی با امامت و ولایت هستیم مسئله ای که تا قبل از حرکت حضرت معصومه(س) به طور جدی دیده نمی شد اما آنچه از ولادت تا آغاز این حرکت که به رحلت شهادت گونه ایشان و نیز شهادت امام رضا(ع) ختم شد، دیده می شود تلاش فکری جامعه معطوف به معرفی رسمی و نهادینه سازی اندیشه امامت و مهدویت برای تشکیل دولت اهل بیت(ع) و دولت کریمه است که عزت اسلام و اهل اسلام و ذلت نفاق و اهل نفاق را در پی دارد: «تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ».

اصلی ترین شاخص های دولت کریمه چیست؟

در دولت کریمه، شاخص عزت اسلام است نه مسلمانان؛ یعنی معیار و ملاک و شاخص های رفتاری، سبک های اسلامی است نه سبک مسلمین.

تعریف و قرائت صحیح از آموزه های دینی زمانی انجام می شود که آموزه های اسلامی برای ما تعریف شود و دریابیم هر نوع نگرش به اسلام جز دیدگاه امامت برای ما قابل قبول نیست.

یکی از شاخصه های دولت کریمه، اسلام مداری است که در اوج حرکت اسلامی، حرکت همراه با امام و توجه به هسته مرکزی اسلام که امامت است می تواند باشد.

ثمره این انتخاب تعریف فراگیر و فراتر از قوم و ملت و منطقه در پی طاعت از امام(ع) است یعنی دهه کرامت فصل تجدیدعهد با امام و اطاعت از وی است، همچنین در دهه کرامت بجا است بر این مسئله تاکید کنیم که راه رسیدن به هدایت و سعادت از طریق شریعت است و از ناحیه امام معصوم(ع) برای ما تفسیر می شود چنان که امام رضا(ع) در حدیث معروف به «سلسله الذهب» شرط همراهی با امام و توحید عملی را التزام به امامت معرفی می کنند.

برخورداری از روح کرامت چه برکاتی برای سبک زندگی منتظرانه به همراه دارد؟

در این سیر وقتی شاخص های دولت کریمه را بررسی می کنیم، درمی یابیم انسان های کریم در دنیا هم به کرامت می رسند و زندگی شان سرشار از فلاح و سلامت و توام با نشاط و امنیت در ساحات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است و اگر بخواهیم هم مسیر با دولت کریمه حرکت کنیم و با الهام از آن از سیاست های امروزی عبور کنیم، چاره ای جز تبعیت و الگوگیری از امام عصر(عج) نداریم.

این الگو ما را از تنش ها و چالش ها و کاستی های بصیرتی و بحران های اقتصادی عبور می دهد؛ به عبارت بهتر، اگر در پی توسعه اقتصادی و رفاه و امنیت اجتماعی هستیم باید در پی دولت کریمه ای باشیم که از هر گونه انحراف و انحطاط و تحمیل اراده انسانی به دور است و  امام در آن به عنوان راهنمای مسیر ما را از هر گونه خطا و لغزش دور نگاه می دارد؛ که ثمره این همراهی، توحید ناب و حقیقت گمشده ای است که ما کمتر با آن مواجه می شویم.

برکات دولت کریمه برای بشریت چیست و چه آثاری را برای جهان به ارمغان می آورد؟

از دستاوردهای دولت کریمه اشراف به کوتاهی ها و قصورات مان مقابل امام عصر(عج) است چراکه اهل کرامت همواره دغدغه مند اند.

هنرِ دولت کریمه آن است که مانع از غفلت جامعه از امام(عج) می شود و اینچنین حلقه اتصال زمین به آسمان در حاشیه نخواهد بود و اختلافات طبقاتی، تفرقه و ناهنجاری ها و ناهمخوانی های اجتماعی در سایه آن از بین می رود.

علاوه بر این، کثرت مسلمین در سایه دولت کریمه تبدیل به وحدت می شود و در سایه همدلی و همراهی مردم، خیر کثیر به دست می آید؛ نقص ها و سختی ها رنگ باخته و سلامت کامل نصیب مان می شود به گونه ای که به برکت امام(ع) و مدیریت شان و نهادینه سازی ارزش های دولت کریمه، برکات بسیار نصیب مان می شود و توفیق همراهی و همگامی امام عصر(عج) را به طور کامل می یابیم.

اینچنین می توانیم به مقام اولیایی همچون سلمان و ابوذر و مقداد دست بیابیم یعنی آنچه را که آنها در پی همراهی با اهل بیت رسول خدا(ص) بدان دست یافتند ما نیز در سایه همراهی با امام عصر(عج) و اهل بیت علیهم السلام می یابیم.

داشتن کرامت در سبک زندگی منتظرانه چقدر در عبور از فتنه های آخرالزمانی به ما کمک می کند؟

هنر انسان کریم به تعبیر قرآن کریم، عبور از لغو است ما با چالش های عصر غیبت مواجهیم که با عناوینی چون «فتنه»، «فساد» و «سختی های دینداری» و «لغزش منتظران» از آنها یاد می شود و سبک زندگی منتظرانه را با اختلال مواجه می کند... اما دهه کرامت نقطه عطفی برای عبور از این مشکلات است یعنی در دهه کرامت توفیق می یابیم با امام رئوف(ع) ارتباط یافته و در سایه این ارتباط امام عصر(عج) را بشناسیم که برترین سخنان در حوزه امام شناسی از آنِ ایشان است و برای عبورِ کریمانه از مشکلات عصر غیبت مشکلات بهتری می یابیم.

انسان کریم وقتی از لغویات عبور کند دچار آسیب ها و لغزش ها نخواهد شد و به سلامت از بحران های آخرالزمانی عبور می کند./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: شبستان

ارسال نظرات