۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۵۷۱۸۶۱
سرمقاله؛

حکم مطهری درباره خودش چیست؟

علی مطهری در مصاحبه‌ای گفته است: «شورای نگهبان افراد حر و آزاده را رد صلاحیت می کند و صلاحیت افراد چاپلوس را تأیید می کند.» سؤال این است که آیا حضورش در سه دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده، از زاویه تفسیر او از کارکرد شورای نگهبان چیست؟
علی مطهری

به گزارش خبرگزاری رسا، علی مطهری در مصاحبه با سوره سینمای مهر گفته است: «شورای نگهبان افراد حر و آزاده را رد صلاحیت می کند و صلاحیت افراد چاپلوس را تأیید می کند.» او سه دوره است که نماینده مجلس است و از فیلتر تأیید شورای نگهبان عبور کرده است. او باید به این سؤال پاسخ دهد که آیا حضورش در سه دوره قانونگذاری، از زاویه تفسیر او از کارکرد شورای نگهبان چیست؟

با این تفسیر، او حر و آزاده نیست. اگر بود، شورای نگهبان او را رد می کرد. همچنین او فرد چاپلوسی است چون شورای نگهبان، چاپلوسان و فرصت طلبان و متملقین را تأیید صلاحیت می کند. آیا او این داوری را در مورد خود قبول دارد؟! آیا آقای مطهری چنین حکمی را در مورد خود صادق می داند؟! کارکرد او در مجلس و دفاع او از اهالی فتنه و حرکت در مسیر وکیل الدوله ای نشان می دهد خیلی پر بیراه نگفته است! او در حالی که مردم ده ها مشکل معیشتی دارند، نشان نداده است بر سبیل سوگند نمایندگی، از حقوق مردم دفاع می کند.

او از اصحاب قدرت حمایت کرده و نتوانسته است تصویری از یک نماینده تراز قانون اساسی از خود نشان دهد. بالأخره باید مطهری به این سؤال پاسخ دهد که خود را حر و آزاده می داند یا فرصت طلب و چاپلوس؟ اگر حر و آزاده می داند، در مجلس چه می کند؟ چرا شورای نگهبان او را تأیید کرده است؟ و اگر خود را متملق و چاپلوس می داند، کدام آدم عاقلی است که چنین حکمی را برای خود صادر کند؟!

ورود او به مجلس از آنجا شروع شد که به اصرار احمدی نژاد در فهرست اصولگرایان جای گرفت، اما در اواخر دولت احمدی نژاد، بر او شورید و نمایندگانی را که از دولت حمایت می کردند وکیل الدوله نامید. اکنون او با قرار گرفتن در فهرست اصلاح طلبان، کمترین نقد به دولت را برنمی تابد و عملاً به وکیل الدوله مجلس تبدیل شده است و کمترین صدایی از او در مورد مطالبات مردم در این اوضاع سخت معیشتی شنیده نمی شود. آیا این بی صدایی نشانه حر بودن اوست یا نشانه چاپلوس بودن و فرصت طلبی؟ این سؤالی است که باید او پاسخ دهد.

آقای مطهری می گوید؛ «عنصر تصمیم گیر در شورای نگهبان، آقای جنتی است و بقیه معمولاً به احترام ایشان اظهار نظر نمی کنند. دافعه آقای جنتی بیشتر از جاذبه ایشان است، به جای اینکه دل ها و قلب ها را نرم کند، سخت و دلگیر می کند.» این گونه اظهار نظر در مورد کارکرد و نقش شورای نگهبان هم تابعی از متغیر داوری مطهری در مورد هویت واقعی اوست که بین فرصت طلبی و چاپلوسی و حر و آزاده بودن در نوسان است.

نسبت دادن این نظر که اعضای شورای نگهبان تابع نظر یک نفر، آن هم آقای جنتی هستند، نوعی جفاست. مجتهدان فقهای شورای نگهبان که از لحاظ سابقه و هویت، ریشه در شناخت امام و مقام معظم رهبری دارند و در حوزه های علمیه شناخته شده هستند، چطور می توانند در مأموریت های خطیر این نهاد مقدس، تابع یک نظر باشند؟ حقوقدان های شورای نگهبان که منتخب مجلس هستند نیز چگونه می توانند تابع نظر یک نفر باشند؟ آنها بر اساس تشخیص خود عمل می کنند و یکایک آنان در برابر خدا و مردم، مسئول هستند و قطعاً دین و دنیا و آخرت خود را برای خوشایند یا عدم خوشایند یک نفر در معرض حراج نمی گذارند. اگر حرف مطهری درست باشد، باید پذیرفت آن نظر حتماً صائب است که می پذیرند.

بی مبالاتی در اظهار نظرهای مطهری که از فقد یک دیدگاه نظری و حقوقی و اخلاقی رنج می برد، صلاحیت اعضای شورای نگهبان را زیر سؤال نمی برد، بلکه صلاحیت کسی را زیر سؤال می برد که به فتوای خودش حر و آزاده نیست و چاپلوس و متملق است! او به اجرای نظارت استصوابی در شورای نگهبان ایراد می گیرد و می گوید: «به استعلامات چهارگانه، گاهی توجه نمی شود و افرادی از سپاه و بسیج، تحقیقات محلی می کنند و در زندگی خصوصی مردم تجسس می کنند. روشن است در این رویه امکان بروز فساد و دخالت خصومت های شخصی و سیاسی زیاد است. باید صرفاً فساد مالی یا اخلاقی مهم، ملاک رد صلاحیت باشد، آن هم فسادی که آشکار و ثابت شده باشد نه آنکه در حریم خصوصی کاندیداها تجسس شود.»

این حرف های آقای مطهری، مسموع است و باید دقت شود حق کسی ضایع نشود، اما اگر آقای مطهری یک عضو شورای نگهبان بود و اعضای خانواده یک نامزد بیایند و به او بگویند این فردی که تأیید کرده اید در منزل مشروب می خورد و نماز هم نمی خواند، علی رغم تأیید مراجع چهارگانه، او را تأیید می کرد؟ اگر تأیید کند، التزام عملی به اسلام که جزء شروط اولیه تأیید صلاحیت هاست، چه می شود؟ اگر تأیید نکند، ممکن است متهم به مسائلی شود که اکنون آقای مطهری به آقای جنتی نسبت می دهد. چه باید کرد؟ باید خدا را داشت یا خرما را؟!

ای کاش مطهری می فهمید نظارت چیست، نظارت استصوابی کدام است و کسی که از سوی مردم و حکومت چنین مأموریتی دارد، در چه جایگاه خطیر الهی و مردمی نشسته است!/۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: رسالت

ارسال نظرات