۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۵
کد خبر: ۵۷۱۷۵۸
سرمقاله؛

تصویری مقتدر از دولت

در این چهار دهه، تهاجم و تهدیدهای نظامی، تهدیدهای امنیت و ثبات سیاسی، تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی و تحریك به آشوب‌های خیابانی، تمامی این فشارهای دشمن به منظور شكستن روحیه مقاومت مردم ایران اعمال شده است.
ایران اسلامی

به گزارش خبرگزاری رسا، ملت ایران طی چهل سال گذشته، با واژه "شرایط حساس كنونی" خو گرفته و آموخته است كه چگونه در توفان حوادث ، آرامش خود را حفظ و توطئه‌ها را مدیریت كند. در این چهار دهه، تهاجم و تهدیدهای نظامی،  تهدیدهای امنیت و ثبات سیاسی، تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی و تحریك به آشوب‌های خیابانی، تمامی این فشارهای دشمن به منظور شكستن روحیه مقاومت مردم ایران اعمال شده است و در مقابل مردم ایران با استقامت تحسین‌برانگیز خود، دشمن را ناكام گذاشته‌اند تا آنجا كه ریچارد نفیو، مسئول تیم طراحی تحریم‌ها علیه ایران اعتراف می‌ كند كه این فشارها موجب شده است كه : (1)

1-حس حمایت مردمی و دولتی از برنامه‌های هسته‌ای  افزایش یابد

2- اقتصاد مقاومتی در ایران شكل بگیرد

3-بخش‌های غیرنفتی از جمله تولید سیمان ، توسعه پیدا كند

4-ایران توانسته است حمایت بیش از یك‌صد كشور را در ارتباط با حق هسته‌ای خود جلب كند

5- ایران با توسعه مستمر برنامه هسته‌ای خود، از موضع قدرت در مذاكرات حضور یافته و نهایتا در سال 2008 به حق هسته‌ای خود مشروعیت بخشیده است.

6- جایگاه سپاه پاسداران در اثر تحریم‌های آمریكا در میان مردم ایران تقویت و سپاه تبدیل به قهرمان ملی شده است.

7- با آنكه  خرد جمعی در واشنگتن در سال‌های 2009 و 2010 به این باور رسیده بود كه دولت ایران در برابر تحریم بنزین از پای درخواهد آمد اما ایران با تدابیر گوناگون توانست از توفان تحریم‌ها بگذرد.

در حقیقت سرمایه استقامت ملت ایران در برابر فشارهای دشمن  غرور ، عزت و هویت ملی‌اش بود و دولتمردان نیز به پشتیبانی مردم ، موفق به عبور از آن لحظات بحرانی شدند.

اینك بار دیگر سردمداران جنایتكار آمریكا با عبرت نیاموخته از تجربیات شكست خورده پیشین، هجومی دیگر را علیه ملت ایران آغاز كرده‌اند بدان تصور كه با اعمال "فشار اقتصادی" ، "فشار عملی" یعنی "تحریكات اغتشاش‌آفرین" و نیز تشدید "فشارهای روانی" خواهند توانست این بار ملت ایران را در برابر شیطان بزرگ به زانو درآورند. روشن است كه در چنین شرایطی ، دولتمردان كشور در برابر چه آزمایش و مسئولیت سرنوشت سازی قرار گرفته‌اند و بخصوص شایعاتی كه در زمینه بی‌انگیزگی برخی وزیران شنیده می شود چه آثار مخربی بر جامعه خواهد گذاشت.

بر همین اساس در شرایط كنونی ، رهبر نستوه و انقلابی ایران، حضرت آیت ا... خامنه‌ ای ، با دعوت از رئیس جمهور و دولتمردان به آنان تاكید فرمودند كه "شرط اصلی موفقیت در همه عرصه‌ها،برخورداری از روحیه قوی، انگیزه ، شجاعت و عزم راسخ است."

معظم له همچنین به ضرورت ارسال "تصویری مقتدر از دولت" اشاره و یادآوری فرمودند كه "تصویر دولت در چشم مردم تصویری توانا ، كارآمد و تلاشگر باشد."

البته در كارزار هماوردی فشارهای دشمن و استقامت ملت ایران، به اعتراف سیاستمداران ایالات متحده ، ظرفیت آمریكا در اعمال فشارها نامحدود نیست بویژه كه برخلاف برخی دوره‌های گذشته، این بار در اجماع نسبی علیه ایران هم ، شكاف‌هایی پدید آمده است. لذا دشمن تلاش می‌كند به شیوه‌های مختلف، پیامدهای اعمال فشارهای خود را مورد ارزیابی قرار دهد و به خیال خود آستانه فروپاشی استقامت ملت ایران را شناسایی كند و اگر در تحلیل‌ها و ارزیابی‌هایش به این نتیجه برسد كه اعمال فشارها حتی موجب تقویت استقامت ملت ایران خواهد شد طبعا عقب‌نشینی خواهد كرد به همین دلیل باید بررسی كرد كه شاخص‌ها و شیوه‌های دشمن در ارزیابی پیامد فشارهایش چیست؟

نویسنده كتاب "هنر تحریم‌ها" (2) در این زمینه به 6 شاخص اشاره می‌كند كه به جز سه مورد آن یعنی شاخص‌های اقتصادی، تحولات سیاسی كشور و افكارسنجی میزان حمایت مردم از دولت، سه مورد بقیه مربوط به رفتار دولت است یعنی از اظهارنظرهای عمومی مقامات دولتی، می توان به سطح استقامت یا تسلیم آنان پی برد.

همچنین گرایش‌های تبلیغاتی‌ای كه دولت بر آنها تمركز دارد و نیز شاخص دیگری در این زمینه است اشاره می‌كند كه تمركز دولت ایران بر پیشرفت كلی و دست برداشتن از فناوری هسته‌ای در سال 2016 نشان دهنده نوعی عقب‌نشینی بود.

شاخص سوم ، موضع‌گیری‌های دولت در عرصه بین‌المللی است كه اگر از موضع اقتدار صورت پذیرد موجب یأس دشمن خواهد شد و به همین دلیل مقام معظم رهبری در دیدار اخیر از موضع‌گیری قاطع رئیس جمهور در اروپا تجلیل فرمودند.

در پایان یادآوری دو نكته مهم ضروری به نظر می‌رسد : نكته اول آنكه  در ایران، پرچمدار استقامت در برابر دشمن، رهبر معظم انقلاب هستند و ملت و دولت تحت فرماندهی ایشان، مقاومت و ایستادگی خواهند كرد. نكته دوم ضرورت تقویت جایگاه و اقتدار دولت در شرایطی است كه دشمن، سیاست شكستن روحیه دولتمردان را در پیش گرفته است و البته از دولتمردان نیز انتظار می‌رود كه قدردان سیاست‌های حمایت‌گرانه معظم له باشند و تدابیر حكیمانه ایشان را برای عبور از این گذرگاه حساس، دقیقا و قاطعانه به اجرا درآورند.

_________________

پی نوشت‌ها:

2و1 - كتاب هنر تحریم‌ها ، نوشته ریچارد نفیو، ترجمه مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی

/۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: رسالت

ارسال نظرات