۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۵۷۰۱۹۹
یادداشت؛

دستاورد سازی

برخلاف آنچه منابع سعودی ادعا می کنند نهادهای معتبر بین المللی معتقدند که عربستان هیچ ظرفیت اضافی برای عرضه نفت بیشتر ندارد که بر اساس آن بتواند قیمت نفت را کاهش دهد.
نفت

به گزارش خبرگزاری رسا، در روز اول اجلاس اخیر اوپک اعلام کردند که عربستان سعودی به دنبال افزایش عرضه نفت است تا از این رهگذر با کاهش قیمت نفت عملا به آمریکا کمک کند و بیژن زنگنه در اعتراض به اقدام نماینده سعودی اجلاس را ترک کرده است. اما روز دوم در کمال تعجب اعلام شد که عربستان خواسته ایران را پذیرفته و هیچ افزایش عرضه ای از سوی اوپک نخواهیم داشت.

برای راستی آزمایی این پروژه تبلیغاتی باید بررسی شود که آیا کشورهای عضو اوپک از جمله عربستان، تمایلی به افزایش عرضه داشته است؟ آیا روسیه به عنوان مدعو غیر اوپک، خواهان افزایش یا کاهش قیمت نفت است؟ همچنین کاخ سفید در مورد میزان عرضه نفت چه نظری داشته است؟

1- ایالات متحده مخصوصا بعد از روی کارآمدن ترامپ تمایل دارد تا حجم بیشتری از نفت شیل استخراج نماید. به مدد این نوع معادن نفتی، امروز آمریکا از یک واردکننده نفت به صادرکننده تبدیل شده است. این در حالی است که با قیمت های پایین، استخراجِ نفت شیل، مقرون به صرفه نیست. غیرمتعارف به انواعی از منابع نفتی گفته می‌شود که با روش‌های غیرمتعارف به دست می‌آید. بسیاری از کشورها که منابع بزرگی از این نفت دارند در حال سرمایه‌گذاری برای پیدا کردن راههای مقرون‌به‌صرفه برای استحصال این نوع نفت هستند که این به دلیل کاهش منابع نفت متعارف در سرتاسر جهان است. نفت فوق سنگین، ماسه‌های نفتی و نفت شیل از انواع نفت‌های غیرمتعارف هستند. روسیه نیز منابع نفت غیرمتعارف  در اختیار دارد.

2- جنگ تعرفه ای چین و آمریکا نیز در این میان، ماجرای جالبی دارد. واشنگتن روی تعداد قابل توجهی از کالاهای چینی تعرفه های قابل توجهی وضع کرده است.

پکن نیز اقدام متقابلی صورت داده به طوری که برخی کالاهای صنعت نفت آمریکا نیز گران شده است. همین موضوع موجب شده تا تولید نفت آمریکا نیز گران تمام شود بنابراین برای جبران این مشکل و رفع گرانی عوامل تولید، بایستی قیمت نفت افزایش یابد.

3- با کاهش غیراصولی قیمت نفت، عملا دلار نیز با عدم استقبال کشورهای نفتی مواجه می شود و پایان دوران پترودلار که برخی از گذشته آن را پیش بینی می کردند زودتر از موعد سرمی‌رسد. در این تضعیف پترودلار، چین آمادگی دارد تا جایگزین شود و پترویوان، جای پترو دلار را بگیرد و جایگاه اول اقتصاد را از آمریکا تصاحب نماید. موضوعی که شدیدا کاخ سفید و آقای دونالد ترامپ را نگران کرده است.

4- الف- برخلاف آنچه منابع سعودی ادعا می کنند نهادهای معتبر بین المللی معتقدند که عربستان هیچ ظرفیت اضافی برای عرضه نفت بیشتر ندارد که بر اساس آن بتواند قیمت نفت را کاهش دهد و این تبلیغ رسانه‌ای باورپذیر نیست که آمریکا از عربستان انتظار کاهش قیمت نفت را دارد.

بودجه سال 2018 عربستان نشان می دهد که قیمت نفت برای هر بشکه بالاتر از 60 دلار در نظر گرفته شده است. همچنین جنگ علیه مردم یمن، حمایت از گروه‌های تروریستی در منطقه موجب شده تا حداقل در دوسال گذشته 350 میلیارد دلار از ذخایر ارزی این کشور مصرف شود و عملا در جیب کارخانه های تسلیحاتی غرب و آمریکا قرار گیرد.

ب- در عین حال که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی تلاش دارد در سال 2020، شرکت بزرگ نفتی آرامکو را خصوصی نماید.

ج- بر اساس این سه رخداد یعنی قیمت نفت در بودجه2018، کاهش بالای ذخایر نفتی و خصوصی سازی آرامکو، عملا عربستان سعودی به قیمت‌های کنونی نفت و حتی افزایش قیمت احتیاج ضروری دارد./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: رسالت

ارسال نظرات