۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۰
کد خبر: ۵۷۰۰۸۲
معاون تبلیغ و اطلاع رسانی مرکز تخصصی مهدویت مطرح کرد؛

بایسته های غنی سازی اوقات فراغت با مهدویت

با انتظار است که انسان ها درمی یابند که برای پذیرش امام(عج) باید در خود آمادگی جسمی روحی ایجاد کنند و اوقات فراغت بهترین فرصت برای ایجاد این آمادگی ها است. این ایام ظرفیت تربیت یاران باصلابت و بامحبت برای ظهور را دارد.
اوقات فراغت

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدرضا نصوری، معاون تبلیغ و اطلاع رسانی مرکز تخصصی مهدویت درباره ضرورت پیوند اوقات فراغت نسل آینده با مفهوم انتظار، گفت: انتظار یعنی چشم به راه بودن که با حرکت و پویایی توام است و لذا جریانی همچون انتظار که در مسیر اتصال به ظهور پیش می رود، تعطیلی بردار نیست.

وی تصریح کرد: از این رو در فرصتی همچون تعطیلات تابستان مجموعه های مهدوی فرصت دارند تا از فراغت مخاطبانی همچون دانش آموزان و دانشجویان و دیگر اقشار استفاده کرده و انتظار را نهادینه کنند و در دیگر ایام و مناسبت ها همچون ماه مبارک رمضان، محرم و ... این فرهنگ نهادینه شده را بسط و گسترش دهند.

نصوری با ابراز تاسف از فقدان سیاست واحد در حوزه فعالیت های مهدوی ویژه ایام تابستان و اوقات فراغت ناشی از آن، بیان کرد: صرف ارائه آمار و ارقام به کار ما نمی آید بلکه باید نتیجه و آثار فعالیت ها و عملکردها را در جامعه شاهد باشیم مثل افزایش معنویت در پی فعالیت های مذهبی مهدوی؛ اما اگر واقع بینانه بنگریم گزارش ها با واقعیات تطابق ندارد.

بایدهای گذران فراغت با ظعم انتظار

کارشناس مهدوی با بیان اینکه در غنی سازی اوقات فراغت با استفاده از فرهنگ انتظار باید به چند مسئله توجه داشت، تاکید کرد: نخست داشتن طرح و برنامه مبتنی بر مبانی الهی توحیدی است به گونه ای که در فراغت دوستی با خدا و حجت او شکل بگیرد و نیز نشاط و شادابی مخاطبان تامین شود چراکه از ورای چنین نشاط روحی است که سلامت جسم افراد نیز تامین می شود.

نصوری ابراز کرد: با انتظار است که انسان ها درمی یابند که برای پذیرش امام(عج) باید در خود آمادگی جسمی روحی ایجاد کنند و اوقات فراغت بهترین فرصت برای ایجاد این آمادگی ها است. اوقات فراغت فرصت خوبی است که با برنامه های ورزشی نیز آمادگی جسمی در منتظران ایجاد شود و به دنبال آن انگیزه و شوق انتظار نیز در روح و جان شان قوت بگیرد.

معاون تبلیغ و اطلاع رسانی مرکز تخصصی مهدویت با تاکید بر لزوم مهارت محور شدنِ آموزش های مهدوی، گفت: چراکه دانش افزایی صرف فایده ای ندارد، برای مثال در فعالیت های قرآنی مساجد، مخاطب باید بتواند آیات و آموزه های قرآن همچون احترام به والدین، احترام به قانون، احترام به عالمان و ... را در سبک زندگی خویش پیاده کند. اساساً مهارت ها با نگاه توحیدی است که می تواند سدی از سدهای پیش پای ظهور را بشکند.

وی تشویق و انگیزه بخشی را از دیگر راه های غنی سازی اوقات فراغت با فرهنگ انتظار و مهدویت دانست و بیان کرد: باید بتوان اوقات فراغت را زمینه ساز ایجاد ارزش هایی همچون وحدت کرده و روحیه همدلی و همراهی را در منتظران ایجاد کنیم.

ایثار و جهاد؛ روح حاکم بر فراغت منتظرانه

نصوری حاکمیت روحیه ایثار و جهاد را از دیگر مولفه های اوقات فراغت منتظرانه دانست و اضافه کرد: وجود این روحیه، دنیادوستی و مادی گرایی را از سبک زندگی منتظرانه و بتبع آن از اوقات فراغت دور می کند، و باعث می شود منتظران فراغت خویش را با حضور در مناطق محروم و خدمت به محرومان و مستضعفان در ساحات مختلف عبادی، معنوی، بهداشتی درمانی، آموزشی، عمرانی و ... صرف کنند؛ این مهم منتظران را در مسیر ظهور پیش می برد.

کارشناس مهدوی با بیان اینکه امام عصر(عج) برای ظهور یارانی اهل صلابت، معرفت و محبت می خواهد، ابراز کرد: لذا باید از اوقات فراغت برای تربیت یارانی با این صفات بهره گرفت.

وی با اشاره به کارکردهای هنر در عرصه مهدویت و انتظار، بیان کرد: می توان در اوقات فراغت تابستانی با توجه به هنرهای الهام گرفته شده از مهدویت و انتظارف خدمت مهمی در این عرصه انجام داد؛ برای مثال خوشنویسی آیات و احادیث مهدوی، طی دوره های فیلمسازی مهدوی که ما در این حوزه بسیار فقیر هستیم و ... .لذا باید متولیان برنامه ریزی برای اوقات فراغت از این فرصت مغتنم بهره برده و با استعدادیابی هنر منتظرانه را رشد و رواج دهند چراکه هنر بویژه در پاسخ به شبهات نسل جوان می تواند خدمات شایانی به مهدویت ارائه کند.

نصوری با تاکید بر لزوم آسیب شناسی درباره برنامه های طراحی شده برای اوقات فراغت، خاطرنشان کرد: این آسیب شناسی کمک می کند تا در اوقات فراغت نگاه مان به غرب نباشد بلکه بر سبک زندگی اسلامی ایرانی متمرکز شویم تا درصدد یاری امام عصر(عج) باشیم؛ لذا چون به تعبیر مقام معظم رهبری دکان بازان بسیارند باید از اوقات فراغت و ابزارهایی مثل مسابقه، اردو و ... استفاده کنیم و آسیب ها را کاهش دهیم./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: شبستان

ارسال نظرات