۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۵
کد خبر: ۵۶۹۷۷۴
رد درخواست دولت ترامپ توسط روسیه و اروپا؛

شکست نفتی کاخ سفید

درخواست نفتی ایالات متحده آمریکا از شرکای نفتی ایران، با واکنش منفی آنها رو به رو شده است. وزیر انرژی روسیه تاکید کرد، این کشور دارای قرارداد خرید نفت از جمهوری اسلامی است و به درخواست آمریکا در باره عدم واردات نفت از ایران، تنها از لحاظ حقوقی نگاه می‌کند.
نفت

به گزارش خبرگزاری رسا، "الکساندر نوواک"وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که مسکو درخواست طرف آمریکایی در باره توقف واردات نفت از ایران را صرفا بر اساس ضوابط حقوقی مورد ارزیابی قرار می‌دهد. 

نوواک بعد از مذاکرات خود با "ریچارد پری" وزیر انرژی و "استیون منوچین" وزیر خزانه داری آمریکا در واشنگتن، در پاسخ به سوال خبرنگاران در این باره گفت: «ما دارای قرارداد خرید نفت از ایران هستیم که در سال 2014 امضاء شده که در حال اجراست و به همین دلیل  وضعیت را در وهله نخست بر اساس ضوابط حقوقی ارزیابی کنیم.»یک مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور قصد دارد متحدان خود را متقاعد سازد که از ماه نوامبر از واردات نفت از ایران خودداری کنند.وزیر انرژی روسیه همچنین اعلام کرد که در دیدار با همتای آمریکایی خود مسئله فعالیت شرکت‌های آمریکایی در روسیه و تاثیر تحریم‌ها در فعالیت آنها را مورد بررسی قرار داده است.

وی به خبرنگاران توضیح داد: «ما مسائل مربوط به همکاری‌های دوجانبه در زمینه انرژی و دورنمای همکاری‌ها را بررسی کردیم و همچنین فعالیت شرکت‌های آمریکایی در بازار نفتی روسیه که در نتیجه تحریم‌های آمریکا فعالیت‌شان در برخی طرح‌های مشخص متوقف شده است.»به گفته وی، طرفین همچنین در باره امکان گسترش همکاری‌ها از جمله در مسائل مربوط به توسعه گاز طبیعی به عنوان بهترین سوخت از لحاظ زیست محیطی صحبت کردند. به گفته وی، مسئله ساخت خط لوله گاز «جریان شمالی-2» نیز از دیگر موضوعات مورد بررسی بود.

وزیر انرژی روسیه یادآور شد که در دیدار با همتای آمریکایی‌اش، مسائل مربوط به تصمیمات اتخاذ شده برای حل و فصل استخراج نفت در چارچوب توافقات اوپک ، مورد بررسی قرار نگرفته است.

یک دیپلمات ارشد اروپایی نیز  در واکنش به اعلام آمریکا مبنی بر به صفر رساندن واردات نفت از ایران، گفت: «این واقعا غیرسازنده و بخشی از طرح تشدید اوضاع است. ما قویا مخالف این طرح هستیم.»این مطلب را خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال در بروکسل اعلام کرد.از سوی دیگر، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد برای دیداری سه روزه از هند روز سه شنبه وارد این کشور شده است. برخی مقام‌های مطلع از رایزنی‌های آمریکا با هند پیرامون «برجام» خبر دادند.

بر اساس این گزارش، هیئت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد اعلام کرده که هیلی قرار است در این دیدار با مقام‌های بلند پایه هند و احتمالا «نارندرا مودی» نخست وزیر این کشور ملاقات کند.وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرده که این نشست بر افزایش روابط راهبردی، امنیتی، دفاعی و البته «برجام» تمرکز دارد.

برخی مقام‌های مطلع در این زمینه اظهار داشتند: «دیدار هیلی برای بررسی موضوع‌های جهانی و خروج دولت آمریکا از برجام است و انتظار می‌رود او در این زمینه با مقام‌های هندی به رایزنی بپردازد.»

درحالی که دولت آمریکا سعی در ترغیب کشورهای درحال تعامل با ایران برای اعمال فشار اقتصادی بر تهران دارد، مقام‌های دولت هند اخیرا گفته‌اند که دهلی نو قصد دارد برای دور زدن تحریم‌های آمریکا، برخی پول‌های نفتی ایران را به «روپیه» پرداخت کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، مقام‌های هند پس از دیدار با بانکداران انگلیس، آلمان و فرانسه به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از بانک‌های اروپایی برای انجام پرداخت‌های ایران تقریبا غیرممکن است./۹۶۹/د102/ب1

منبع: رسالت

ارسال نظرات