۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۵۶۹۶۲۱
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تبیین کرد؛

عوامل اقتدار مراجع تقلید شیعه در طول تاریخ

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی با اشاره به منشأ اقتدار مراجع شیعه در طول تاریخ و مبارزه آن ها با ظلم و ستم، ۴ عامل از عوامل اقتدار مراجع تقلید را برشمرد.
مراسم پنجاه و نهمین سالگرد رحلت حضرت آیت  الله بروجردی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی عضو هیأت علمی جامعة المصطفی در مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله بروجردی که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به منشأ اقتدار مرجعیت شیعه در طول تاریخ گفت: در طول تاریخ مشاهده کردیم که فتوای یک مرجع تقلید سبب ایجاد یک انقلاب و زانو زدن سلاطین در برابر آن ها می شود.

وی افزود: بعد از دوران تشریع که مربوط به زمان اهل بیت(ع) می شود، دوران تفریع و غیبت آغاز شد که علما از اهل بیت(ع) نیابت دارند، یعنی مدیریت جامعه دینی بر عهده مراجع و علمای بزرگ قرار داده شده است، به همین دلیل مردم مراجع را پشتوانه خود می دانند و به آن ها اعتماد دارند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که مرجعیت سابقه بیش از هزار ساله دارد، به عوامل اقتدار مراجع اشاره کرد و اظهار داشت: مردم مراجع را جعل و قرار الهی می دانند و آنان را را نماینده اهل بیت(ع) و خداوند متعال تلقی می کنند.

وی ادامه داد: بر اساس دستور دین حرف شنوی از مراجه تبعیت از اهل بیت(ع) است، در روایات حکم مراجع در زمان غیبت حکم اهل بیت(ع) و خدا معرفی شده که حتی در برخی تعابیر از مخالفت با این حکم به عنوان شرک یاد شده است.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی با بیان این که اخلاص و زهد از نهاد مرجعیت از دیگر عوامل اقتدار مراجع است، ابراز داشت: از زمان مرحوم کلینی تا به امروز نهاد مرجعیت نهاد زهد و اخلاص بوده است.

وی عنوان کرد: عامل دیگر مردمی بودن مرجعیت شیعه است که مراجع شیعه در طول تاریخ همواره با مردم و در کنار مردم بوده و هستند و همیشه سعی در خدمت به مردم دارند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به استقلال همیشگی مراجع شیعه از حکومت های گوناگون خاطرنشان کرد: گاهی حکومت ها موافق علما و مراجع بودند و گاهی مخالف می کردند اما مراجع هیچگاه به هیچکدام از آن ها وابسته نبودند و کسی که وابستگی نداشته باشد به راحتی حرف خود را می زند.

وی با اشاره به ابعاد شخصیتی مرحوم آیت الله بروجردی اضافه کرد: ایشان شخصیتی زاهد، با اخلاص و مردمی بود که تنها برای رضایت الهی کار می کرد، آیت الله بروجردی هیچگاه به سراغ مرجعیت و مطرح کردن خود نرفت اما مرجعیت دنبال ایشان آمد.

حجت الاسلام والمسلیمن رفیعی با بیان این که مرحوم آیت الله بروجردی هیچ وقت اسیر دنیا نشد، گفت: ایشان تا زمانی که آیت الله ابوالحسن اصفهانی زنده بود تمام موارد و مسائل که از ایشان می پرسیدند را به آیت الله اصفهانی ارجاع می داد که نشانه اخلاص است.

وی افزود: مرحوم آیت الله برجرودی بسیار مردمی بوده و درب خانه ایشان بر مردم باز بود، ایشان شخصیتی جهانی داشت به گونه ای که بعد از ارتحال ایشان پاپ پیامی داد و اعلام کرد دنیا کسی را از دست داد که در برابر فساد ایستاده بود.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی با اشاره به ساخت مسجد اعظم از سوی آیت الله بروجردی اظهار داشت: وقتی ایشان قصد ساخت این مسجد را داشت مخالفت های بسیاری  صورت گرفت، ایشان کمک دیگران حتی شاه را برای ساخت مسجد قبول نکردند و تأکید داشتند که کار باید مردمی پیش برود؛ ابهت، عزت و اخلاق مرحوم آیت الله بروجردی زبانزد است.

وی ادامه داد: آیت الله بروجردی در جایگاه بسیار والایی از علمیت قرار داشت اما باید بدانیم که تنها علمیت ایشان را به این جایگاه رفیع نرسانده است، حوزه ها باید از سیره زندگانی بزرگان استفاده کرده و الگو گیری کنند./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات