۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۶۷۴۴۱
استاد حوزه:

بندگان با ایمان بیشتر به ابتلائات دنیوی گرفتار می شوند

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی دعای بندگان را سبب آرامش روحی آنها توصیف کرد و گفت: راه برطرف کردن بلا دعا کردن به درگاه خداوند است، رهگذر دعا باعث آرامش قلب دعاکننده می‌شود، چراکه حرف زدن با خداوند در وجود انسان ایجاد آرامش می‌کند.
سید حسین مؤمنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی استاد حوزه علمیه قم و کارشناس دینی، در سلسله جلسات معرفتی ماه رمضان که امروز در مسجد اعظم برگزار شد، با اشاره به وعده خداوند برای استجابت دعای بندگان اظهار داشت: اگر خداوند نخواهد دعای بنده‌اش را مستجاب کند، از ابتدا اجازه و حال دعا کردن را به او نمی‌دهد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: کسانی که توفیق دعا کردن از آنها سلب شده و دعا از یاد آنها به کلی فراموش می‌شود، به‌جای دعا کردن به بازی و تفریح می‌پردازند و باید توجه داشت که هدف خلقت انسان بازی و تفریح نبوده است.

وی با اشاره به کسانی که اعتباری نزد خداوند ندارند، بیان کرد: این‌گونه افراد دائما به امورات دنیوی مانند خواب، خوردن و شهوت مشغول هستند، اما در مقابل خداوند درباره بندگان خالص خود می‌فرماید، اگر بنده‌ای را دوست‌ داشته باشم، به واسطه ابتلائات دنیوی او را به خود نزدیک می‌کنم.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی با بیان این‌که بلا و ابتلائات دنیوی برای مؤمنین و انسان‌های پاک است، گفت: افرادی که در مسیر دین هستند، بیشتر به بلاهای دنیوی مبتلا می‌شوند و در این مسیر بایستی به صورت جدی مراقب وسوسه‌های شیطان بود، چراکه مرتب به دنبال نا امید کردن مؤمنین از رحمت پروردگار است.

وی دعا برای دفع وسوسه‌های شیطان را امری ضروری دانست و بیان کرد: در بطن این گرفتاری‌ها نعمتی بزرگی وجود دارد که به ‌واسطه آن انسان بایستی شاد باشد، آن نعمت دعا کردن و علاقه خداوند به بنده مؤمن است، اگر بنده به زیبایی بلا و گرفتاری نگاه کند، از وسوسه‌های شیطان در امان می‌ماند.

این کارشناس دینی دعای بندگان را سبب آرامش روحی آنها توصیف کرد و گفت: راه برطرف کردن بلا همین دعا کردن به درگاه حق‌تعالی است و این رهگذر دعا باعث آرامش قلب دعاکننده می‌شود، چراکه حرف زدن با خداوند در وجود انسان ایجاد آرامش می‌کند.

وی درباره رفتار و سیره علمای بزرگ در گرفتاری‌ها اظهار داشت: بسیاری از بندگان پاک و علمای بزرگ به گرفتاری‌های گوناگونی آزمایش می‌شدند، اما چنین بلاهایی آنها را از مسیر معرفت الهی منحرف نمی‌کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی تصریح کرد: اگر انسان مؤمن در گرفتاری‌ها و ابتلائات از دعا کردن امتناع کند، آن گرفتاری طولانی خواهد شد، بنابراین ضروری است هنگام گرفتاری از خداوند برای گشایش در کارها استمداد کرد.

وی در بیان علت عدم اجابت دعای برخی مؤمنان گفت: امکان ندارد که فردی به درگاه حق‌تعالی دعا کند و با اجابت حق‌تعالی مواجه نشود، اما بایستی نحوه اجابت را به خداوند واگذار کرد، زیرا خالق انسان‌ مصلحت بندگان را بهتر از او می‌داند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در پایان عنوان کرد: گاهی انسان دعایی می‌کند و بلایی از سر او و خانواده او برطرف می‌شود، برخی مواقع حاجت مهم تری مستجاب می‌شود و گاهی اگر اجابت دعای بنده به مصلحت او نیست، درست مانند پدر و مادری که اجازه دسترسی به وسایل خطرناک را به فرزند خود نمی‌دهند./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات