۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۲
کد خبر: ۵۶۶۲۱۰
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

از اقتدار مقاومت در سالگرد آزادسازی جنوب لبنان تا حضور پررنگ علمای مصر در برنامه‌های رمضانی

علمای لبنانی همزمان با سالگرد آزادسازی لبنان تصریح کردند که مقاومت اسلامی در بهترین شرایط خود به سر می‌برد و آماده مواجهه با هر چالشی است.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: در بسته خبری این هفته «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» سرخط مهمترین اخبار هفته گذشته را مرور خواهیم کرد:

تاکید علمای لبنان بر استمرار حمایت‌ها از مقاومت اسلامی
شیخ نبیل قاووق رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان بیان کرد: حزب الله با قدرت در دولت آینده لبنان حضور خواهد داشت و لبنان میدانی نیست که عربستان بتواند نقشه های ضد مقاومت خود را در آن اجرا کند، ملت لبنان در مقابل خواسته های عربستان خواهد ایستاد.

حجت الاسلام شیخ علی دعموش نایب رییس شورای اجرایی حزب الله با اشاره به خیانت کشورهای عربی در عادی سازی روابط با اسرائیل ادامه داد: حاکمان پست و زبون عرب و در رأس آنان حکام سعودی که مشتاق عادی سازی روابط با اسرائیل و تن دادن به طرح «معامله قرن» برای پایان دادن به مسأله فلسطین هستند، بزرگترین جنایت و خیانت را در حق اسلام، فلسطین، قدس و مقدسات اسلامی انجام می‌دهند.

حجت الاسلام شیخ حسن شریفه دبیرکل اوقاف مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان، آمریکا و اسرائیل را سازندگان تروریسم در منطقه دانسته و خاطر نشان کرد: باید بیش از پیش در برابر این رژیم اشغالگر به ریسمان مقاومت چنگ زده و بسان سدی محکم در برابرش بایستیم همانگونه که در سال2000م آنان را وادار به ترک سرزمین‌های جنوبی لبنان کردیم.

شیخ احمد قطان رییس جمعیت قولنا و العمل لبنان در سخنانی، سالروز آزادی جنوب لبنان از اشغال رژیم صهیونیستی را از مهمترین مناسبت‌های ملت لبنان و مایه سرور شرافت‌ مردان جهان و مجاهدان امت اسلامی ـ عربی برشمرد. وی خاطر نشان کرد: هنگامی که امت اسلامی دشمن مشترک دارد بر هر مسلمانی واجب است که با وحدت کلمه در برابر رژیم صهیونیستی ایستادگی کند.

شیخ ماهر حمود رییس اتحادیه جهانی علمای مقاومت تاکید کرد که بسیار گمان می‌کردند که عقب نشینی اسرائیل از جنوب لبنان امری محال بوده و صهیونیست‌ها جنوب لبنان را همانند جولان اشغالی به ملک طلق خود درخواهند آورد. این عالم لبنانی تصریح کرد: با ایستادگی و مقاومت نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه رژیم صهیونیستی بدون هیچ توافق و عهدنامه‌ای و بدون هیچ قید و شرطی مجبور شد که خاک لبنان را برای همیشه ترک کند.

حجت الاسلام فضل الله  رییس جمعیت فکر عاملی لبنان با تاکید بر لزوم موضع‌گیری رسمی از سوی مسؤولان برای محکومیت هرگونه تعدّی به احزاب داخلی اظهار داشت: تحریم‌های آمریکا علیه ایران و حزب الله لبنان تلاشی بی‌ثمر و دخالت آشکار در امور داخلی و تعدّی به تمامیت ارضی لبنان است.

فعالیت رسانه‌ای علمای الازهر در ماه رمضان
شیخ شوقی علام مفتی مصر به حدود و ثغور عملکرد ولی امر اشاره و اظهار داشت: سلب ویژگی‌های مختص به ولی امر و محدود ساختن وی و یا رقابت با ولی امر برای تصاحب حکومت و نیز تضعیف حکومت به اجماع فقها مجازات دارد و این به معنای ضرورت حفظ حکومت است اما افراط گرایان مدعی هستند که تنها آنان به فهم شریعت دست یافته و مجریان حقیقی اسلام بوده و تنها آنان مسلمان و دیگران کافر هستند.

شیخ علی جمعه مفتی سابق مصر بالابردن دست به هنگام دعا را یکی از شیوه‌های گفت‌وگوی بندگان با خدا و عامل استجابت دعا دانست. وی با اشاره به سیره نبی مکرم اسلام(ص) در دعا کردن تاکید کرد: کعبه قبله نماز است و آسمان قبله دعا است از این رو پیامبر اکرم(ص) در هنگام دعا دستان خود را تا بالای سر آورده و با تضرّع به سوی خدا، خواسته خود را مطرح می‌کردند.

وزارت اوقاف مصر یکی از مهمترین وظیفه زنان را تربیت فرزندان با آموزه‌های اخلاقی و جلوگیری از ورود اندیشه‌های افراطی به درون خانواده‌ها دانست. وزارت اوقاف زنان را خط مقدم مقابله با رویکردهای افراطی و دفاع از کانون خانواده دانسته و تاکید کرد: زنان اساس جامعه هستند بنابراین اگر آرامش و امنیت درون خانواده تامین شود جامعه سالم و بانشاطی خواهیم داشت.

شیخ احمد طیب شیخ الازهر مصر با حضور به ادله اثبات وجود خداوند اشاره و تاکید کرد که به عقیده بسیاری از علما مساله اثبات وجود خدا از اولویت‌های قرآن کریم نبوده زیرا این ادارک و اثبات وجود خداوند بسیار آسان است. وی افزود: شناخت خداوند به دلیل حضور همیشگی در قلب، ضمیر و وجدان جمعی مردم آسان است و گاهی از این مطلب با عنوان شناخت فطری خداوند یاد می‌شود از این رو به عقیده برخی از علما آیاتی که از خداوند سخن گفته در حقیقت به دنبال اثبات وحدانیت خداوند و نفی شریک از اوست نه اثبات اصل وجود باری‌تعالی.

اظهارات ضد آمریکایی علما و شخصیت‌های عراقی
حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف با اشاره به شروط آمریکا برای رفع تحریم‌ها از ایران و پاسخ جمهوری اسلامی به این شروط تصریح کرد: دوران سیطره و سلطه آمریکا بر جهان پایان یافته است. این قرن، قرن ملت‌ها و حکمرانی اراده مردمی است.

سید عمار حکیم رییس ائتلاف ملی شیعیان عراق با اشاره به اینکه دولت آینده باید خدمت‌رسان باشد و نباید کشور را در بحران قرار دهد، تصریح کرد: چنین دولتی باید به قوانین احترام گذاشته و آن را زیر پا نگذارد.

ضیاء الاسدی رییس دفتر سیاسی مقتدا صدر رهبر جریان صدر و ائتلاف «سائرون»، اعلام کرد: مقتدا اجازه نخواهد داد که از عراق به عنوان سکوی حمله به کشورهای همسایه استفاده شود. جریان صدر و شرکایش به تمایلات آمریکا تن نخواهند داد و بین ما و ایران، روابط ثابتی وجود دارد. ما به هیچ اراده خارجی تن نخواهیم داد، خواه آمریکایی باشد خواه غیر آن. حضور آمریکا در عراق، مردود و خارج از عرف دیپلماتیک است.

حیدر العبادی نخست‌وزیر و مقتدی صدر رهبر جریان صدر دیدار کردند. نخست‌وزیر عراق تصریح کرد، دیدارش با مقتدی صدر با هدف رایزنی «برای تشکیل سریع دولت» انجام شد. او اظهار داشت که دولت بعدی بایستی قوی باشد و بستر ارائه خدمات، فرصت اشتغال، بهبود معیشت زندگی و مبارزه با فساد را فراهم کند.

علمای بحرین خواستار پایان حصر آیت الله شیخ عیسی قاسم
علمای بحرین با صدور بیانیه‌ای با محکومیت استمرار جنایت‌های رژیم آل خلیفه در منطقه الدراز بحرین تاکید کردند که حصر خانگی آیت الله عیسی قاسم نشان دهنده آن است که دشمنی علیه دین و ملت همچنان ادامه دارد. در این بیانیه آمده است: حماسه جانفشانی مردم در دفاع از دین و علما به ویژه آیت الله عیسی قاسم باید همواره در ضمیر ملت بحرین جایدان باقی بماند. 

رژیم آل‌خلیفه در راستای تشدید فشارها بر شیعیان منطقه الدراز، این هفته نیز اجازه برگزاری نماز جمعه را به ساکنان منطقه الدراز نداده است. مأموران امنیتی آل‌خلیفه امام جمعه و نمازگزاران را از ورود به منطقه الدراز که بیش از یکسال و نیم در محاصره است، نداده و آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین را نیز در منزل شخصی‌اش محبوس ساختند.

 حجت الاسلام شیخ میثم سلمان رییس بخش آزادی‌های دینی دیده‌بان حقوق بشر بحرین دیدار رییس جمهور آمریکا با حاکم بحرین پیش از جنایت‌های انجام شده در منطقه الدراز را پوشش سیاسی و معنوی ترامپ از آل‌خلیفه توصیف کرد و گفت: اطلاعات پزشکی و مستندات ارائه شده از سوی پزشک قانونی نشان می‌دهد که بسیاری از شهیدان دفاع از آیت الله عیسی قاسم با چراغ سبز آل‌خلیفه و از سوی مأموران امنیتی به شهادت رسیده‌اند.

باقر درویش رییس انجمن حقوق بشر بحرین در واکنش به سلب تابعیت جمعی از شهروندان معارض این کشور تأکید کرد که دولت بحرین می‌خواهد مجازات سلب تابعیت به یک مجازات عادی تبدیل شود.

فلسطین: یحیی السنوار رییس جنبش حماس در گفتگو با شبکه ماهواره ای المیادین تصریح کرد که روابط این جنبش با ایران و حزب الله در اوج قدرت قرار دارد. السنوار تاکید کرد: ملت فلسطین با در نظر گرفتن شرایط مرحله کنونی، راهبرد مقاومت مردمی و تحرک مسالمت آمیز را در پیش گرفته است، اما این به معنای دست کشیدن از گزینه های دیگر نیست.981/ب951/ف

 

ارسال نظرات