۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۵۶۵۹۵۳
حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد:

مؤمن برای منفعت خود اسرار دیگران را برملا نمی کند

استاد حوزه علمیه قم یکی از نشانه های مؤمن را عدم افشای اسرار دیگران دانست و تصریح کرد: فرد مؤمن در برابر هجمه ها صبر پیشه می کند.
حجت الاسلام فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد امروز در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت معصومه (س) یکی از خصلت‌های مؤمن را دارا بودن ظرفیت گسترده وجودی عنوان کرد و گفت: مؤمن به دلیل ظرفیت بالایی که دارد در برابر ناملایمات شکیبا بوده و مشکلات و ناملایمات را برای کسب رضایت خداوند تحمل می‌کند.

استاد حوزه علمیه قم پرده‌پوشی و نگه‌داشتن اسرار دیگران را از دیگر اوصاف مؤمنان دانست و افزود: مؤمن در برابر هجمه‌ها صبور بوده و حاضر نمی‌شود برای منفعت خویش و کسب اعتبار اسرار دیگران را برملا کند و این پرده‌پوشی به مدد عقل در مؤمن ظاهر ایجاد می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد ادامه داد: مؤمن در کنار بهره‌مندی از حجت‌های الهی و ائمه معصوم (ع) از حجت درون که همان عقل است نیز به‌خوبی در مسیر بندگی خداوند استفاده می‌کند.

وی عقل را بهترین برهان برای خوبی‌ها عنوان کرد و گفت: عقل به‌عنوان حجت درون ریشه گزینش تمام خوبی‌ها است و غیرممکن است که کسی از نعمت عقل استفاده کند و در مسیر هدایت دچار لغزش شود، البته باید توجه داشت که منظور از عقل، عقل مادی نیست بلکه منظور از عقل، قوه‌ای است که خداوند به‌وسیله آن پرستش شده و توحید و معاد را به انسان یادآوری می‌کند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آثار و برکات عقل در زندگی انسان‌ها تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین آثار عقل این است که انسان را به بندگی خداوند دعوت کرده و زمینه‌ساز بهشتی شدن انسان می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد علامت عقل و زکات آن را تحمل انسان‌های نادان دانست و گفت: زکات عقل مدارا کردن با انسان جاهل است؛ انسان عاقل به هیچ‌وقت با استفاده از نعمت عقل به بن‌بست نرسیده و از چیزی نمی‌هراسد.

وی با تأکید بر این که بر اساس آنچه بیان شد عقل بالاترین نعمت خداوند و وسیله بندگی خداوند است، ادامه داد: انسان عاقل در میان همه‌چیز بهترین را انتخاب کرده و بر همین اساس عقل به ولایت رسول خدا (ص) و اهل‌بیت ایشان بر مؤمنان گواهی می‌دهد.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: همان‌طور که بیان شد ولایتمداری از نشانه‌های انسان‌های خردمند است؛ زیرا مؤمن عاقل و خردمند به‌حکم عقل تشخیص می‌دهد که باید سرچشمه خوبی را تشخیص داده و از آن تبعیت کند به همین دلیل انسان به‌وسیله عقل می‌تواند در مسیر پذیرش ولایت رسول خدا (ص) و ائمه معصوم (ع) قرار گیرد./968/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات