۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۵۶۵۲۵۷
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی:

دین باید معیار انتخاب همسر باشد

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به معیارهای همسرگزینی گفت: اگر دین معیار انتخاب همسر باشد بقای زندگی از سوی خداوند متعال تضمین‌ شده است.
حجت الاسلام رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ناصر رفیعی امروز در سخنرانی  آیین ترتیل خوانی قرآن کریم آستان مقدس حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی برگزار شد در تفسیر آیه 37 و 38 سوره احزاب به جریان "زید" پسرخوانده پیامبر گرامی اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: در تاریخ آمده است که پیامبر گرامی اسلام از زینب برای زید خواستگاری کرد این در حالی بود که هم برادر و هم خود زینب مخالفت کرد.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی به برخی از سنت‌های غلط اجتماعی در معیار قبول و یا رد خواستگاری اشاره کرد و گفت: پس از مواجهه زینب و برادرش آیات 37 و 38 سوره احزاب نازل شد.

وی ادامه داد: در این آیات خداوند متعال فرموده است«و (یاد کن) وقتی‌که با آن‌کس که خدایش نعمت اسلام بخشید و تواش نعمت آزادی (یعنی زید بن حارثه، به نصیحت) می‌گفتی برو زن خود را نگه‌دار و از خدا بترس (و طلاقش مده)، و آنچه در دل پنهان می‌داشتی (که زینب را بگیری و حرمت ازدواج با زن پسرخوانده را که در جاهلیت بود منسوخ کنی) خدا می‌خواست آشکار سازد و تو از (مخالفت و سرزنش) خلق می‌ترسیدی و از خدا سزاوارتر بود بترسی. پس (بدین غرض) چون زید از آن زن کام دل گرفت (و طلاقش داد) او را ما به نکاح تو درآوردیم تا مؤمنان در نکاح زنان پسرخوانده خود که از آن‌ها کامیاب شدند (و طلاق دادند) بر خویش حرج و گناهی نپندارند، و فرمان خدا انجام‌شدنی است.»

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) در ادامه به واژه «قضا» در آیه اشاره کرد و ابراز داشت: قضای الهی به دو حالت شناخته می‌شود بر این اساس  قضای تکوینی و تشریعی دو مقوله علمی شناخته‌شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در ادامه به مسئله ازدواج سپید و هم‌جنس‌گرایی اشاره کرد و گفت: اسلام برای ازدواج ضابطه دارد این در حالی است که غرب برای شکستن نظام اجتماعی جریان ازدواج سپید و بی‌شرمی‌های اجتماعی را تقویت می‌کند.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی به آثار ازدواج  اشاره کرد و گفت: ازدواج اساس آرمش است تا جایی که قرآن کریم ازدواج را زمینه رحمت توصیف می‌کند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) ازدواج را اساس تأثیرات عالم هستی توصیف کرد و گفت: در روایات ثقلین ترک ازدواج به دلیل ترس از فقر سوءظن به ساحت اقدس الهی توصیف‌ شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی به معیارهای همسرگزینی اشاره کرد و اظهار داشت: در مبانی ثقلین آمده است که اگر انتخاب دختر (فقط) برای ثروت پدرش باشد، چنین شخصی به خودش واگذار خواهد شد این در حالی است که در ادامه همین روایات آمده است که اگر مردی (فقط) به خاطر زیبایی جمال همسرش را انتخاب کند مسلماً انتخاب او در کم‌ترین زمان با جدایی مواجه خواهد شد.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی بابیان این‌که اگر معیار همسرگزینی دینی باشد بقای زندگی از سوی خداوند متعال تضمین‌شده است، عنوان داشت: آمار 12 میلیونی مجردها نیاز به تدبیر جدی دارد، مردم باید یک نهضت، جریان و حرکت اجتماعی را برای تحلیل این مسئله بکار گرفته شود./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات