۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۵۶۳۴۷۰
وزیر آموزش و پروش:

اجرای سند تحول بنیادین آ‌موزش و پرورش در دستور کار است

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دستور کار قرار دارد، گفت: یکی از رویکردهای این برنامه مدرسه محوری و کاهش تمرکز در نظام آموزش و پرورش است.
بطحایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران با تبریک روز معلم گفت: معلمان دلسوز و زحمتکش با کمال اخلاص و عشق به تعلیم و تربیت در سراسر کشور چراغ آموزش و پرورش را روشن نگه می دارند.

وی افزود: امروز در آموزش و پرورش بیش از 940 هزار معلم در کشور در تلاش هستند که بیش از 13 میلیون دانش آموز را در بیش از 106 هزار مدرسه از جهل و ظلمت به سوی نور و دانایی رهنمون سازند، معلمان فداکار با وجود کمبود امکانات در مدارس و مشکلات اقتصادی مسؤولانه در خدمت فرزندان مردم هستند تا با تمام توان نسلی مؤمن، دانا، کارآفرین و دارای مهارت تربیت کنند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: این سند به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش رسیده و به تواتر به تأیید ضمنی رهبر انقلاب و رییس جمهور رسیده است.

وی ادامه داد: در صدد هستیم برنامه های سند تحول را به اجرا در آوریم، یکی از رویکردها مدرسه محوری و کاهش تمرکز در نظام آموزش و پرورش است، بر اساس سند تحول بنیادین کانون اصلی تعلیم و تربیت مدرسه است و تمامی سیاستگذاری و برنامه ریزی ها در حوزه تعلیم و تربیت در مدرسه محقق خواهد شد.

بطحایی ابراز داشت: هر آنچه که از آموزش و پرورش انتظار می رود باید از طریق مدرسه محقق شود، دستگاه تعلیم و تربیت افزون بر مدرسه، برای پشتیبانی، نظارت و هدایت از نظام اجرایی نیز برخوردار است و تشکیلات اداری و سازمانی لازم برای نظارت و اجرای برنامه ها در نظر گرفته شده است اما در طول سالیان متمادی به تدریج رسمیت نظام اجرایی و اداری افزایش یافت به گونه ای که بخش مهمی از تصمیمات در خارج از مدرسه اتخاذ و برای اجرا به مدرسه ابلاغ می شود.

وی عنوان کرد: رویکرد کاهش تمرکز و سپردن اختیارات به مدارس امکان شکوفایی استعدادها و خلاقیت های منطقه ای و محلی را فراهم می کند، با این رویکرد باید سیاست ها و ضوابط کلی به مدارس ابلاغ شود اما نحوه تحقق سیاست ها و طراحی و اجرای برنامه های به مدرسه سپرده شود، همچنین با پشتیبانی از مدارس و نظارت بر تحقق سیاست ها باید از مسیر حرکت به سمت آموزش و پرورش مطلوب اطمینان حاصل کرد.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: این رویکرد ایجاب می کند که از صدور بخشنامه های متعدد  خودداری شود و مدیران و معلمان مدارس در اجرای برنامه ها صرفا به عنوان مجری نباشند بلکه اختیارات لازم باید سپرده شود تا از آزادی عمل برای طراحی برنامه ها برخوردار باشند.

وی اضافه کرد: در این رویکرد کانون اصلی مدرسه است و همه واحدهای اجرایی باید در خدمت آن باشند، در برنامه های اجرایی برای آموزش و پرورش متناسب با سند تحول اهتمام جدی به بسط و توسعه عدات آموزشی به عنوان مهم ترین نظام تعلیم و تربیت را در سرلوحه برنامه ها قرار دادیم، دستیابی برابر دانش آموزان یکی از رسالت های مهم تعلیم و تربیت اسلامی است.

بطحایی توسعه مهارت آموزی به جای تکیه بر حافظه محوری، اولویت بخشی فعالیت های تربیتی و تقویت تربیت اسلامی را از دیگر برنامه های آموزش و پرورش دانست و گفت: این برنامه ها به ویژه در عصر حاضر که جامعه اسلامی مورد هجمه ناجوامردانه قرار دارد باید مورد توجه باشد.

وی افزود: تلاش برای تکریم حقیقی و واقعی معلمان و فرهنگیان به عنوان مهم ترین رکن در تحول برای رسیدن به اهداف تعلیم و تربیت از اهیمت ویژه ای برخوردار است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که نامگذاری سال 97 به سال حمایت از کالای ایرانی مأموریت و مسؤلیت این وزارتخانه را سنگین تر کرده است، اظهار داشت: این مسأله مهم در برنامه ها قرار گرفته است و آموزش و پرورش به موفقیت خواهد رسید و مشکلات عدیده ای را که از گذشته با خود همراه داشته را حل می کند به شرطی که آموزه های غنی دینی را مد نظر خود قرار دهد.

وی ادامه داد: در آموزش و پرورش چشم اندازهای بسیار مهمی که مورد تأکید رهبر انقلاب است باید مورد توجه باشد و همراهی و مشارکت مردمی را برخوردار باشد که در این صورت در آینده ای نه چندان دور آموزش و پرورشی در خور شأن مردم انقلابی و فداکار خواهیم داشت

بطحایی ابراز داشت: امیدواریم در سال 97 با همکاری سایر دستگاه ها به اهداف دست پیدا کنیم، آموزش و پرورش می تواند به قله های پیشرفت و توسعه دست پیدا کند که البته همه نهادها و دستگاه ها باید همکاری کنند./1323/

ارسال نظرات