۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۵۶۳۰۳۶
آیت الله نظری در درس خارج فقه:

رشد و رونق علمی در حوزه نیازمند حفظ سنت مباحثه است

آیت الله نظری خادم الشریعه با تأکید بر ضرورت حفظ سنت مباحثه در حوزه های علمیه، گفت: اگر مباحثه و مطالعه در حوزه نباشد شاهد رونق و رشد علمی در حوزه نخواهیم بود.
درس خارج فقه و اصول آیت الله نظری خادم الشریعه درس خارج فقه و اصول آیت الله نظری خادم الشریعه درس خارج درس خارج فقه و اصول آیت الله نظری خادم الشریعه درس خارج فقه و اصول آیت الله نظری خادم الشریعه درس خارج فقه و اصول آیت الله نظری خادم الشریعه درس خارج فقه و اصول آیت الله نظری خادم الشریعه درس خارج فقه و اصول آیت الله نظری خادم الشریعه درس خارج فقه و اصول آیت الله نظری خادم الشریعه درس خارج فقه و اصول آیت الله نظری خادم الشریعه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، آیت الله نظری خادم الشریعه در درس خارج فقه و اصول حوزه در ساری با تبریک ایام نیمه شعبان بر ضرورت برگزاری هر چه باشکوه تر برنامه های این ایام در شهر و روستاها تأکید کرد.

وی با تأکید بر این که قوام دین به امامت است، افزود: امامت مبین و حافظ هستند و اگر خداوند سبحان نعمت دین را به اسلام و تشیع تکمیل کرد به دلیل اساس امامت بود.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه با بیان این که وحی مختص پیامبر است و ائمه اطهار(ع) پیام وحی را از پیامبر گرفته و به مردم انتقال دادند، خاطرنشان کرد: الحمدالله جامعه شیعی از نعمت امامت و کتبی که در مورد امامت نوشته می شود بهره مند است.

آیت الله نظری خادم الشریعه با اشاره به این که نعمت امامت نعمتی است که از پیامبر و وحی گرفته می شود، تصریح کرد: باید بیش از پیش در جهت تبیین و تقویت این نعمت ارزشمند الهی تلاش شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به وظیفه مهم روحانیت در ایام نیمه شعبان اشاره کرد و با بیان این که علما و روحانیان در این ایام در مناطق تبلیغی خود مسأله امامت و ولایت را بیشتر برای مردم تبیین کنند، بیان داشت: باید این گل تازه بماند و این چراغ روشن باشد.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه با تأکید بر این که درس امامت بالاترین کمال برای انسان است، تصریح کرد: باید اذهان مردم با نعمت امامت و وصایت پیامبر به ویژه ولایت حضرت علی(ع) برای مردم روشن و زنده باشد.

آیت الله نظری خادم الشریعه در بخش دیگری از سخنان خود به مسأله نماز و شرایط آن اشاره کرد و با بیان این که  در این فریضه الهی شرط، جزء و مانع وجود دارد، گفت: در قوام و دوام شی به ویژه در نماز شرط مقوم اقتضایی است.

وی با بیان این که نماز اقتضاء آن از قرائت است، افزود: سوره مبارک حمد اقتضاء دارد که نماز را ایجاد می کند این اقتضاء شرط می خواهد باید شرط آن لباس پاک و مباح باشد این معنای شرط است یعنی دخالت در تحقق نماز است و بعد هم نباید مانع داشته باشد.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این که انسان با لباس ملا نمی شود بلکه با علم و زحمت ملا می شود، تصریح کرد: طلاب حوزه باید خوب درس بخوانند و سختی ها و مشکلات مسیر تحصیل را تحمل کنند تا به جایگاه والا دست پیدا کنند.

آیت الله نظری خادم الشریعه با بیان این که ریشه علم فقه کتاب، سنت، عقل، اجماع و جهات دیگر است، خاطرنشان کرد: فراگیری علم فقه و دین در حوزه زحمت، مطالعه، مباحثه و پیش مطالعه می خواهد.

وی با بیان این که متأسفانه طلاب حوزه امروز از توان و ظرفیت اساتید برجسته و بزرگان حوزه کمتر استفاده می کنند و این نقض بزرگی است، تصریح کرد: وقتی شخصیت های بزرگی در حوزه هستند چرا نباید طلاب از توان علمی این بزرگان بهره گیرند.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه با تأکید بر این که برای علم آموزی باید شوق و ذوق وجود داشته باشد، بیان داشت: متأسفانه این مسأله در میان طلاب حوزه در حال ضعف است و در حال قوت علمی نیست.

آیت الله نظری خادم الشریعه با بیان این که قوت علمی گذشته حوزه بسیار بیشتر بود، گفت: در گذشته با وجود کمبود امکانات و شرایط حاکم بر حوزه طلاب با عشق، علاقه و با تحمل سختی ها و مشکلات و با کمترین امکانات به تحصیل می پرداختند و از محضر اساتید بزرگ حوزه استفاده می بردند.

وی با تأکید بر این که بحث و مباحثه حوزه را زنده می کند و استعدادها را به فعلیت می رساند، خاطرنشان کرد: اگر مباحثه و مطالعه در حوزه نباشد شاهد رونق و رشد علمی در حوزه نخواهیم بود.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه در ادامه گفت: امروز این تألیفات بزرگ و ماندگار علما و بزرگان دین نتیجه مطالعه و مباحثه آن عالمان دینی در طول تاریخ است که امروز نیز باید مورد توجه طلاب جوان قرار گیرد./۹۵۰/پ203/ب1

ارسال نظرات