۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۵۶۲۱۵۸
در درس خارج فقه‌رسانه تبیین شد؛

عناوین مختلف مکروهات پیام‌رسانه

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی با بیان این که رسانه‌ها نقش ویژه‌ای در تعیین مسیر جوامع ایفا می‌کنند، گفت: رسانه‌ها با برنامه‌های خود می‌توانند جامعه‌ای را از ارتکاب به اعمال مذموم باز داشته یا مردم را به انجام کار‌های ناشایست ترغیب کنند.
نشست خبری سخنگوی حوزه های علمیه  حجت الاسلام رفعتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام و المسلمین عباس رفعتی نائینی، در درس خارج فقه‌‌رسانه که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، بیان داشت: بر اساس شرع مقدس اسلام، چنانچه رسانهای در برنامههایش، مروج و مشوق مکروههات در جامعه باشد، پیام آن رسانه بر اساس شرع مقدس اسلام، مکروه خواهد بود.

وی با بیان این که در جلسات گذشته دو عنوان از مکروهات پیام رسانه ذکر شد، اظهار داشت: عدد مکروهات در شرع مقدس اسلام بسیار زیاد است، اما ما در درس خارج فقه رسانه میکوشیم آن عناوینی را بیان کنیم که در رسانهها به وقوع میپیوندد.  

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم ابراز داشت: خداوند متعال در تکالیفی که برای انسان در نظر گرفته است، دشواری قرار نداده است تا ما در دینداری و تدین خود دچار مشکل نشویم.

وی افزود: خداوند متعال در تکالیف بر بندگان خود تسهیل کرده است، به همین علت اعمالی وجود دارد که به صورت مؤکد از آن کار نهی شده است اما حرام نیست یا مصلحت فراوانی در انجام کاری وجود دارد اما عمل به آن کار واجب نیست.

رییس شبکه جهانی ولایت با قرائت آیه «يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُخَفِّفَ عَنْكُمْ ۚ وَخُلِقَ الْإِنْسَانُ ضَعِيفًا»، تصریح کرد: قرآن کریم در آیه 28 سوره مبارکه نساء فرموده است: «خدا می‌خواهد کار بر شما آسان کند، که انسان ضعیف خلق شده است».

وی با بیان این که «بینظمی» یکی از عناوین مکروهات پیام رسانه به شمار میآید، خاطرنشان کرد: برخی از رسانههای مجاز، چه رسانه ملی و چه رسانههای عمومی و خصوصی موجود در کشور برنامههایی برای مخاطبان خود تهیه میکنند و آنها را به بینظمی و بهمریختگی تشویق میکنند.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی عنوان کرد: در روایات متعددی داشتن نظم در زندگی مورد تأکید قرار گرفته است، به طوری که امیر مؤمنان علی(ع) در آخرین لحظات زندگی خود، پیروانش را به دو عامل مهم و حیاتی که رمز پیروزی است، سفارش کرده و فرموده است: «اوصیکُم بِتَقْوَی اللّه‏ وَ نَظمِ اَمْرِکُم؛ «شما را به پرهیزکاری و نظم در کارها سفارش می‏کنم».

این استاد برجسته حوزه علمیه با بیان این که مسائل میتوانند فقهی یا اخلاقی بوده و یا مشترک میان این دو باشند، گفت: آنجایی که بحث از صفات درونی انسان، از جمله صفات رذیله، حمیده یا حسنه باشد، مختص به مبحث فقهی میشود و ماده افتراق اخلاق است، و آنجایی که بحث فقهی نباشد و مربوط به مباحث اخلاقی باشد، وجه افتراق فقه خواهد بود.

وی اضافه کرد: در صورتی که مسألهای هم حکم باشد و هم صفت باشد، مشترک میان مباحث فقهی و اخلاقی خواهد بود. رعایت نظم نیز از این قسم به شمار میآید. چرا که از یک سو از لحاظ اخلاقی بر رعایت نظم تأکید شده است و از سوی دیگر در فقه حکمی برای آن وجود دارد.

مشاور عالی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان این که تنبلی یکی دیگر از عناوین مکروهات پیام رسانه است، اظهار داشت: یکی از معضلات اجتماعی امروز جامعه ما تنبلی است.

وی ابراز داشت: رسانهها مقصر اصلی در بروز معضل تنبلی در جوامع به شمار میآیند. برنامههایی در رسانهها پخش میشود که جوانان را به تنبلی و بیرمقی تشویق میکنند. حال ممکن است این تشویق به صورت واضح در آن پیام رسانه باشد یا پیامدهای آن بروز تنبلی در جامعه باشد.  

دستیار مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در امور رسانه با بیان این که روایات بسیاری از ائمهاطهار(ع) وجود دارد که انسانها را به دوری از کسلی، بیحالی و بیرمقی سفارش میکنند، عنوان کرد: امام باقر(ع) در اینباره فرموده است؛ من از کسی که در امور دنیوی تنبلی کند، بیزارم.

وی خاطرنشان کرد: تنبلی آسیبهای فراوانی برای جامعه در پی خواهد داشت. چنین جامعهای هیچگاه موفق نخواهد شد و همواره ضعیف باقی میماند.

سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان این که تسویف یکی دیگر از مکروهات پیام رسانه است، گفت: تسویف از ریشة سوف و به معنای تأخیر انداختن، مماطله و امروز و فردا کردن و کار امروز را به فردا انداختن است.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از عناوین مکروه و مذموم در پیام رسانه، ایجاد عدم اعتماد به نفس در آحاد جامعه است.

نایب رییس انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ ابراز داشت: اشخاصی که اعتماد به نفس بالایی دارند، هنگام ورود به کارهای مختلف، پیشرفتهای قابل توجهی میکنند اما افرادی که از اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستند، غالباً در انجام فعالیتها شکست میخورند.

وی با تأکید بر این که اعتماد به نفس به انسان شعار «من میتوانم» را تلقین میکند، تصریح کرد: رسانهای که با برنامههایش موجب کاهش اعتماد به نفس در مخاطبانش میشود، عمل مکروهی انجام داده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی خاطرنشان کرد: القای خودباختگی و کاهش اعتماد به نفس به قدری مزموم است که اقدام به چنین کاری در جنگ به مرز حرمت میرسد. چرا که با کاهش اعتماد به نفس رزمندگان، نیروی آنها نیز به شدت کاهش یافته و در نتیجه در برابر دشمن شکست میخورند.

وی افزود: بیتردید یکی از درس‌های عاشورا به مسلمانان، اعتماد به نفس و خودباوری است. از این رو است که در لحظه به لحظه صحنه نبرد کربلا شاهد دلاوریهای متعددی از سوی یاران امام حسین(ع) بودهایم.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم عنوان کرد: سلب اعتماد مردم جامعه به توان داخلی میتواند منجر به شکست کشور در جنگ اقتصادی با دشمنان شود.

وی گفت: طبیعی است که کیفیت کالای ایرانی در برابر کالای خارجی مقداری کم باشد، چرا که کارخانههای خارجی در تحریم اقتصادی قرار نگرفتهاند و میتوانند از فناوریهای پیشرفتهای در تولید محصولات خود استفاده کنند.

استاد حوزه اظهار داشت: دشمن به خوبی متوجه شده است که از طریق جنگ نظامی نخواهند توانست بر جمهوری اسلامی ایران غلبه پیدا کنند، به همین علت با تحریمها و برنامههای رسانهای به دنبال تضعیف و از بین بردن اقتصاد کشور هستند.

وی با بیان این که رسانه‌ها نقش ویژه‌ای در تعیین مسیر جوامع ایفا می‌کنند، گفت: رسانه‌ها توسط برنامه‌های خود می‌توانند جامعه‌ای را از ارتکاب به اعمال مذموم باز داشته یا مردم را به انجام کار‌های ناشایست ترغیب کنند./878/پ۲۰۱/ج

ارسال نظرات