۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۰
کد خبر: ۵۶۰۹۲۹

دولت چرا آدرس غلط می‌دهد؟!

دولت سرانجام پس از كش و قوس‌های فراوان و روند پرشتاب قیمت دلار از بهمن ماه تاكنون، تصمیم گرفت برای كنترل دلار متوسل به همان روشی شود كه رییس جمهور در تبلیغات انتخاباتی دوره اول و دوم به عنوان نكته منفی دولت گذشته آن را می‌دانست.
مناظره

به گزارش خبرگزاری رسا، اینكه دولت سرانجام پس از كش و قوس‌های فراوان و روند پرشتاب قیمت دلار از بهمن ماه تاكنون، تصمیم گرفت برای كنترل دلار متوسل به همان روشی شود كه رئیس جمهور در تبلیغات انتخاباتی دوره اول و دوم به عنوان نكته منفی دولت گذشته آن را می‌دانست و مكرر در مقابل دوربین‌های خبری می‌گفتند مگر ارز را می‌توان دستوری بالا و پایین كشید، هم جای تأمل دارد و هم شكرش باقی است كه دولت بالاخره متوجه شد در شرایطی كه روال معمول در اجرای سیاستی كارایی لازم را نداشته باشد، لزوماً باید به ابزارهای غیرمعمول متوسل شد تا از اقدامات تخریب كننده‌ای كه اقتصاد یك كشور را نشانه رفته است، جلوگیری كرد.

در این نوشتار كوتاه در مقام چند و چون سیاست اعلامی و اعمالی دولت برای جلوگیری از روند پر شتاب دلار نیستیم، اما چند نكته‌ای كه این روزها حول آن مباحثی مطرح می‌شود و با بی مسئولیتی تمام برای فرار از ناكارآمدی‌ها دیگران متهم می‌شوند، قابل ذكر است:

1- افزایش قیمت دلار و هر گونه ارز خارجی به عوامل زیادی بستگی دارد كه بخشی به صورت كاملاً برنامه ریزی شده و با هدایت دولت‌های خارجی برای فروپاشی اقتصاد كشوری صورت می‌پذیرد كه مشابه آن را بارها در رابطه با كشورهایی كه حتی در تیررس نظام سلطه قرار نداشته‌اند، شاهد بوده ایم كه از مصادیق روشن آن می‌توان به خروج سرمایه از مالزی در یك شب و ایجاد چالش در اقتصاد این كشور یا روندی كه در خصوص كاهش ارزش پول ملی ونزوئلا در سال‌های اخیر صورت گرفت، اشاره كرد. بنابراین طبیعی است نباید از نظر دور داشت هر گونه ویروس در بدن بیمار اقتصاد ایران زمینه را برای اجرای برنامه‌های نظام سلطه فراهم خواهد كرد و قطعاً در این شرایط بیش از سرزنش دشمن، باید از بی برنامگی یا ضعف در برنامه‌ریزی‌هایی كه می‌توانستیم انجام دهیم ولی با بی تفاوتی از كنار آن گذشتیم، خود را سرزنش كنیم.

2- اینكه دست‌هایی در پشت پرده افزایش سرسام آور دلار وجود داشته است، تردیدی نیست. وقتی مارك كرك، سناتور خبیث امریكایی درباره تشدید تحریم‌ها می‌گوید: «می‌توان غذا را از دهان ایرانیان بی گناه هم بیرون آورد»، نباید انتظار داشت كه در خصوص هر عاملی كه تضعیف كننده قدرت اقتصادی ایران است، دست‌های پلید دشمن در آن دیده نشود. مهم این است كه دولتمردان ما نباید گرفتار برخی خوش‌بینی‌ها و اعتمادهای كاذب شوند تا آنجا كه تصور كنند با یك سند نیم بند مثل برجام تمام مشكلات حل شده و از این پس همه مبادی رسمی و بانك‌های خارجی شرایط دستیابی ایران به ارز خارجی را فراهم می‌كنند و از ولع عناصر سودجوی داخلی در شرایط سخت كشور ممانعت می‌شود.

باید بپذیریم ما در شرایط خاص قرار داریم و برای این شرایط خاص هم باید مراقب هر گونه حركت مهره‌های شطرنج دشمن باشیم و هم سیاست‌های اقتصادی خود را به گونه‌ای طراحی و اجرا كنیم كه كشور در تكانه‌های شدید اقتصادی دچار چالش جدی نشود و این همان نسخه‌ای است كه رهبر معظم انقلاب از آن به اقتصاد مقاومتی نام بردند. جالب اینكه رهبری انقلاب در زمانی بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح كردند كه همین تكانه‌های ارزی در سال 90 و 91 اقتصاد كشور را نشانه رفته بود و در همان زمان بود كه سناتور‌های امریكایی سخن از بیرون كشیدن غذا از دهان ایرانیان بی گناه بر زبان می‌راندند.

3- طی دو روز گذشته برخی مسئولان دولتی در كنار اقدامات ارزنده‌ای كه برای كنترل دلار انجام دادند، برای فرار از پاسخگویی نسبت به عملكرد گذشته در حوزه اقتصادی و مسائل ارزی كشور، نكاتی را گفتند كه آزار دهنده بود. اینكه معاون اول رئیس جمهور در زمان اعلام 4 هزار و 200 تومانی دلار مطرح می‌كند در كنار دست داشتن خارجی‌ها در نوسانات و افزایش دلار در كشور، مثلاً گروه‌های داخلی هم ممكن است دخالت‌هایی داشته باشند، به نظر می‌رسد فرار از اشتباهاتی است كه تاكنون دولت در این زمینه داشته است. سؤال اینجاست چرا به جای آدرس اشتباه دادن‌ها به سراغ مشاوران اقتصادی خود كه به صراحت خواهان افزایش دلار بودند، نمی‌رود؟ مگر آقایان دكتر نیلی و تركان در مصاحبه با رسانه‌ها از افزایش قیمت دلار در شرایط اقتصادی امروز كشور نمی‌گفتند.

مگر سخنگوی دولت در زمانی كه دلار تا مرز 4هزار و 500 بود، نمی‌گفت ما اجازه نمی‌دهیم دلار به بالای 5 هزار تومان افزایش پیدا كند. اگر افزایش دلار تا 5 هزار تومان اشكال نداشت چرا امروز معاون اول رئیس جمهور داشتن دلار بالای 4 هزار و 200 تومان را جرم می‌داند و اعلام می‌كند كه شدیدترین برخورد‌ها با عوامل آن صورت خواهد گرفت؟ چرا در آن مقطع تخم لق دلار 5 هزار تومانی را آقایان كاشتند كه نظام مجبور باشد با دلار 6 هزار و 200 تومان مواجه شود؟ امروز باید بیش از آنكه دولت دیگران را متهم كند، دولتمردان و مشاوران اقتصادی خود را بازخواست كند. شاید از این رهگذر بتواند به منشأ این گرانی‌ها و لجام گسیختگی‌های ارزی برسد كه در آن صورت قطعاً خواهد توانست وضعیت ارزی كشور را به درستی مدیریت و كنترل نماید./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات