۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۵۵۸۶۳۲
مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) سیستان و بلوچستان مطرح کرد؛

خیز بلند برای همراهی اهل سنت با «انتظار»

حجت الاسلام شهرکی با اشاره به آثار مثبت فعالیت های مهدوی بر وحدت مذاهب در استان سیستان و بلوچستان، گفت: در این راستا سومین همایش ملی «مهدویت، محور وحدت» در نیمه شعبان سال آینده در شهرستان سراوان برگزار می شود.
مهدویت

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام موسی شهرکی، مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان سیستان و بلوچستان، درباره اقدامات و فعالیت‌های این بنیاد در سطح استان، اظهار کرد: این استان دارای قبایل متعدد با مذاهب اسلامی مختلف است که علیرغم نقشه‌های شوم دشمنان برای بر هم زدن وحدت مردم، به برکت همکاری خوب علما و بزرگان مذاهب و در رأس آنها نماینده ولی فقیه، استان سیستان و بلوچستان به لحاظ وحدت مثال زدنی است.

وی افزود: زمینه ترویج معارف مهدوی در سطح استان بسیار مناسب است و اصولا مردم این استان نسبت به محبت اهل بیت(ع) و اهتمام به معارف آنان زبانزد هستند.

حجت الاسلام شهرکی با اشاره به آغاز فعالیت بنیاد بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در سطح استان سیستان و بلوچستان، گفت: بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (ع) در سال 89 در استان سیستان و بلوچستان راه اندازی شد و اولین اقدام ما پس از ایجاد ساختار و تشکیلات چاپ کتاب «مهدویت در صحاح سته» به تعداد 125 هزار جلد و توزیع آن در سطح استان، حوزه های علمیه و مراکز علمی و مذهبی بود تا مردم با مبانی مهدویت در مذاهب خود آشنا شوند. این کار زمینه ای شد برای اینکه بتوانیم به راحتی معارف مهدوی را در استان ترویج دهیم.

آموزش معارف مهدوی برای 86 هزار و 400 نفر از اقشار مختلف

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (ع) بیان کرد: این مرکز بر اساس وظایف ذاتی خود در سه محور آموزشی، پژوهشی و فرهنگی برای تمامی اقشار از مهدهای کودک، دانش آموزان، دانشجویان، نمازگزاران مساجد، کارکنان و ... برنامه هایی را داشته و اکنون نیز در دست اجرا دارد. در این رابطه باید گفت بحث آموزش برای آگاهی مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در همین راستا از سال 89 تاکنون بالغ بر 86 هزار و 400 نفر از اقشار مختلف شامل دانشجویان، نمازگزاران مساجد و کارکنان دستگاه های اجرایی، دوره های آموزش 20 ساعته معارف مهدوی را گذرانده اند.

حجت الاسلام شهرکی گفت: این غیر از آموزش های کوتاه مدت برای دانش آموزان در طرح «یاران موعود(عج)» بوده است.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در بدو تاسیس بنیاد در استان این بود که باید هزینه های زیادی متحمل می شدیم تا از قم و تهران استاد دعوت کنیم لذا تحت نظر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم، 4 دوره آموزش تربیت مربی معارف مهدوی را در استان برگزار کردیم که 250 نفر از میان طلاب، دانشگاهیان و فرهنگیان در این دوره ها شرکت کرده و پس از گذراندن کلاس ها و انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی، گواهی مربیگری دریافت کردند و امروز دوره های آموزشی در سطح استان را اداره می کنند.

فرهنگسازی مهدوی در سطح استان

حجت الاسلام شهرکی با اشاره به اهمیت کار ریشه ای گفت: اعتقاد دارم کار باید به صورت ریشه ای و از مهدهای کودک آغاز شود، به همین دلیل بنیاد مهدویت استان تاکنون تعداد 832 نفر از مربیان مهدهای کودک قرآنی و غیر قرآنی را جهت ارائه آموزش تخصصی مهدویت تحت پوشش قرار داده که بتوانند نونهالان را با معارف مهدوی آشنا کنند. این طرح تاکنون اثرات مطلوبی داشته و هر ساله نیز برای این مربیان تجدید دوره برگزار می شود.

وی از دیگر اقدامات بنیاد مهدویت استان سیستان را برگزاری همایش «حیات طیبه» ویژه خواهران معرفی کرد و در این رابطه گفت: همایش حیات طیبه با موضوع «سبک زندگی، قرآن و عترت(ع)» طی 21 دوره و ویژه خواهران برگزار شده است.

حجت الاسلام شهرکی ابراز کرد: یکی از مواردی که ضرورت آن در استان احساس می شد، بحث تهیه نوشت افزارهایی با مضامین و تصاویر اسلامی و مهدوی و شهدای استان بخصوص شهدای ترور است که در این رابطه تاکنون قریب به 510 هزار جلد انواع دفتر و 11 هزار کیف و همچنین سایر نوشت افزارها تهیه و توزیع شده است. امروز با توجه به فرهنگسازی ای که در این رابطه صورت گرفته موسسات مختلف در سطح استان به صورت خودجوش این کار را انجام می دهند و بنیاد مهدویت استان در این زمینه ورود نمی کند.

همایش های ملی مهدویت با حضور نخبگان و اندیشمندان شیعه و سنی

وی افزود: تاکنون دو همایش ملی مهدویت با حضور نخبگان و اندیشمندان شیعه و سنی در این استان برگزار شده و سومین همایش ملی ما با عنوان «مهدویت، محور وحدت» در نیمه شعبان سال آینده در شهرستان سراوان برپا می شود.

حجت الاسلام شهرکی در رابطه با همایش های مختلفی که در عرصه مهدویت در این استان برگزار شده، گفت: علاوه بر سه همایش ملی که پیشتر به آن اشاره کردم، نزدیک به 380 همایش یک روزه یا نیم روزه در سطح استان یا شهرستان های استان برگزار شده و 98 نفر از مبلغان کشوری از قم و تهران به عنوان سخنران در این همایش‌ها حضور داشته اند.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) سیستان و بلوچستان ادامه داد: از سایر اقدامات این بنیاد برگزاری نمایشگاه های عرضه کتاب و محصولات فرهنگی در مرکز استان و شهرستان ها بوده که تاکنون 39 نمایشگاه برگزار شده است.

وی در ادامه به برگزاری مراسم احیای شب نیمه شعبان در مساجد اشاره کرد و گفت: این برنامه در سطح استان از استقبال خوبی برخوردار بوده و در طول 4 سال گذشته نزدیک به یکصد مسجد مراسم احیای مهدوی در شب نیمه شعبان را برگزار کرده اند.

پیوند زندگی روزمره مردم با مهدی باوران

وی ادامه داد: ویزیت رایگان بیماران با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی در سطح استان از دیگر فعالیت های ما در بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (ع) بوده و تاکنون بیش از پنج هزار بیمار توسط پزشکان مهدوی و مهدی یاوران جامعه پزشکی در نیمه شعبان و نهم ربیع الاول ویزیت شده اند.

برگزاری کلاس های شیعه شناسی از دیگر اقداماتی بود که حجت الاسلام شهرکی با اشاره به آن، گفت: این کلاس ها به مدت 9 ماه و در قالب 120 ساعت برای 110 نفر از مربیان و مدرسان مهدوی و سایر اقشار برگزار شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ورزش و ارتباط آن با سلامت جسم اشاره کرد و گفت: در رابطه با ورزش و توجه به سلامت جسم بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (ع) در سازمان ورزش و جوانان استان کانون مهدویت راه اندازی کرده است و مسابقات متعدد ورزشی در این کانون ها برگزار می شود.

حجت الاسلام شهرکی در همین رابطه بیان کرد: ما در سال 91 همایش پیاده‌روی 313 هزار نفری را در شهر زاهدان داشته ایم.

راه اندازی کتابخانه تخصصی مهدوی با ۷ هزار جلد کتاب

وی تصریح کرد: از دیگر اقدامات این بنیاد توزیع سبد کالا در میان محرومان در سال های متمادی در روز نیمه شعبان همراه با کتب و بروشور مهدوی بوده که ذیل این طرح تاکنون 2 هزار و 739 سبد کالا توزیع شده است.

وی یادآور شد: برای بهره مندی پژوهشگران و اندیشمندان مهدوی، کتابخانه تخصصی مهدویت در مرکز استان راه اندازی شده است که این کتابخانه هفت هزار جلد کتاب دارد و کتابخانه ای منحصربفرد و تخصصی در این عرصه به شمار می رود.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: علاوه بر این، اقدامات برنامه های مختلف معرفتی نیز در صدا و سیمای استان داشته ایم که با برپایی مسابقات معارفی همراه بوده و تاکنون 14 میلیون و 600 هزار تومان برای برگزیدگان برنامه ها و مسابقات رسانه ای هزینه شده است.

چاپ و انتشار کتاب نیز از دیگر مواردی بود که شهرکی با اشاره به آنها بیان کرد: تاکنون کتاب هایی از قبیل «مشترکات شیعه و سنی»، «حیات طیبه مهدوی»، «یاران حضرت علی (ع) تا منتظران مهدی (عج)» و «وظایف منتظران» منتشر شده است.

راه اندازی کانون های مهدویت در سازمان های موثر در استان

وی همچنین به برگزاری اردوهای زیارتی و اردوهای آموزشی اشاره کرد و گفت: تاکنون 3600 نفر از مربیان، دانشجویان و دیگر اقشاری که در دوره‌های آموزش مهدویت شرکت کرده‌اند به اردوهای آموزشی و زیارتی در قم و مشهد اعزام شده اند که علاوه بر زیارت مشاهد مقدسه، در دوره های تکمیلی آموزش مهدویت نیز شرکت کرده‌اند.

راه‌اندازی کانون‌های مهدویت در سازمان های مختلف از دیگر اقداماتی است که حجت‌الاسلام شهرکی به آن اشاره و  تصریح کرد: کانون‌های مهدویت را در برخی از سازمان ها که بیشتر در جامعه تاثیرگذار هستند مانند فرودگاه‌ها و آموزش و پرورش داشته ایم. همچنین تا امروز هر ساله به کلیه متولدین روز نیمه شعبان که نام و القاب مبارک حضرت مهدی (ع) و نام و القاب مبارک مادر حضرت(عج) را داشته اند هدایای فرهنگی و کارت پول اهدا شده است. امسال نیز جشن پنج سالگی متولدین نیمه شعبان در سطح استان برگزار شد که تا امروز نزدیک به 30 میلیون تومان در این رابطه هزینه شده است.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت موعود استان سیستان و بلوچستان در پایان خاطرنشان کرد: خادمان مهدوی این بنیاد هر ساله در مناسبت های نیمه شعبان و نهم ربیع الاول به عیادت بیماران بستری در بیمارستان ها رفته و تندیس مهدویت را به آنها هدیه می کنند./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: شبستان

ارسال نظرات