۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۵۵۶۶۳۴

بررسی پیامد‌های منفی مدگرایی در جلسه درس خارج فقه رسانه

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی در درس خارج فقه رسانه، پیامد‌های منفی مدگرایی در جامعه را مورد بررسی قرار داد و نقش رسانه در این خصوص را نیز تبیین کرد.
نشست خبری سخنگوی حوزه های علمیه  حجت الاسلام رفعتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام و المسلمین عباس رفعتی نائینی، دستیار مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در امور رسانه، در درس خارج فقه‌‌رسانه که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با اشاره به مباحث گذشته فقه رسانه، برخی از پیامد‌های منفی مدگرایی را تشریح کرد.

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی اظهار داشت: تحدید نسل، تغییر و کاهش حرم جمعیتی، ناخوشنودی از جنسیت، خودباختگی، از دست دادن هویت، تقلید کور کورانه، حقارت، جابجایی ذائقه و ارزش‌ها، جایگزینی معروف و منکر، دشواری امر به معروف و نهی از منکر، تنگ شدن فضای زندگی مؤمنانه در جامعه، یک دست‌سازی جامعه توسط اقلیت کاپیتال و جهانی‌سازی نرم و بدون خشونت، تغییر عقاید پایه و افزایش بی‌دینی و بی‌تکلیفی از جمله پیامد‌های مدگرایی در جامعه است.

وی افزود: تضعیف نهاد‌های سنتی و بومی، جابجایی ارزش‌ها به لحاظ کمی و کیفی، اسراف و تبذیل در جامعه، ترجیح زندگی دنیایی به هر قیمت ممکن، مقایسه جامعه خود با دیگر جوامع و زیر سوال بردن عدالت، تغییر الگوی مصرف و سبک زندگی اسلامی، افزایش دروغ در جامعه، تغییر عملی نگرش جامعه به مسائل فرهنگی، افزایش هزینه‌های غیرضروری و عقب افتادگی رسانه‌های رسمی از دیگر پیامد‌های منفی مدگرایی است.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم با تأکید بر این که مد‌ها با شتاب فزاینده‌ای توسط رسانه‌ها تبلیغ می‌شوند، ابراز داشت:‌ در سراسر جهان مدل‌های جدید لباس، مو و آرایش مد می‌شود و رسانه‌ها بر سرعت انتشار آن در میان جوامع مختلف می‌افزایند.

وی خاطرنشان کرد: با آمدن مد‌های جدید، فرد مدگرا خود را ناچار به تغییر مدل لباس، مو و آرایش می‌بیند، از این رو مدگرایی می‌تواند به گسترش اسراف در جوامع دامن بزند.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: دوری از معنویت از دیگر آثار مدگرایی است. هنگامی که یک جوان مدل مویش را به شکل نامناسبی آرایش و پیرایش می‌کند، دیگر نمی‌تواند در مساجد، حسینیه‌ها و هیئات مذهبی حضور یابد.

وی با بیان این که دشمن با مدگرایی در صدد کاهش معنویت در میان جوانان است، عنوان کرد: هر چند که مدگرایی آثار سوء بسیار زیادی در معنویت جوانان کشور داشته‌ است، اما با این حال با فرا رسیدن محرم و صفر، جوانان از مد دوری کرده و لباس‌های ویژه محرم به تن می‌کنند.

مشاور عالی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: مدگرایی یکی از ابزار‌های دشمنان برای نفوذ فرهنگی و ضربه زدن به نظام‌های اسلامی در جهان است.

وی اظهار داشت: پیش از آن که رسانه در جهان فراگیر شود، ماه‌ها طول می‌کشید تا یک مد از جامعه‌ای به جامعه‌ دیگری گسترش یابد اما با آمدن رسانه، مد‌های فراوانی در نقاط مختلف جهان در کسری از ثانیه در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد.  

دستیار مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در امور رسانه با قرائت روایت «مَنٌ تَشَبَّهَ بِقَوٌمٍ فَهُوَ مِنٌهُمٌ»، ابراز داشت: همان طور که رسول خدا(ص) فرموده است؛ مهم‌ترین علتی که می‌توان برای حرمت برخی از مد‌ها برشمرد آن است که تشبه به کفار حرام است، از این رو لباسی که فرهنگ غرب(کفار) را با خود به همراه داشته باشد، حرام خواهد بود.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که مد و لباس برگرفته از بازار مسلمین فی‌نفسه حرمتی ندارد مگر آن که یک مد حاوی پیامد‌های منفی دیگری باشد. /878/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات