۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۵۵۶۲۲۱
تکالیف بندگان نسبت به حضرت صاحب الزمان؛

راه دینداری به سبک پیامبر و اهل بیت

امام باقر(ع) در پاسخ به سوال در مورد دین داری که پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) داشتند، فرمودند: «گواهی دادن به اینکه هیچ معبودی جز خدا نیست و محمد(ص) رسول اوست و اقرار به ‌آنچه از نزد خدا آورده و ولایت ولی ما و .... انتظار قائم ما.»
حکومت جهانی امام زمان(عج)

به گزارش خبرگزاری رسا، در جلد دوم از کتاب «مکیال المکارم» بخش هشتم، ذیل عنوان «تکالیف بندگان نسبت به حضرت صاحب الزمان(عج)» مطالبی ارائه شده که شمایی از آنچه منتظران باید در مقابل امام زمان(عج) انجام دهند را مرور می کند:

روایتی که ثقة الاسلام کلینی در اصول کافی به سند خود از اسماعیل جعفی آورده که گفت: مردی بر حضرت ابوجعفر امام باقر(ع) وارد شد و صفحه ای در دست داشت، حضرت باقر(ع) به او فرمود: «این نوشته مناظره کننده ای است(1) که پرسش دارد از دینی که عمل در آن مورد قبول است».

عرض کرد: رحمت خداوند بر تو باد همین را خواسته ام. حضرت ابوجعفرباقر(ع) فرمودند: «گواهی دادن به اینکه هیچ معبود حقی جز خداوند نیست و اینکه محمد(ص) بنده و رسول او است و اینکه اقرار کنی به آنچه از سوی خداوند آمده و ولایت ما خاندان و بیزاری از دشمنان مان و تسلیم به امر ما و پرهیزکاری و فروتنی و انتظار قائم(عج) ما که ما را دولتی است که هر وقت خداوند بخواهد آن را خواهد آورد.»(2)

و در همان کتاب ابوالجارود آمده که گفت: به حضرت ابوجعفر باقر(ع) عرضه داشتم: ای فرزند رسول خدا(ص)، آیا مودت و دلباختگی و پیروی مرا نسبت به خودتان می دانید: فرمودند: «آری»، عرضه داشتم: من از شما مطلبی را می پرسم و می خواهم به من پاسخ دهید زیرا که چشم من نابینا است و کمتر راه می روم و نمی توانم هر وقت بخواهم به دیدار شما بیایم. فرمودند: «خواسته ات را بازگوی». عرض کردم: دینی که تو و خاندانت خدای عزوجل را با آن دینداری می کنید برایم بیان فرمای تا خدای عزوجل را با آن دینداری نمایم.

امام باقر(ع) فرمودند: «اگرچه مطلب را کوتاه کردی ولی سوال مهمی آوردی، به خدای سوگند، دینی را که من و پدرانم خدای عزوجل را با آن دینداری می کنیم برایت می گویم: گواهی دادن به اینکه هیچ معبود حقی جز خداوند نیست و اینکه محمد(ص) رسول خدا است و اقرار کردن به آنچه از نزد خداوند آورده و ولایت ولیّ ما و بیزاری از دشمن مان و تسلیم بودن به امر ما و انتظار قائم(عج) ما و اهتمام ورزیدن (در امور واجب حلال) و پرهیزکاری (از کارهای حرام) است.»(3)/۹۶۹//۱۰۲/خ

پی نوشت ها:

1.روضه الکافی، 76ح 30

2.احتمال دارد که کلمه (مخاصم) که در این حدیث آمده نام شخصی باشد که از مطلب مزبور پرسش کرده بود(مترجم)

3.اصول کافی، 21/2 ح10

منبع: شبستان

ارسال نظرات