۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۵۵۶۲۱۸
حجت الاسلام والمسلمین رحیمی‌صادق:

ورود روحانیت در عرصه مسائل سیاسی از رسالت‌های حوزه علمیه است

رییس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران گفت: رسانه‌های حوزوی و مذهبی، روحانیت، استادان و مبلغان در درون حوزه‌ها نسبت به منشور روحانیت حضرت امام راحل بیش از پیش توجه کنند.
رحیمی صادق

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد هادی رحیمی‌صادق رییس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران، درباره تحلیل خود از منشور روحانیت امام راحل و با سلام و درود بر روح ایشان، گفت: امام راحل بنیان‌گذار نهضت مقدس جمهوری اسلامی و احیاگر روحانیت و حوزه‌های علمیه در عصر حاضر بودند.

وی افزود: به نظر می‌رسد امام راحل در سال‌های آخر عمرشان احساس کردند که باید  در برخی جایگاه‌های سرنوشت ساز و اساسی نظام اسلامی اقداماتی را انجام دهند و استراتژی کلی نظام را بیان کنند که به طور قطع یکی از این جایگاه‌ها حوزه‌ و روحانیت بود.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی‌صادق عنوان کرد: از همان آغازین روز مبارزات قبل از انقلاب در سال 42 روحانیت در متن حوادث بودند، زمان پیروزی انقلاب و در دروان دفاع مقدس نیز حضور روحانیت بسیار پررنگ بود اینکه برخی بزرگان نظام را فرزند حوزه معرفی می‌کنند و حوزه را مادر نظام می‌دانند سخنی بسیار درست است.

روحانیت باید نسبت به آفاتی نظیر تحجرگرایی، اشرافی‌گری و جدایی دین از سیاست هوشیار باشد

 رییس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران درباره اینکه تا چه حد حوزه‌های علمیه خود را با این منشور منطبق کردند،  اظهار داشت: امام راحل احساس کردند که خطرات و آفت‌هایی نظیر تحجرگرایی، جدایی حوزه و دین از مباحث سیاسی و انقلابی یا خروج برخی روحانیون از زهد ممکن است حوزه و روحانیت را تهدید کند، بنابراین ایشان در منشور روحانیت این آفت‌ها را گوشزد کردند که روحانیت همواره هوشیار و بیدار باشد.

وی بیان داشت: زهد از جمله مباحث اصلی و زیربنایی حوزه است که امام راحل در منشور روحانیت به آن تاکید داشتند چراکه حوزه و روحانیت همواره با ساده‌زیستی خود ملجا و مامن مردم بودند اما ممکن است با وارد شدن برخی از آنها در اشرافی‌گیری سبب دوری از زهد شود.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق با تاکید بر خدمات بی بدیل روحانیت در طول تاریخ انقلاب اسلامی، درباره اینکه آیا حوزه‌های علمیه نسبت به منشور روحانیت امام راحل رسالت خود را انجام دادند یا نه، بیان داشت: حوزه علمیه در این زمینه قدم‌های خوبی را برداشته است، امروز با گذشت 40 سال از انقلاب، حوزه‌های علمیه با آنچه پیش از انقلاب بودند اصلا قابل مقایسه نیستند، پیشرفت‌‌های مختلف، رشته‌های تخصصی فراوان و خدمات عظیمی در حوزه های علمیه انجام پذیرفته است.

رییس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران افزود: به جرات می‌توان گفت حوزه‌های علمیه، علما و بزرگان حوزه نسبت به منشور امام راحل تلاش‌هایی را انجام دادند، اما آیا اینکه انتظار امام راحل از روحانیت و حوزه به طور کامل انجام شده باید گفت به طور قطع اینگونه نشده است و انتظار از حوزه بیش از این است، رهبر معظم انقلاب نیز در همه فرمایشات و در دیدار اول و دوم خود با حوزه علمیه تهران به این نکات اشاره کردند بنابراین روشن است که حوزه های علمیه باید برای تحقق کامل منویات امام راحل و بیانات رهبر معظم انقلاب که تفسیر منشور روحانیت امام راحل است، قدم‌های بلندتری بردارند.

ورود روحانیت در عرصه مسائل سیاسی از رسالت‌های حوزه علمیه است

وی درباره این فراز پیام تاریخی امام راحل در منشور روحانیت مبنی بر اینکه هیچ دلیل شرعی و عقلی وجود ندارد که اختلاف سلیقه یا حتی ضعف مدیریت سبب از بین رفتن وحدت و الفت طلاب و علمای متعهد شود، عنوان کرد: ورود روحانیت در عرصه مسائل سیاسی از رسالت‌های حوزه علمیه است که باید در مسائل مربوط به نظام، جهان اسلام و تشیع ورود پیدا کرده و نظرات ارشادی خود را بیان کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق افزود: از آنجایی که مسائل سیاسی لغزشگاه زیادی دارد و در حوزه و روحانیت نیز همواره اختلاف سلایق و نظرات کارشناسی وجود داشته این دو در کنار یکدیگر ممکن است زمینه برخی اختلافات بین روحانیت را ایجاد کند، افزون براین برخی دشمنان هم ساکت نیستند و برای جدای مردم از روحانیت تلاش می‌کنند که بین گروه‌ها و سلایق مختلف سیاسی درون‌حوزوی و برون‌حوزوی برخی اختلافات جزئی را تشدید و بزرگ ‌کنند، بر همین اساس امام راحل تاکید جدی دارند که روحانیت باید آن یک‌دستی، همراه هم بودن و نگاه محبت‌آمیز نسبت به یکدیگر را حفظ کنند.

رییس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران درباره اینکه آیا برخی نقاط ضعف و اشکال درنظام اسلامی دلیل و مجوزی برای کنار کشیدن علما و روحانیت از صیانت و پشتیبانی نظام اسلامی می‌شود یا نه، گفت: ورود در مباحث سیاسی را باید در دو لایه دیده و تعریف کرد؛ در لایه اول که بسیار مقدس و لازم است اینکه روحانیت باید در مسائل مربوط به نظام ورود کرده و خود عالم به زمان و بصیر بوده و بصیرت آفرینی کنند.

دشمنان همواره روحانیت حامی نظام و ولایت را متهم می‌کنند

وی افزود: استادان در کلاس‌های درس، مبلغان در کرسی و تریبون و تبلیغ، ائمه جماعات در محراب نماز خود، هر روحانی هر جا مشغول خدمت است باید همواره روشنگری کند در این زمینه هیچ مجوزی برای کناره گیری نسبت به حمایت از نظام وجود ندارد، به طور قطع در این زمینه هم دشمن آرام نمی‌نشیند و روحانیت در خط ولایت و رهبری را متهم کرده و برای آنها شایعاتی درست می‌کنند که آنها را در دید مردم بد جلوه دهند اما این موارد مجوز خارج شدن از سنگر ارزشمند حمایت از نظام نیست.

حوزه فراتر از همه جناح‌ها و باندها حامی نظام اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق با اشاره به لایه دیگر، ابراز کرد: لایه دیگر که مقدس نبوده و آفت و منفی است وارد جناح‌های سیاسی شدن و  پشتیبانی از گروه یا افرادی توسط روحانیت است، خط‌بازی و جناح‌بازی سیاسی در حوزه ممنوع است امام راحل و رهبر معظم انقلاب همواره مخالف این امر بوده و هستند چراکه حوزه فراتر از همه جناح‌ها و باندها است و همواره باید جایگاه پدری خود را حفظ کند، اگر کسانی معتقدند که روحانیت باید سیاسی‌کاری نکند حرف درستی است اما دوری روحانیت از عرصه سیاست دام دشمنان است که به هیچ وجه نباید زیربار آن رفت.

روحانیت همواره در صف مقدم خدمت به نظام است

رییس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران درباره خدمات حوزه علمیه به نظام اسلامی، گفت: اگر بخواهیم خدمات نهادهای مختلف را نسبت به نظام و انقلاب بررسی کنیم باید این را به صراحت و جدیت عرض کنیم که روحانیت در صف مقدم خدمت به نظام است اگر نهادهای دیگری به نظام خدمت کردند با فاصله زیادی از حوزه های علمیه بودند.

شهدای روحانیت در دوران دفاع مقدس و جبهه مقاومت بیش از دیگر نهادها بوده است

 وی با اشاره به مثالی بیان داشت: در دوره هشت ساله دفاع مقدس تعداد شهدای روحانیت چندین برابر همه سایر نهادها بوده در سال های اخیر نیز در مبارزات جبهه مقاومت تعداد شهدای روحانیت مدافع حرم کمتر از شهدای نهادهای دیگر نیست، اگر همه عرصه‌های حساس نظام را بررسی کنیم در قوه قضائیه، حوزه علمیه، ائمه جماعات در مساجد و نماز جمعه که تریبون‌های نماز جمعه را در اختیار دارند در پیشبرد مسائل مذهبی و سیاسی نظام پیشتاز بودند.

 حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق افزود: اگر به مباحث دینی مبلغان و مباحث مشاوره‌ای کارشناسی حوزه و روحانیت در نهاهای مختلف نظیر سپاه، ارتش، آموزش و پرورش و سایر نهادها توجه کنید روحانیت همواره در کنار مردم و غم‌خوار آنها بودند و به کارهای جهادی و عمرانی زیادی در روستاها پرداخته و در مسائل مذهبی، اجتماعی و فرهنگی فعالیت‌های زیادی داشته است.

رییس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران ادامه داد: روحانیت آنچه عمل کرده دقیق براساس وظیفه خود بود اگرچه می‌تواند بهتراز این عمل کند اما انصافا روحانیت در خدمت به نظام کم نگذاشته است، البته روحانیت به این توجه دارد که اگر مردم و حضور آنها نبود حوزه و روحانیت وضعیتی بهتر از زمان قبل انقلاب نداشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از یک طرف همه رسانه‌ها، صدا و سیما و به خصوص رسانه‌های حوزوی و مذهبی و از طرف دیگر روحانیت، استادان و مبلغان در درون حوزه‌ها باید نسبت به منشور روحانیت حضرت امام راحل بیش از پیش توجه کنند و این منشور را به عنوان یک متن درسی و کار فرهنگی در حوزه‌های علمیه مورد توجه قرار قرار دهند./۹۶۹//۱۰۲/خ

 

منبع: شبستان

ارسال نظرات