۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۵۵۴۹۳۲
مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود استان اصفهان مطرح کرد؛

شرکت بیش از ۹۰ هزار نفر در طرح های مهدوی

بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان اصفهان بعد از گذشت نزدیک به ۱۰ سال فعالیت مستمر در زمینه آموزش معارف مهدوی، تاکنون موفق به آموزش و ارتباط با بیش از ۹۰ هزار نفر از جوانان و عموم مردم در سطوح مختلف علمی و اجتماعی شده است.
مهدویت

به گزارش خبرگزاری رسا، «مهدويت»، فكر و انديشه ای است كه آثار اجتماعی فراواني دارد، مهمترين آنها، از بين بردن يأس و نااميدي از پيكره اجتماع است. مهدويت؛ يعنی، اميدواری به آينده‌اي روشن و‌ پيامي رهايي‌بخش به بشر سرخورده و ستم ديده و اينكه روزي يك مرد الهي خواهد آمد و آنچه مردم بدان اميد دارند را تحقق خواهد بخشيد. امروز باتوجه به نیاز جامعه به معارف مهدوی و از سویی سرریز شدن سیل شبهات و سوالاتی که (عمداً یا سهواً) در این رابطه  مطرح می شود، جای شک و تردید باقی نمی ماند که آموزش و ارائه اطلاعات مستند و صحیح در این رابطه و فعالیت مراکز و موسسات تخصصی درباره مهدویت، ضرورتی انکارناپذیر است.

لذا فعالیت نهادهادها مرتبط و تخصصی در این باره بسیار می تواند کمک کننده و کارگشا باشد.

یکی از مراکز فعال در این زمینه «دفتر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود علیه السلام در استان اصفهان» است که به دلیل به روز بودن فعالیت ها و تنوع خاص در برنامه های خود، به مرکزی موفق در این عرصه تبدیل شده است.

به همین جهت خبرنگار، برای معرفی بیشتر این مرکز و اطلاع رسانی درباره فعالیت های آن گفت وگویی داشته است با حجت الاسلام مهدی نیلی پور، مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان اصفهان که شرح این گفت و گو را در ادامه می خوانید:

لطفاً در ابتدای سخن در رابطه با سال تاسیس و نحوه آغاز به کار دفتر بنیاد در اصفهان توضیح دهید.

ایده مهدویت و یا منجی گرایی و آشنایی با آن ایده ای جهانی و نیازی فوری و حقیقی و راه نجاتی آسمانی است که بشریت را از اسارت نفس و استعمار فکر و فرومایگی رهایی بخشیده و به عزت، شرافت، هدایت، کرامت و حریت در سایه عبودیت حضرت حق رهنمون می سازد و با توجه به اهمیت موضوع مهدویت و البته حساس بودن آن به دلیل انحرافات و آسیب هایی که متوجه این موضوع است، حضور مراکز تخصصی در این رابطه یک ضرورت است.  

بنیاد مهدویت استان اصفهان سال 1382 تاسیس و راه اندازی شد. در آن سال حجت الاسلام و المسلمین قرائتی برای سفری تبلیغی در اصفهان بود و با توجه به تأسیس بنیاد فرهنگی حضرت مهدی علیه السلام در تهران و قم، راه اندازی بنیاد اصفهان نیز مطرح شد.

ما در هشت سال ابتدائی تاسیس، فعالیت های بنیاد را در منزلی مسکونی که در اختیار ما قرار داده شد، ساماندهی کردیم. امّا به جهت توسعه فعالیت های آموزشی و افزایش مراجعات و نیازمندی به فضای بیشتر به دنبال فضائی بزرگتر و مناسب برای انجام فعالیت ها بودیم. لذا با همکاری شهرداری منطقه در آن زمان و رئیس حوزه های علمیه استان (آیت الله مظاهری) و... بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اصفهان به عنوان مرکزی مردم نهاد، فعالیت خود را آغاز کرد و با عنایت حضرت ولی عصر علیه السلام بحمدالله بعد از گذشت قریب به ۱۰ سال فعالیت مستمر در زمینه آموزش معارف مهدوی، تاکنون موفق به آموزش و ارتباط با بیش از ۹۰ هزار نفر از جوانان و عموم مردم در سطوح مختلف علمی و اجتماعی شده است.

مهم ترین برنامه ها و فعالیت هایی که در طی این مدت توسط بنیاد در سطح استان اصفهان انجام شده است، چیست؟

اهم برنامه های ما برگزاری دوره های آموزش معارف مهدوی شامل: دوره‌های حضوری با عنوان «بهشت حضور»، دوره‌های غیرحضوری با عنوان «رایحه انتظار» و «پیشوای آسمانی» و دوره‌های ویژه تربیت مربی با عنوان «نور الهدی» و برگزاری دوره‌های تخصصی معارف مهدوی با هدف تربیت مربی و مبلغ مهدویت با عنوان «احیاء گران» بوده است.

البته در کنار این دوره های آموزشی، دوره‌های ویژه تابستان، اعزام استاد و مربی مهدویت به مراکز علمی، فرهنگی و سازمانی، ارائه‌ی خدمات مشاوره‌ای در زمینه مهدویت برای تهیه‌ی پایان نامه های تحصیلی، تهیه و تأمین مقالات علمی در زمینه‌ی مهدویت، تهیه و تدوین جزوات آموزشی، تولید فیلم‌های مستند در زمینه مهدویت، پروژه‌های تحقیقاتی مهدوی و راه اندازی کتابخانه تخصصی مهدویت، تولید نرم افزارهای مهدوی تحت عنوان «همراه منتظر ۱ و ۲» و ... نیز انجام شده است.

در حال حاضر آماری از شرکت کنندگان در این دوره ها دارید که اعلام بفرمایید؟  

تا کنون در دوره‌های حضوری (بهشت حضور) ۳۰۰۰ نفر، در دوره‌های غیرحضوری در مجموع 10 هزار نفر، در دوره های تربیت مربی (نورالهدی) 250 نفر و در دوره های تربیت مربی تخصصی و مبلغ مهدویت (احیاء گران) ۱۵۰ نفر شرکت کرده اند. نزدیک به هزاروصد نفر ساعت نیز اعزام استاد و مربی مهدویت به مراکز مختلف داشته ایم.

دوره های مختلف آموزشی که به آنها اشاره کردید، چه تفاوت هایی با هم دارند؟  

طبق برنامه ریزی بنیاد، هر فرد اصفهانی باید 20 ساعت معارف مهدوی دریافت کند؛ ما برای اجرای این ماموریت دوره های مختلفی را در قالب آموزش حضوری و غیرحضوری یا مکاتبه ای تعریف کرده ایم. دوره های حضوری به شکل متمرکز و استادمحور است. یعنی دانش پژوه در کلاس حاضر می شود و معارف را کسب می کند. در دوره های غیرحضوری، همان معارف و آموزش ها به صورت کتاب، سوالات و پاسخنامه در بسته ها (پک های) محتوایی به متقاضیان ارائه می شود. آنها یک ماه فرصت دارند تا کتاب ها و جزوات و ... را مطالعه کرده و به سوالات پاسخ داده و پاسخنامه خود را به بنیاد بازگردانند. اگر در پاسخنامه امتیاز قابل قبولی کسب کنند بسته دوم به آنها ارائه می شود و به همین شکل تا دوازده بسته محتوایی که عنوان این طرح «پیشوای آسمانی» است.

دوره غیرحضوری دیگری هم داریم با نام «رایحه انتظار» که در این دوره شرکت کنندگان سه ماه فرصت دارند تا بسته (پک) خود را مطالعه کرده و به سوالات پاسخ دهند. البته از ویژگی های این بسته های محتوایی این است که هر بسته را سه نفر می توانند مطالعه و استفاده کنند. یک نفر به عنوان فرد اصلی و دو نفر همراه علمی. به عبارت دیگر، برای هر بسته، سه نوع سوال طراحی شده است.

در کنار این برنامه های آموزشی و تبلیغی ترویجی، آیا برنامه دیگری نیز در دست اجرا دارید؟

بله! راه اندازی بانک اطلاعات مبلغان، استادان، مربیان و خادمان مهدوی در استان، راه اندازی دوره آموزشی خانواده مهدوی، برگزاری دوره های ملّی آموزش مکاتبه‌ای معارف مهدویت، طرح یاوران موعود «شبکه خادمین مهدویت»، تأسیس و راه اندازی دانشکده مهدویت، تولید کتب مهدویت ویژه کودکان و نوجوانان، راه‌اندازی شبکه آموزشی مهدویت در دبیرستان‌های آموزش و پرورش استان و دانشگاه ها، برگزاری همایش های سالانه و دوسالانه و جشنواره علمی فرهنگی مهدویت، راه اندازی دفتر رسانه و مهدویت برای تعامل مستقیم با صدا و سیمای مرکز اصفهان، برنامه ریزی جهت ارتباط با توریست ها و گردشگران در راستای تبیین معارف مهدویت و راه اندازی موزه مهدویت و راه اندازی پارک کودک مهدویت از دیگر برنامه های این بنیاد است که تا کنون اجرایی و عملیاتی شده است.  

و سخن پایانی ...

همه فعالیت ها و برنامه های ما در راستای گسترش معارف مهدوی و جاری و ساری کردن نام و یاد امام مهدی علیه السلام در جامعه انجام می شود. در این مسیر از همه علاقمندان به مباحث مهدوی و ارادتمندان به ساحت حضرت ولی عصر علیه السلام نیز کمک می طلبیم. ضمنا علاقمندان می توانند برای ارتباط با بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان اصفهان از طریق شماره تماس 3445991-031 یا مراجعه به کانال تلگرامی  bonyademahdavit.@ یا سایت بنیاد اقدام کنند.  /۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: شبستان

ارسال نظرات