۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۵۵۴۵۶۹
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

صدور اندیشه انقلاب اسلامی ایران به روایت علمای شیعه و سنی

نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان اظهار داشت: اثر انقلاب اسلامی ایران بر دستاوردهای ملت های منطقه به ویژه لبنان نمایان است. ما توانستیم کشورمان را آزاد کرده و دشمن را مجبور به خروج بی قید و شرط از لبنان کنیم.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: در بسته خبری این هفته «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» سرخط مهمترین اخبار هفته گذشته را مرور خواهیم کرد:

حمایت علمای شیعه و سنی از انقلاب اسلامی
حجت الاسلام شیخ علی الخطیب نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان اظهار داشت: اثر انقلاب اسلامی ایران بر دستاوردهای ملت های منطقه به ویژه لبنان نمایان است و توانستیم کشورمان را آزاد کرده و دشمن را مجبور به خروج بی قید و شرط از لبنان کنیم تا اولین پیروزی عربی و اسلامی پس از حداقل صد سال را محقق سازیم.

لیاقت بلوچ دبیرکل حزب جماعت اسلامی پاکستان و از تحلیلگران سیاسی این کشور از انقلاب اسلامی و پیشرفت های ایران طی سال های استقرار جمهوری اسلامی به عنوان الگوی مناسب برای دیگر دولت های مسلمان یاد کرد.

حجت الاسلام حسن المصری نایب رییس دفتر سیاسی جنبش امل لبنان در گفت‌وگو با رسا تاکید کرد: ما در منطقه جنبش‌های مهم و متنوعی را داریم که پازل‌های محور مقاومت هستند. به جرات می‌توان آنها را از رویش‌های انقلاب اسلامی ایران نامید. الحشد الشعبی در عراق نیز یکی از نمونه‌های موفق این محور است که توانست داعش را در عراق با ضربه‌های سنگین مواجه کند.

ماموستا نیازی هورامانی از شخصیت‌های دینی اقلیم کردستان عراق و مشاور امور دینی «اتحادیه میهنی کردستان» با اشاره به موضوع فلسطین به عنوان اهم مشکلات جهان اسلام گفت:  از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران است که فلسطینی‌ها در برابر ظلم و ستم رژیم صهیونیستی، تنها ایران را در کنار خود می‌بینند و تنها کشوری است که در این چهار دهه علیه اشغالگری صهیونیست‌ها ایستاده است.

هشام سالم دبیر کل جنبش «الصابرین» در گفتوگو با «یونیوز» تصریح کرد که پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری «امام خمینی» عزت و کرامت را برای امت اسلامی به ارمغان آورد و اگر ایران نبود مقاومت فلسطین ولبنان توانایی پایداری در مقابل رژیم صهیونیستی را نداشتند.

شیخ احمد القطان رییس جمعیت قولنا و العمل گفت: در آستانه فرارسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران از این کشور به دلیل مواضع قاطع تشکر کرده و این رویداد را تبریک می گوییم. وی افزود: ما نمی توانیم منکر خوبی های این کشور شده و به دولت و ملت ایران که سال هاست به لبنان کمک می کند، درود می فرستیم.

توطئه سفارتخانه‌های آمریکایی،‌سعودی و اماراتی در آستانه انتخابات لبنان
حجت الاسلام احمد قبلان امام جمعه برج البراجنه تصریح کرد: رژیم صهیونیستی به شدت تلاش می کند بر مرزهای آبی ما مسلط شده و به ساخت دیوار غیرقانونی در خاک لبنان می پردازد تا بدینوسیله ثروت های نفتی ما را از آن خود کند.

شیخ بلال شعبان دبیرکل جنبش توحید اسلامی لبنان تصریح کرد: عراق پس از اشغال از سوی اشغالگران آمریکایی شاهد گسترش شدید فساد اداری بود و هم اکنون به یکی از 10 کشور فساد در جهان مبدل شده است.

آیت الله عفیف نابلسی امام جمعه صیدای لبنان گفت: ما در برابر چالش های جدید از سوی دشمن صهیونیستی قرار داریم که نمی خواهد لبنان از چاه های نفتی و دریای خود بهره گیرد. وی افزود: این رژیم همچنین با ساخت دیوار حائل در خاک لبنان و تجاوز به حریم هوایی کشور درصدد ایجاد رعب و هراس میان ملت و دور کردن ما از دفاع از حقوق و آب و خاکمان است.

آیت الله عبدالامیر قبلان رییس مجلس اعلای سلمای لبنان تأکید کرد که قشرهای مختلف ملت لبنان به حقوق و حاکمیت کشور پایبند بوده و حتی از یک وجب از خاک یا قطره ای از آب وطن کوتاه نخواهند آمد.

شیخ مصطفی ملص رییس حزب همبستگی ملی لبنان با اشاره به اهمیت انتخابات پارلمانی در این کشور گفت: ما رأی خود را به نامزدی که در آستانه انتخابات رنگ عوض می کند نخواهیم داد و آرای ما فقط به نامزدهایی داده می شود که در خط مقاومت سیاسی ما قرار دارند.

حجت الاسلام سید علی فضل‌الله امام جمعه بیروت تأکید کرد که مذهبی و طایفه ای جلوه دادن اختلافات بسیار دردناک است و توطئه ای غربی علیه اسلام به شمار می آید.

حجت الاسلام نبیل قاووق عضو شورای مرکزی حزب الله تأکید کرد که سفارتخانه های آمریکا، عربستان و امارات علیه انتخابات پارلمان لبنان توطئه چیده و درصدد ضربه زدن به وحدت ملی هستند.

طرح ترور مراجع تقلید در دستور کار فرقه‌های منحرف عراق
حضرت آیت الله سیستانی در جهت حمایت معنوی از خانوادههای شهدا پیام کوتاهی را به صورت مکتوب منتشر کرد. در این پیام آمده است: شهدای دفاع کفایی حق بزرگی بر گردن همه ما دارند و از جایگاه والا و غبطه برانگیزی برخوردار هستند.

حجت الاسلام شیخ عبدالمهدی الکربلایی نماینده آیت‌الله سیستانی ضمن تقدیر از تلاش‌های الحشد الشعبی در مبارزه با داعش، نیروهای بسیج مردمی را مایه سربلندی عراق در نبرد با تروریسم دانست.

شیخ قیس الخزعلی دبیرکل عصائب اهل الحق خاطرنشان کرد که طبق اطلاعات به دست آمده دو فرقه منحرف درپی ترور مراجع هستند که حمله نافرجام آنان به نماینده حضرت آیت الله سیستانی در حرم امام حسین (ع) در کربلا معلا یکی از نشانه های آن می تواند باشد.

حضرت آیت الله محمد سعید حکیم از مراجع تقلید نجف اشرف خاطرنشان کرد که عشائر باید از عادتهای مخالف با شریعت اسلامی دست بردارند و وحدت خود را حفظ کنند.

جعفر الحسینی سخنگوی گردانهای حزب‌الله عراق با تاکید بر ضرورت خروج نظامیان آمریکایی از این کشور تاکید کرد که هر لحظه ممکن است مقابله با این نظامیان آغاز شود.

نصر الشمری مسؤول بلندپايه جنبش نُجَباء ضمن تأکید بر اهتمام مقاومت اسلامی به حفظ آرامش، امنیت و استقلال عراق، تصریح کرد: هرگز جنایت‌های ایالات‌متحده در کشورمان را فراموش نخواهیم کرد.

شیخ صلاح العبیدی سخنگوی جریان صدر عراق خبر منتشر شده در خصوص اقدام عربستان برای خرید گسترده زمین در استان بصره (جنوب) از طریق جریان صدر را رد کرد و آن را خلاف واقع دانست.

آیت الله سید محمد تقی مدرسی از علمای عراق بر ضرورت نابودی کامل تروریسم تاکید کرد و بیان داشت که بی توجهی به اقدامات دشمنان عواقب بدی برای مردم این کشور درپی دارد.

شیخ خالد الملا رییس تجمع علمای اهل تسنن عراق بیان داشت: فتوای جهاد کفایی حضرت آیت الله سیستانی، عراق را از چنگال جریان تروریستی داعش نجات داد.

استمرار تظاهرات مسالمت آمیز بحرین در برابر سرکوبگری آل‌خلیفه
آیت الله غریفی از علمای ارشد بحرین وظیفه گفتمان دینی را پاسخگویی به پیچیدگی ها و نیازهای بانوان توصیف کرد و اظهار داشت: سوال های بسیاری درباره دیدگاه دین نسبت به زن و همچنین نقش آن در دفاع از جایگاه بانوان وجود دارد که علما و خطیبان باید بر اساس آموزه های اسلامی به این سوالات پاسخ دهند.

جمعیت الوفاق اسلامی بحرین در آستانه هفتمین سالگرد انقلاب این کشور در پیامی نوشت: ما به گزینه خود در تظاهرات مسالمت آمیز ادامه داده و این مساله را عامل قدرت خود در برابر سرکوبگری هایی می دانیم که نمی تواند ملت را از انقلاب بازدارد حتی اگر خشونت و تروریسم دولتی و استفاده از شیوه های شکنجه و ایجاد هراس افزایش یابد.

ائتلاف انقلاب ۱۴ فوریه بحرین اظهار داشت که ملت های فلسطین و بحرین در برابر اشغالگر واحد با چهره ای متعدد یعنی نظام صهیونیستی و نظام آل خلیفه ایستاده اند. تجربه ثابت کرده که استقامت و عدم کوتاه آمدن در برابر اشغالگران تنها راه نجات به شمار می آید.

رخنه وهابیت در ساختارهای حکومتی و دینی مصر
محمود دحروج اندیشمند شیعی مصر
 در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا با اشاره به نفوذ وهابیت در ساختارهای حکومتی و دینی این کشور گفت: وهابیت در تمامی ارکان دولتی و دینی مصر نفوذ کرده و نه تنها در الازهر به عنوان قطب اندیشه‌ای اهل سنت بلکه در میان مسؤولان و دستگاه‌ها نیز وهابیت ریشه دوانده است.

حذیفه المسیر استاد فلسفه و کلام الازهر با انتقاد از ترویج برخی فتواها مبنی بر تحریم انتخابات اعلام کرد که این فتواها فاقد هرگونه وجاهت شرعی و قانونی است.

شیخ محمد داوود استاد دانشگاه و از اندیشمندان اسلامی مصر با اشاره به لزوم بهره‌وری از فرهنگ دینی و قرآنی خاطر نشان کرد: راهکار حل مشکلات و قرار گرفتن در مسیر پیشرفت و توسعه آن است که کشورهای اسلامی که از نظر دین و فرهنگ با ما هم اندیشه هستند را به عنوان الگو قرار دهیم.

علی جمعه مفتی سابق مصر با اشاره به برخی ویژگی‌های حاکم اسلامی خاطر نشان کرد: حاکم اسلامی باید علاوه بر داشتن شخصیتی قوی و تاثیرگذار، به کشور و سرزمینش خیانت نکند در حالی که اخوانی‌ها در قبال دریافت چند درهم تمام مستندات و اسرار حکومتی را به دشمنان فروختند.

پاکستان: حجت الاسلام راجه ناصرعباس جعفری دبیرکل مجلس وحدت مسلمین پاکستان با بیان این که در رگهای بعضی از سران منطقه دشمنی مسلمانان ریشه دوانیده است گفت: مسأله کشمیر طبق خواسته های مردم این منطقه حل و فصل شود.

لیبی: صادق الغریانی مفتی لیبی آل سعود را یاران و همپیمانان ظالمان جهان خواند و تصریح کرد: زندان حکومتهای مستبد و ظالم پر از علما، سخنرانان و دلسوزان دین شدهاند. آلسعود جمعی از رهبران انقلاب لیبی در پس از حج عمره در ماه مبارک رمضان بازداشت و تاکنون سرنوشت آنان معلوم نیست./983/ب952/ک

ارسال نظرات