۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۵۵۴۲۵۴
عضو ارشد جنبش امل در گفت‌وگو با رسا؛

مقاومت اسلامی لبنان و بسیج مردمی عراق از رویش‌های انقلاب ایران هستند

نایب رییس دفتر سیاسی جنبش امل تصریح کرد: مشکلاتی که امروز به واسطه ایجاد داعش صورت پذیرفته ناشی از مماشات حاکمان عرب و همدستی آنها با پروژه‌های صهیونیستی و آمریکایی است.
حجت الاسلام حسن المصری

خبرگزاری رسا ـ گروه بین‌الملل: دوگانه اسلام ناب و آمریکایی در طول 4 دهه گذشته نزاع فکری فراگیری را شکل داده است. تقابل جریان تکفیری با محور مقاومت که امروز شاهد آن هستیم یکی از نمودهای این نزاع است. در گفت‌وگو با حجت الاسلام شیخ حسن المصری، نایب رییس دفتر  سیاسی جنبش امل به بحث و گفت‌وگو راجع دلایل گرایش جوانان مسلمان به جریان‌های تکفیری، نحوه عملکرد امام موسی صدر به عنوان یک مصلح فرهنگی و اجتماعی، تقابل الگوی مقاومت در برابر جریان تکفیر و تفاوت‌های انقلاب اسلامی ایران با انقلاب‌های عربی به بحث و گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

رسا ـ در یک دهه اخیر ما شاهد گرایش طیفی از جوانان به جریان‌های تکفیری بوده‌ایم. شما این مساله را چگونه تحلیل می‌کنید؟
در واقع آنچه امروز جهان اسلام با آن دست و پنجه نرم می‌کند از قبیل بحران‌های فکری و عقیدتی که به فرایند تکفیر منجر شده است ابدا از هیچ پشتوانه مذهبی و دینی برخوردار نیست.  دلیل اصلی گرایش بخشی از جوانان ما به این گونه جریان‌ها خلاءی است که در بطن امت اسلامی وجود دارد.

 ببینید ما در کشورهای اسلامی و به ویژه کشورهای عربی به جوانان مجال بروز و ظهور نمی‌دهیم. حکومت‌های ما شرایط را برای یک زندگی اسلامی کریمانه برای دختر و پسر مسلمان مهیا نکرده‌اند تا آنها بتوانند بر پایه همان اسلام نابی زندگی کنند که رسول اکرم (ص) برای ما به ارمغان آورد.

رسا ـ حضرتعالی حکومت‌ها و حکام عرب و مسلمان را در این خصوص چه میزان مقصر می‌دانید؟
به طور خلاصه باید تاکید داشت که عملکرد ضعیف و ناکارآمدری رهبران اسلامی و عرب  ـ به استثنای چند شخصیت مهم از قبیل امام خمینی و امام خامنه‌ای ـ موجب تشکیل جریان‌های تکفیری و گرایش توده‌ای از جامعه به آن شده است. واقعیت این است که این حاکمان پذیرفته‌اند که از سوی دشمنان اسلام مورد سوءاستفاده قرار گیرند. همه مشکلاتی که امروز به واسطه ایجاد داعش صورت پذیرفته ناشی از مماشات همین حاکمان و همدستی آنها با پروژه‌های صهیونیستی و آمریکایی است.

علاوه بر این حاکمان عرب جامعه را در یک بن بست اخلاقی و ارزشی قرار داده اند. به این نحو که هیچ تلاشی از سوی آنها برای ترویج و تبیین اسلام ناب صورت نمی‌گیرد.

رسا ـ در سال‌های اخر جوانان مسلمان تلاش‌هایی را در راستای اصلاح روند حکومت‌های عرب انجام دادند که از آن تحت عنوان بهار عربی یاد می‌شود. از نظر شما این تلاش‌ها چرا به شکست انجامید؟
طبعا جوان مسلمان دوست دارد که با عقیده و ارزش‌های اسلامی دائما در تماس و همسو باشد. با این وجود غالبا تلاش‌های اصلاحی و اسلامی جوانان ما به ناکامی منجر شده است. خب این مساله هم دلایل مختلفی دارد. ولی واقعیت این است که نمی‌توان انقلاب‌های عربی در سال‌های اخیر را بهار عربی نامید. بلکه به نظر من خزانی است که هیچ گل در آن روییده نشده است.

بنده تصور میکنم منبع این اتفاقات، اتاق‌فکرهای غربی است و به هیچ وجه نمی‌توان نگاه مثبتی به تحولات سال‌های اخیر جهان عرب داشت. دیگر هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد که این تحولات برای تبدیل کشورهای اسلامی به مرکب و مطیع محض غرب و خواسته‌های غربی بوده است و در این میان از احساسات شمار زیادی از جوانان مسلمان سوءاستفاده و اقدامات آنها به راحتی مصادره شده است.

رسا ـ ما در ایران در آستانه 40 سالگی انقلاب اسلامی ایران هستیم. وجه تمایز انقلاب اسلامی ایران با انقلاب‌های عربی در سال‌های اخیر چیست؟
تفاوت این انقلاب‌ها از آسمان تا زمین است. چگونه می‌توان انقلاب اسلامی ایران را با انقلاب‌های شکست خورده عربی مقایسه کرد؟ متاسفانه این قوم، برای جهان اسلام رهاوردی جز شکست و خواری به دنبال نداشته‌اند.

جمهوری اسلامی ایران در هر کجای منطقه که نیاز به دفاع از مسلمانان دیده، بدون درنگ در آن منطقه حضور پیدا کرده و از برای اسلام سینه سپر کرده است. این مساله چه در نبرد با رژیم صهیونیستی و چه در مبارزه با گروه‌های تکفیری به عینه نمود داشته است. عملکرد سایر حکومت‌ها را اگر با ایران مقایسه کنید متوجه تفاوت‌ها خواهید بود.

رسا ـ شما سابقه طولانی در همراهی امام موسی صدر دارید. امروز بسیاری تاکید دارند که مبارزه با اسرائیل باید جایگزین اختلافات ساختگی مذهبی شود. خط مشی امام موسی صدر در تقویت روحیه مقاومت و صهیونیست ستیزی چگونه بود؟
بنده شخصا از ابتدای جوانی که از نجف اشرف به لبنان بازگشتم با امام موسی صدر زندگی کردم. این شخصیت بزرگ با فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و دینی و سیاسی خود ارکان مقاومت اسلامی را در لبنان پایه‌گذاری کرد. او زمانی برای ما خطر رژیم صهیونیستی را تبیین کرد که ما ـ بسیار صریح عرض می‌کنم ـ هیچ شناختی از اسرائیل و مطامع آن نداشتیم. او همواره تاکید داشت که ما در این دنیا هیچ دشمنی جز رژیم صهیونیستی نداریم چرا که این دشمن هرگز خیر و مصلحت امت عربی و اسلامی را نمی‌خواهد.

همانگونه که امام خمینی رژیم صهیونیستی را غده سرطانی توصیف کرد، امام موسی صدر آن را شر مطلق نامید. امام موسی صدر به ما آموخت که مقاومت اسلامی خیر مطلق است، او به ما آموخت که چگونه به نبرد با این دشمن بپردازیم. اقدامات امام صدر واقعا الگویی برای همه جنبش‌های اسلامی است. اقداماتی که در نهایت با پیروزی انقلاب اسلامی ایران همزمان شد و دست به دست هم داد تا مقاومت اسلامی در لبنان به یک جریان شکوهمند و پایدار تبدیل شود.

رسا ـ فلسطین دغدغه اصلی و قطب‌نمای امام صدر بود.
بله همینطور است. امام موسی صدر مساله فلسطین را مساله اسلام میدانست و تاکید داشت که باید در این راه جانفشانی کرد. او از جهان اسلام توقع داشت که با مسئولیت پذیری به وظیفه خود به واسطه آزادسازی قدس عمل کند. اقدام اخیر این عقب افتاده ذهنی، دونالد ترامپ در خصوص قدس حقانیت سخنان امام موسی صدر و امام خمینی را بیش از پیش نمایانگر می‌سازد و به ما نشان می‌دهد که اقدامات رهبر عظیم ما امام خامنه‌ای تا چه میزان سنجیده و صحیح است.

رسا ـ با همین هم‌افزایی‌ها امروز شاهد تقویت مقاومت اسلامی لبنان هستیم. ارزیابی شما از وضعیت فعلی مقاومت چیست؟
ما در شاخه‌های نظامی و سیاسی جنبش امل آموختیم که جز با فعالیت مقاومت‌طلبانه نمی‌توان با تهدیدهای رژیم صهیونیستی مقابله کرد. با همه ارزش و احترامی که برای ارتش لبنان قائل هستیم اما باور داریم که این ارتش بدون مقاومت نمیتواند تهدیدی وجودی برای اسرائیل به وجود بیاورد. به این دلیل که رژیم صهیونیستی در جنگ‌های کلاسیک دست بالا را دارد اما الگوی نبرد مقاومت که مبتنی بر نبرد چریکی است در طول سال‌های گذشته کارآمدی خود را نشان داده است و امروز نیز در اوج آمادگی به سر می‌برد و توانمندی مواجه با هرچالشی را دارد.

امروز هیچ خطری مقاومت اسلامی لبنان را تهدید نمی‌کند. ما همه در یک صف به مقابله با صهیونیست‌ها پرداخته و خواهیم پرداخت. وحدت ما به عنوان جنبش امل در کنار حزب الله لبنان یک وحدت خدشه ناپذیر است.

رسا ـ محور مقاومت روز به روز در حال گسترش و تقویت است. یکی از شاخه‌های مهم این جریان را می‌توان مقاومت اسلامی عراق دانست،‌ نظر شما راجع به بسیج مردمی عراق چیست؟
ما در منطقه جنبش‌های مهم و متنوعی را داریم که پازل‌های محور مقاومت هستند. به جرات می‌توان آنها را از رویش‌های انقلاب اسلامی ایران نامید. الحشد الشعبی در عراق نیز یکی از نمونه‌های موفق این محور است که توانست داعش را در عراق با ضربه‌های سنگین مواجه کند.

ما مفتخر هستیم که در دیدارهای مختلف با مرجعیت دینی عراق بر لزوم تشکیل بسیج مردمی عراق تاکید کرده بودیم که در نهایت نیز حضرت آیت الله سیستانی تصمیم مهم و تاریخی خود را در این باره اتخاذ کرد. باور بفرمایید که عراق بدون الحشد الشعبی نمی‌توانست رنگ آزادی را به خود ببیند. هیچ قدرتی در دنیا نمی‌توانست مانند الحشد الشعبی به حضور آمریکایی‌ها و تکفیری‌ها در عراق پایان بدهد./983/ب913/ک 

ارسال نظرات