۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۵۵۳۴۶۲
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

مسؤولان خود را تافته جدا بافته ندانند

استاد حوزه با بیان این که مسؤولان باید با مردم و بین مردم باشند و خود را تافته جدا بافته ندانند، گفت: یکی از بزرگترین خطرات در نظام فاصله افتادن بین مسؤولان و مردم است.
حجت الاسلام رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی عضو هیأت علمی جامعة المصطفی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم  که در مصلای قدس برگزار شد، با گرامیداشت ایام دهه فجر و تسلیت ایام فاطمیه، به تبیین مقوله خانواده فاطمی و ویژگی  های آن پرداخت.

وی افزود: یکی از معضلات جدی جامعه مسأله خانواده و کم شدن ادب، احترام و حیا است، بالا رفتن آمار طلاق و کاهش ازدواج نیز مسأله ای مهم به شمار می رود که باید با الگوگیری از سیره اهل بیت(ع) این معضلات را حل کرد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که برخی خانواده ها منفی و ناپسند هستند، اظهار داشت: خانواده ابولهب اینگونه بودند که با پیامبر و مسلمانان مقابله می کردند، قسم دوم خانواده ای است که مرد بد بوده و زن خوب است که مانند خانواده فرعون می شود.

وی ادامه داد: خانواده سوم خانواده ای است که زن بد بوده و مرد خوب است که خانواده حضرت نوح از این دسته به شمار می رود، برخی خانواده ها مانند خانواده حضرت زکریا و امیرمؤمنان و حضرت زهرا(س) کاملا خوب بودند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به ویژگی های خانواده فاطمی ابراز داشت: انسان باید وظیفه خود را نسبت به اعضای خانواده بشناسد، با اهل بیت(ع) به ویژه حضرت زهرا(س) را لگوی زندگی و رفتاری خود قرار دهیم.

وی با اشاره به رابطه با والدین در خانواده فاطمی عنوان کرد: انسان نسبت به والدین خود حتی اگر در قید حیات نباشند وظایفی دارد که احسان، تشکر، طلب مغفرت و تندی نکردن است.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی  خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام در زمان کارها مانند کندن خندق ابتدا خود پیش قدم می شدند و این مسأله بسیار مهم است، مسؤولان باید با مردم و بین مردم باشند و خود را تافته جدا بافته ندانند، مردم باید بینند که مسؤولان مشارکت داشته و در صحنه حضور دارند.

وی اضافه کرد: یکی از بزرگترین خطرات در نظام فاصله افتادن بین مسؤولان و مردم است، پیامبر خود را با مردم می دانست و وقتی خداوند ایشان را معرفی می کند می فرماید که پیامبری مردمی بودند؛ برای نظام اسلامی بد است که مسؤولان خود را جدای از مردم بدانند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که مسؤولان باید محافظت ها و فاصله ها را کم کنند، گفت: این قدری خطر نیست که حفاظت بسیار سنگین باشد و مقداری از کار تشریفاتی شده است، نیازی نیست که همه رده ها حفاظت عجیب و غریب داشته باشند بلکه مسؤولان باید در بین مردم باشند.

وی افزود: معنا ندارد استاندار، شهردار، مدیرکل و مسؤولان خود را از مردم جدا کنند بلکه باید در بین مردم باشند تا مردم با آن ها سخن بگویند، امیرمؤمنان فرمودند که مسؤولیت امانت بوده و طعمه نیست از این رو کسی نباید فکر کند که اگر نماینده و وزیر شد به طعمه ای دست پیدا کرده است، پیام نهج البلاغه باید در دولت، مجلس و ادارات باید تابلو و نصب شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که مسؤولان نباید به مردم دروغ بگویند، اظهار داشت: مردم از صداقت ناراحت نمی شوند، نباید وعده دروغبه مردم داده شود؛ همچنین مسؤول باید امانت دار باشد و نباشد شاهد اخباری مانند اختلاس باشیم، البته مسؤول خادم بسیاری داریم و تعداد کمی خلافکار هستند اما خود را نشان می دهد.

وی ادامه داد: خوبی ها و قوت ها را هم باید بیان کرد نه این که مردم را دچار یأس و ناامیدی کنیم، در 40 ساله انقلاب اسلامی خدمات بسیاری صورت گرفته که مشهود است، باید مراقب باشیم که خیانت ها ولو کم نباشد و اگر هم اتفاق افتاد سفت و محکم برخورد شود.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی در پایان  صداقت، ساده زیستی، ادب، حیا، کرامت، محبت، سازگاری و رضایمندی را از ویژگی ها و اصول خانواده فاطمی دانست./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات