۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۹
کد خبر: ۵۵۳۳۶۲
سراج:

انقلاب اسلامی سیستم سلطه‌ناپذیری را در دنیا پایه‌گذاری کرد

سراج با توضیح شکست‌های پی در پی دشمنان از نظام اسلامی گفت: جنگ ترکیبی شامل هشت نوع جنگ به صورت یک باره بر یک کشور است که دشمنان آن را با فتنه ۸۸ کلید زدند.
سید رضا سراج

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سی و پنجمین نشست «انقلاب اسلامی مخاطرات امروز و فردا» امروز در پژوهشگاه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

سید رضا سراج تحلیل‌گر مسائل سیاسی سخنران این نشست آگاهی به منازعه نظام اسلامی و نظام سلطه را بسیار مفید ارزیابی کرد و گفت: این آشنایی به ما نگاهی راهبردی می‌دهد و بعداً می‌توانیم جریانات و حرکت‌های داخلی را در آن‌ها جانمایی کنیم؛ این آگاهی ما را قادر می‌سازد تا حرکت‌های نظام سلطه را پیش‌بینی کنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به سخن برژینسکی مبنی بر اینکه وقوع انقلاب اسلامی حرکت دادن مهره‌ای در صفحه شطرنج نبود بلکه ضربه‌ای زیر صفحه شطرنج خورد، ابراز داشت: پیش از انقلاب اسلامی کشورهای جهان به دو دسته سلطه‌گر و سلطه‌پذیر تقسیم می‌شدند ولی انقلاب اسلامی سیستم سلطه‌ناپذیری را در دنیا پایه‌گذاری کرد.

سراج ادامه داد: انقلاب اسلامی ترتیبات امنیتی را تغییر داد؛ این انقلاب با تأکید بر آزادی قدس، امنیت اسرائیل را به مخاطره انداخت و سعی آمریکا از تأمین ترتیبات امنیتی در منطقه به یکباره با خطر جدی روبرو شد.

وی افزود: شورای همکاری خلیج فارس، ناتوی عربی، سه جنگ منطقه و جنگ نیابتی با محور عبری، عربی، غربی همگی تلاش‌هایی بود که برای ترتیبات امنیتی انجام شد ولی به ثمر ننشست.

این استاد دانشگاه با اشاره به تغییر موازنه راهبردی با تحقق انقلاب اسلامی اظهار داشت: انقلاب اسلامی توانست مقاومت، محور مقاومت، ائتلاف مقاومت و ائتلاف با روسیه را شکل دهد؛ کشوری که بتواند این کارها را انجام دهد موازنه قدرت را تغییر داده است و اهمیت این تغییر موازنه قدرت بر این است که مادی نبوده بلکه معنوی است.

سراج نتیجه گرفت: سه تغییر ذکر شده باعث تغییر نظم پیشین منطقه و جهان خواهد شد؛ کشوری که نظم منطقه‌ای را تغییر می‌دهد می‌تواند تغییر نظم جهانی را نیز انجام دهد؛ البته این تأثیرگذاری بر ایمان هزینه و چالش دارد؛ هر قدر که ما سعی می‌کنیم که این نظام سابق جهانی را تغییر دهیم دشمن هم در مقابل ما سعی می‌کند.

وی شکست آمریکا در جنگ‌ها و جنگ نیابتی در منطقه را باعث برنامه‌ریزی‌های پیچیده‌تر در مبارزه با نظام اسلامی ارزیابی کرد و اظهار داشت: آمریکا به جنگ ترکیبی رو آورده است؛ این جنگ در تمام زمان‌ها، مکان‌ها و عرصه‌ها انجام می‌شود؛ از جنگ ترکیبی با عنوان جنگ هیبریدی و چندگانه نیز نام می‌برند.

این استاد دانشگاه جنگ ترکیبی را مشتمل بر هشت نوع جنگ به صورت یک جانبه بر یک کشور معرفی کرد و گفت: در دهه هشتاد با طرح بازگشت به گفتمان انقلاب می‌توانستیم جهشی عظیم در تمام عرصه‌ها داشته باشیم که جریان انحراف و فتنه باعث شد که در وضعیت قبلی باقی بمانیم.

سراج ادامه داد: فتنه 88 اولین حرکت در جنگ ترکیبی بود؛ دشمنان نظام به فکر این بودند که در صورتی که حتی فتنه به نتیجه نرسد راه جنگ ترکیبی را تسهیل می‌کند؛ در این راستا با همکاری فتنه‌گران 18 تحریم جدید را در قطعنامه 1929 تصویب کردند که معیشت مردم را هدف گرفته بود.

وی تصریح کرد: در این دوران بود که برخی مسؤولان به جای پرداختن به تحریم‌ها به دنبال کوروش بازی بودند؛ با لجاجت تحریم‌ها را رها کردند؛ در سال‌های 90 تا 92 جنگ اقتصادی یعنی جنگ دوم هم شروع شد.

این استاد دانشگاه جنگ نرم یا شناختی را سومین جنگی توصیف کرد که دشمنان آن را شروع کردند و اظهار داشت: جنگ شناختی، احساس، شناخت، باور و احساسات مردم را مدیریت می‌کند و فضای مجازی شتاب دهنده آن است؛ سعی می‌کنند که احساس عشق را به تنفر تبدیل کنند و ترس، بی‌تعادلی و ناامیدی را در مردم شکل دهند؛ در این زمینه مردم مقصر نیستند چون این حرکت‌ها را نمی‌توانند تشخیص دهند.

سراج تصریح کرد: آمریکایی‌ها قبلاً در روزنامه نیویورک تایمز کد داده بودند که با تحریم نگرش مردم را تغییر می‌دهیم و غرب‌گراها را بر ایران مسلط خواهیم کرد.

وی چهارمین جنگ را سیاسی عنوان کرد و گفت: درخواست مذاکرات هسته‌ای برای لغو تحریم‌ها، شاید می‌توانست منجر به آشوب‌های مدنی شود، اما سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر نرمش قهرمانانه مانع از وقوع یک جنگ سیاسی شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دشمن جنگ اطلاعاتی را نیز به عنوان پنجمین جنگ فعال کرد که رهبر معظم انقلاب به تغییر مکان نفوذ از بخش تصمیم‌گیر به تصمیم‌ساز هشدار دادند و اکنون اثراتی از آن را در فرهنگ، اقتصاد، ارتباطات، سیاست خارجه و غیر از این‌ها می‌بینید.

سراج جنگ سایبری را ششمین جنگ دانست و اظهار داشت: هر چند این جنگ هنوز ادامه دارد اما با توجه به قدرت و زحمات جوانان فعلاً موفق به مهار آن شده‌ایم.

وی تصریح کرد: دشمنان به دنبال ایجاد جنگ نامنظم در کشور بودند که بعد آن را به جنگ منظم تغییر دهند؛ ناتو با جنگ نیابتی قصد ورود به حلب را داشت که اگر وارد می‌شدند کردستان عراق و بعد کرستان ایران را در اختیار می‌گرفتند و زمینه‌های آشوب در کشور را فراهم می‌کردند؛ ضد انقلاب کردی در عید 95 اعلام کرد که بعد از بیست سال اسلحه به دست می‌گیریم که سپاه سیلی سختی به آن‌ها زد.

این استاد دانشگاه در تبیین چگونگی جنگ سیاسی گفت: این جنگ از حاکمیت شروع می‌شود و به درون جامعه می‌آید؛ دوگانگی در حاکمیت و جامعه شکل می‌گیرد که اگر این دوگانگی شکل بگیرد کشور درگیر جنگ منظم می‌شود و بعد وارد جنگ کلاسیک می‌شدیم.

سراج فرصت جمهوری‌خواهان آمریکا را تا آبان‌ماه ارزیابی کرد و اظهار داشت: تمام تلاش‌ها و تهدیدهای ایران در خروج از برجام به خاطر این است که جمهوری‌خواهان تا آبان‌ماه کنگره را از دست رفته می‌بینند و سعی دارند در بحث‌های موشکی و خروج ایران از منطقه به نتیجه برسند.

وی ادامه داد: صحبت برخی مسؤولان از نقد هدفی جز نقد سیاست‌های کلی نظام، رویکردهای آرمان‌گرایانه انقلاب اسلامی و عدول از اصول انقلاب اسلامی و این رویکردها ندارد.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: استراتژی را باید شناخت و به آن حمله کرد؛ دشمنان اذعان دارند که رهبر معظم انقلاب یک ابر حریف است؛ آنان تصریح کرده‌اند که او نقشه راه را خوب می‌داند؛ رهبر معظم انقلاب برای همه این جنگ‌ها برنامه دارند و داشته‌اند؛ ایشان استراتژی دشمن را شناخت و حمله کرده‌اند که مواجهه با جنگ نیابتی یکی از بارزترین مقابله‌های رهبری است که می‌توانید آن را بررسی کنید.

سراج بیان این که اینکه رهبر معظم انقلاب به مقابله با تمامی جنگ‌هایی که در جنگ ترکیبی استفاده می‌شود آشنا هستند و می‌دانند در چه موقع در مقابله با کدامیک باید تمرکز شود توضیح داد: با این نوع مقابله ما کریدور کردی را بستیم و در مقابل آن کریدور تهران بیروت را باز کردیم.

وی فعالیت‌های انجام شده در یمن را نیز قابل ارزش توصیف کرد و گفت: در یمن گفتمان مقاومت، ارتش سازمان یافته دارد؛ دچار ائتلاف عربی است و هیچ نشانه‌ای از شکست نیست؛ کودتای اطلاعاتی را هم خنثی کرده است.

این استاد دانشگاه به مشکلات اقتصادی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در جنگ اقتصادی و ورود به بحث اقتصاد مقاومتی، لیبرال‌ها عزمی ندارند، انقلابی‌های ما نیز آن را به گفتمان تبدیل نکرده‌اند؛ رهبری کار خود را کرد ولی خواص این مسیر را ادامه ندادند.

سراج جمهوری را بازنده جنگ دیپلماتیک ندانست و بیان کرد: هر چند مشکلاتی در مذاکرات وجود دارد که با پشتیبانی ما، و مذاکره بهتر نمایندگانمان می‌توانیم نتایج بهتری کسب کنیم؛ البته که در این چند ماه اگر کوتاه بیاییم، دشمن هیچ گاه کوتاه نخواهد آمد؛ امروز بحث موشکی، منطقه و فردا حقوق بشر، بهائیت و همجنس بازی را مطرح خواهند کرد.

وی از حدود بیست سخنرانی رهبر معظم انقلاب سخن گفت و ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند که نیروهای مؤمن به انقلاب آتش به اختیار باشند؛ یعنی فرمانده گفت دشمنان با جنگ شناختی به دنبال ادراک نفرت از مردم هستند که هر کسی می‌تواند باید با آن مقابله کند.

این استاد دانشگاه سه ضلع سلب اعتماد از حاکمیت، سلب اعتبار از نهادهای حاکمیتی و غلط پنداشتن ایده‌های حاکمیت را توضیح داد و گفت: دشمن از فضای مجازی برای اهداف خود استفاده بهینه را می‌برد؛ ما نیز باید به فضای مجازی وارد شده و در آن حقیقتاً فعال باشیم؛ رهبر معظم انقلاب نیز سعی کردند که شورای نگهبان و نخبگان را بیدار کنند و به نفوذ در عرصه‌های تصمیم‌ساز هشدار دهند؛ ما نیز باید به دنبال قطع افراد دو تابعیتی از مسؤولیت‌ها باشیم زیرا این افراد منافع کشوری غیر از ایران را نیز در نظر دارند.

سراج جنگ سیاسی را به دنبال ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامی دانست و ابراز داشت: اگر خواص هوشیار باشند، امام را فهم کنند و در راه او قدم بردارند، مردم را به آن راه هدایت کنند موفقیت حتمی خواهد بود؛ هر جا هم که امت با امام باشد، امداد الهی به سراغ اجتماع امام و امت می‌رود.

وی در پایان با اشاره به سخنی از امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه «اگر نظام ایران برگردد معلوم نیست که اسلام چه سیلی سختی می‌خورد» گفت: ما باید با تمام توان تلاش کنیم؛ سلطه‌ناپذیری را در بدنه مردم حفظ کنیم و نشانه‌های آن را با مرگ سرمداران آل سعود حفظ کنیم./836/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات