۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۵۴۴۸۱۵
در نشستی خبری مطرح شد؛

پاسخ سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه به هجمه‌های اخیر علیه روحانیت

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با بیان این که حوزه‌ علمیه مستقل و همواره منتقد دولت‌ها و وزارتخانه‌های مختلف بوده است، تمام هجمه‌های اخیر را به سبب همین استقلال حوزه دانست.
نشست خبری سخنگوی حوزه علمیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام و المسلمین عباس رفعتی نائینی، مشاور عالی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، امروز در دومین نشست خبری سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه با اصحاب رسانه که در سالن جلسات آیتالله حائری، مرکز مدیریت حوزههای علمیه برگزار شد، به بیان رویدادهای هفتههای اخیر حوزه علمیه پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی با اشاره به دیدار مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با مراجع عظام تقلید، اظهار داشت: در این دیدار دغدغه‌هایی از سوی مراجع عظام تقلید مطرح شد که مسؤولان حوزه برای رفع این دغدغه‌ها باید همت بگمارند.

 وی افزود: در مشورتی که مسؤولان حوزه با مراجع عظام تقلید داشتند، همه مراجع به اتفاق نظر معتقد بودند که در مباحث درسهای خارج حوزههای علمیه باید به فقه معاصر توجه بیشتری شده و به مسایل مستحدثه پرداخته شود.

وی ابراز داشت: حضرت آیتالله مکارم در این دیدار گفت؛ اسلام جهانی و جاودانی است، از این رو باید پاسخگوی نیازهای همه مناطق در همه زمانها باشد و حضرت آیتالله وحید خراسانی نیز بیان داشت؛ انسان در حال تغییر است و از آنجایی که انسان مرکب از عقل و نفس و بدن است، علوم متعلق به هر سه جهت باید مستحدثه شود و این بحث شرعی دارد.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم ادامه داد: حضرت آیتالله صافی گلپایگانی در این باره ابراز داشت؛ فقه ظرفیت پاسخگویی به همه مسایل مستحدثه را دارد و می‌توانیم آن را به دنیا عرضه کنیم، حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی نیز گفت؛ برنامهریزی برای تدریس مسایل مستحدثه کار خوبی است و در نهایت حضرت آیتالله نوری همدانی نیز تأکید کرد؛ فقه باید پاسخگوی همه نیاز‌های جامعه و نظم باشد، تدریس مسایل مستحدثه کار مهمی است و باید از اشخاصی که توانایی تدریس این مسایل را دارند استفاده شود.

روحانیت همچنان مورد اعتماد مردم است

وی با ابراز تأسف از این که برخی رسانه‌ها برای جذب مخاطب به مسایل حاشیه‌ای می‌پردازند، یادآور شد: کاهش محبوبیت روحانیت در جامعه یکی از مسایلی است که توسط برخی از رسانه‌ها در شبکه‌های اجتماعی بازتاب‌های فراوانی داشت است.

این استاد برجسته حوزه علمیه خاطرنشان کرد: به سبب رخداد‌ها و حوادث کوچکی که گاهی اوقات در جامعه به وقوع می‌پیوندد نمی‌توان گفت روحانیت جایگاه گذشته خود را در میان مردم جامعه از دست داده است و مردم دیگر آن حرمت سابق را بر روحانیت قایل نیستند.

وی با تأکید بر این که روحانیت همچنان مورد اعتماد مردم است، تصریح کرد: در انتخابات ریاست جمهوری که در سال گذشته برگزار شد، از بین شش کاندیدا، دو نفر که ملبس به لباس روحانیت بودند، بیش از 95 درصد از آرای رأی دهندگان را به خود اختصاص دادند، در حالی که اگر روحانیت در میان مردم محبوبیت نداشت، چنین اتفاقی رخ نمیداد.

نیرو‌های حوزوی نقش بی‌بدیلی در تقویت روحیه زلزله‌زدگان کرمانشاه داشتند

مشاور عالی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با ابراز گلایه از انعکاس ضعیف رسانهای از حضور جامعه حوزوی در کمکرسانی به زلزلهزدگان غرب کشور، عنوان کرد: در نخستین روزهای حادثه کرمانشاه ستادی در حوزه علمیه قم و استان کرمانشاه تشکیل شد و ستادی نیز در حوزههای علمیه استانهای مجاور با مناطق زلزلهزده به عنوان ستاد معین به وجود آمد تا به یاری زلزلهزدگان غرب کشور بشتابند.

وی اضافه کرد: این ستاد مصوباتی داشت تا همزمان با عملیات امداد رسانی به زلزله زدگان، مسایل شرعی جان باختگان و همچنین نیازهای معنوی و دینی بازماندگان پیگیری و تأمین شود.

دستیار مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در امور رسانه اظهار داشت: نیروهای حوزوی علاوه بر عملیات امداد رسانی در این مناطق، نقش بیبدیلی نیز در تقویت روحیه حادثهدیدگان ایفا کردند.

وی با بیان این که حوزه علمیه خالصانه با اعزام 300 روحانی داوطلب به مناطق زلزلهزده تلاش کرد نقش مثبتی در امدادرسانی روحی و معنوی آسیبدیدگان داشته باشد، ابراز داشت: بهتر بود رسانه ملی همانطور که فعالیتهای دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف برای کمک به زلزله‌زدگان غرب کشور را تحت پوشش قرار داده بود، فعالیتها و خدمترسانی روحانیت در این مناطق را نیز اطلاعرسانی میکرد.

سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به افزایش شهریه طلاب حوزه علمیه، تصریح کرد: به سبب وضعیت معیشت طلاب نیاز بود شهریهها افزایش یابد، از این رو رهبر معظم انقلاب با افزایش شهریه، نخستین اقدام را در بهبود وضع معیشت طلاب انجام دادند.

وی با بیان این که رایزنیها برای افزایش شهریه دیگر مراجع عظام تقلید همچنان ادامه دارد، افزود: طرح هدفمندی پرداخت شهریه برای اساتید، مبلغین و محققین نیز در حال پیگیری است.

برنامه آموزشی جدید حوزه تدوین و به حوزههای سراسر کشور ابلاغ شده است

نایب رییس انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ با اشاره به تدوین برنامه آموزشی جدید حوزه، عنوان کرد: برنامه جدید آموزشی، همراه با آیین نامههای آن در قالب یک کتاب، تدوین و به همه حوزههای علمیه ابلاغ شده است.

وی با بیان این که حدود 40 متن درسی در این برنامه آموزشی تدوین شده است، گفت: این برنامه در حال حاضر در 200 مدرسه علمیه کشور و 19 مدرسه علمیه قم در حال اجرا است و استقبال خوبی از آن شده است.

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی اظهار داشت: از دیگر فعالیتهای حوزه علمیه در هفته گذشته برگزاری پنجمین دوره المپیاد علمی در چهار مقطع ادبیات، فقه و اصول سطح یک، فقه و اصول سطح دو و فقه و اصول سطح خارج بوده است.

وی با بیان این که این المپیاد با حضور حضرت آیتالله نوری همدانی برگزار شد، ابراز داشت: پنجمین دوره المپیاد علمی حوزههای علمیه در دو مرحله استانی و کشور برگزار شد که از میان 122 شرکت کننده در هر مقطع از نفرات اول تا سوم و همچنین یک نفر شایسته تقدیر، به عنوان برترینهای حوزه تقدیر شد.

وی با اشاره به شایعهای که اخیراً در رسانههای معاند و برخی شبکههای اجتماعی انتشار یافته است، تصریح کرد: متأسفانه در روزهای گذشته جریانی به دنبال تضعیف روحانیت بوده و تلاشهای بسیاری شده است تا نهادهای دینی در رابطه با مسأله بودجه زیر سوال برود.

 مشاور عالی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور عنوان کرد: این سخن که حوزههای علمیه باید مستقل باشند، مطالبهای است که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، رهبر معظم انقلاب و همه مرجع عظام تقلید دارند ولی برخی از رسانهها و منافقین از این عبارت برداشتی ناروا و ناصحیحی داشتهاند.

وی گفت: بیتردید شبکههای ماهوارهای دشمن هیچگاه به دنبال معنای صحیحی از استقلال حوزه نخواهد بود و این که در چند روز اخیر برنامههایی در این رابطه تدارک دیدهاند، در راستای تضعیف حوزههای علمیه بوده است.

دستیار مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در امور رسانه اظهار داشت: دلسوزان نظام و اسلام باید مراقب باشند تا یک زمان حرکتی انجام ندهند که بلندگوی دشمن و ضدانقلاب شوند و آسیبی به نظام اسلامی ایران بزنند.

وی با بیان این که حوزه علمیه مستقل بوده و مستقل خواهد ماند، ابراز داشت: حوزه علمیه در ادوار گذشته همواره منتقد دولتها و وزارتخانههای مختلف بوده است و تمام این هجمهها نیز به سبب همین استقلال حوزه است.

سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تأکید بر این که حوزه‌ بر روی پای خود ایستاده است، تصریح کرد: حوزه در پرورش نیرو و فعالیت‌های فرهنگی خدمات ارزنده‌ای به جامعه ارایه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: بودجه حوزه علمیه از قدیم تا به امروز بر اساس اعتماد و باور مردم شکل گرفته است اما استقلال حوزه بدان معنا نیست که نظام اسلامی نباید به یک نهاد دینی کمک بکند.

نایب رییس انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ با بیان این که حوزه هیچ ردیف بودجه‌ای از سوی دولت دریافت نمی‌کند، عنوان کرد: آنچه از دولت به حوزه می‌رسد به عنوان کمک به حوزه است و تنها قسمتی از نیاز‌ها و هزینه‌های حوزه را جبران می‌کند. 

وی تأکید کرد: غالب مخارج حوزه‌های علمیه توسط وجوهات، کمک‌های مردم و وقف تأمین می‌شود. امروزه موقوفات حوزه در اختیار حوزه نیست در حالی که اگر همین عایدات موقوفات به حوزه‌های علمیه برسد، هیچ نیازی به کمک دیگران نخواهد داشت.

وی با تأکید بر این که مقایسه کمک‌های دولت به حوزه و دیگر مراکز علمی مقایسه‌ ناروایی است، گفت: کمکی که دولت به دانشگاه تهران می‌کند چندین برابر هزینه‌های حوزه‌های سراسر کشور است؛ چرا که با نصف بودجه دانشگاه تهران می‌توان مخارج همه حوزه‌های علمیه کشور را تأمین کرد./878/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات