۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۵۴۳۷۶۴
آیت الله تسخیری:

گروه های تکفیری نتیجه کم توجهی به تقریب مذاهب هستند

آیت الله تسخیری گفت: تقریب مذاهب اسلامی راه قرآن و اهل بیت است که اگر این گونه نباشد گروه های تکفیری به وجود می آیند.
آیت الله تسخیری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  آیت الله محمد علی تسخیری مشاور رهبر معظم انقلاب، امروز در نشست ویژه نکوداشت هفته پژوهش که در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد،  گفت: زمانی تقریب غریب و مجهول القدر بود، مرحوم آیت الله واعظ زاده درباره تقریب غریبانه فعالیت داشتند و انتقادات و سوالات زیادی متوجه ایشان بود.
وی افزود: گاهی گفته می شد تقریب در روایات و آیات وجود ندارد و با تبلیغ مکتب اهل بیت(ع) سازگار نیست بنابراین تقریبی‌ها در غربت بودند اما امروز همه متوجه اهمیت آن شده‌اند.
آیت الله تسخیری اظهار کرد: شاید کلمه تقریب در روایات و آیات یا تعابیر بزرگان نبود اما ریشه آن در عقلانیت است که در همه جای قرآن به عقلانیت اهمیت داده شده است و در آن تئوری منطقی جامعی مشاهده می‌شود.
وی با اشاره به آیه ۲۴ سوره سبا، اظهار داشت: این آیه بهترین‌ متن تقریبی را آشکارا نشان می‌دهد که خداوند به پیامبر‌(ص) خود می‌فرماید: باید در شرایطی مناسب و منطقی گفت‌وگو صورت گیرد.
مشاور رهبر معظم انقلاب با اشاره به آیه ۴۸ سوره سبا ابراز داشت: گفت و گوی منطقی باید در فضای سالم انجام شود، وقتی کفار پیامبر(ص) را تحت عنوان مجنون هو می‌کردند خداوند فرمود: برای گفت و گوی منطقی باید فضای هیاهو از بین برود.
وی افزود: قرآن یک دوره کامل از گفت‌وگوی منطقی دارد و بر اساس آیات آن گفتگوکنندگان باید هم سطح باشند.
آیت الله تسخیری اظهار کرد: امروز شبهات و اشکالات وارده درباره تقریب دارد از بین می‌رود؛ چراکه تنها بین حق مطلق و باطل مطلق گفت‌وگو صورت نمی‌گیرد.
وی با بیان اینکه زحمات زیادی برای هموار شدن این مسیر کشیده شد، گفت: مرحوم واعظ زاده برای تقریب زحمات زیادی کشیدند، رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: شما باید دانشجویان را به جایی برسانید که محور گفت‌وگو در جهان باشند و این بعید نیست.
مشاور رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: آیه قرآن می‌گوید شما باید الگوی تمدنی همه دنیا باشید؛ بنابراین باید درباره تقریب امیدوار باشیم و در این زمینه تلاش کنیم.
وی گفت: امروز تعدی بر حقوق و‌ جنایات صورت گرفته به علت عدم گفت‌وگوهای منطقی است که در این زمینه هدف این دانشگاه بسیار بلند بوده و در راستای تقریب مقدس و راه اهل بیت(ع) است.
آیت الله تسخیری در پایان خاطرنشان کرد: تقریب نباشد گروه‌های تکفیری و داعش به وجود می آید./
۸۰۷/پ۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات