۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۵۴۲۱۴۰
امام جمعه بابلسر:

تبلیغ عملی، شرط موفقیت روحانیان در تبلیغ دین است

امام جمعه بابلسر تبلیغ عملی را یکی از راه های مهم موفقیت روحانیت در امر تبلیغ دانست و گفت: یک مبلغ دین باید در زندگی شخصی و عملی خویش نیز الگوی دیگر افراد جامعه باشد.
امام جمعه بابلسر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابلسر، حجت الاسلام قلی پور، امام جمعه بابلسر، عصر امروز در جمع مبلغان طرح هجرت این شهرستان با مهم ارزیابی کردن نقش تبلیغ دین در جامعه اسلامی، گفت: مبلغان دینی مشعلداران هدایت و پیشگامان تبلیغ دین در جامعه اسلامی هستند.

وی با بیان این که پیامبر گرامی اسلام به عنوان نخستین مبلغ و ترویج کننده دین و اسلام ناب در جامعه نقش بسیار مهمی را در رواج و گسترش دین بر عهده داشتند، افزود: پیامبر گرامی اسلام در شرایطی به ابلاغ پیام الهی اقدام کردند که دنیای عرب در جهالت و ظلالت محض به سر می بردند.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که در دوران نبی مکرم اسلام به هیچ عنوان جامعه برای ابلاغ پیام الهی فراهم نبود، خاطرنشان کرد: در آن شرایط سخت پیامبر گرامی اسلام  با مدیریت هوشمندانه خود توانستند پیام الهی را به مردم ابلاغ کنند.

انقلاب اسلامی بستر لازم برای تبلیغ فراگیر دین را فراهم کرده است

حجت الاسلام قلی پور با بیان این که با بیان این که خوشبختانه امروز به برکت انقلاب اسلامی ایران زمینه کاملاً برای تبلیغ دین و ارزش های الهی در جامعه فراهم است، بیان داشت: مبلغان دینی می توانند به راحتی، مبانی دینی را در میان اقشار مختلف جامعه تبیین کنند.

امام جمعه بابلسر با اشاره به این که سیره تبلیغی نبی مکرم اسلام می تواند یک الگوی ارزشمند برای مبلغان دینی باشد، تصریح کرد: روحانیان و مبلغان دینی باید مطالعه دقیق سیره تبلیغی پیامبر اسلام در جهت تحقق برنامه های تبلیغی گام بردارند.

حجت الاسلام قلی پور با بیان این که تبلیغ پیامبر گرامی اسلام در طول دوران رسالت هرگز تعطیل نشد و حتی آن حضرت در دوران تبعید نیز، مردم را به اسلام دعوت می کرد، افزود: قرآن کریم مهم ترین وظیفه پیامبر را تبلیغ و رساندن پیام الهی به مردم عنوان کرد و ایشان نیز به نحو مطلوب این رسالت مهم را به انجام رساند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که پیامبر گرامی اسلام توانست در فرصتی محدود و با امکاناتی ناچیز، چنان تحولی در مردم به وجود آورد که بعد از مدتی جامعه‌ای کاملاً متفاوت با آنچه پیش از آن بوده به وجود آید، گفت: نبی مکرم اسلام باید بهره گیری از شیوه های خاص تبلیغی به گونه ای خود را در قلوب و دل های مخاطب قرار دادند که توانست آن رسالت مهم را به نحو احسن انجام دهد.

امام جمعه بابلسر با اشاره به این که اسلام برترین و کامل ترین پیام آسمانی را برای سعادت بشریت به ارمغان آورد، خاطرنشان کرد: پیامبر گرامی اسلام توانستند این پیام ارزشمند الهی را در مدتی کوتاه با شیوه تبلیغی مناسب در دل های مشتاق راه حق و حقیقت نهادینه کند.

حجت الاسلام قلی پور با بیان این که پیامبر گرامی اسلام در شرایطی توانستند که اسلام ناب را در آن دوران سخت گسترش دهند که امروز جهان مدار شود، بیان داشت: پیامبر اسلام در دوره ای آن رسالت عظیم تبلیغ پیام الهی را عهده دار شدند که سرزمین آن دوران نشانی از تمدن و فرهنگ را در خود ندیده بود.

وی با بیان این که پیامبر گرامی اسلام با اقدامات تبلیغی خود زمینه ای را برای پیدایش تمدنی بزرگ به وجود آوردند، گفت: نبی مکرم اسلام با نفوذ در دل ها، قلوب مردم را تسخیر کردند و توانستند مبانی اسلام حقیقی را در میان مردم ترویج و گسترش دهند.

حجت الاسلام قلی پور با بیان این که حلم و بردبارى، عفو و گذشت، شرح صدر، تواضع و فروتنی را از جمله رویکردهای مهم تبلیغی پیامبر گرامی اسلام در تبلیغ اسلام در جامعه آن دوران دانست و تصریح کرد: امروز نیز اگر رویکرد پیامبر گرامی اسلام در تبلیغ مورد توجه قرار گیرد به طور حتم منشأ تحولات ارزشمندی در جامعه خواهد بود.

امام جمعه بابلسر با اشاره به این که بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی نیز با تأسی از سیره تبلیغ پیامبر گرامی اسلام منشأ تحولات عظیمی در احیای دین در جامعه شد، خاطرنشان کرد: امروز نیز مبلغان دینی برای موفقیت در عرصه تبلیغی باید شیوه پیامبر گرامی اسلام را مورد توجه خود قرار دهند.

ضرورت بهره گیری مبلغان از راهکارهای جذاب، کارآمد و به روز

حجت الاسلام قلی پور با تأکید براین که مبلغان دینی برای موفقیت در این عرصه باید از راه کارهای جذاب، کارآمد و به روز بهره گیرند، خاطرنشان کرد: در شرایطی که شاهد رشد و گسترش روز افزون علم و تکنولوژی در جامعه هستیم بهره گیری از راهکارهای به روز در عرصه تبلیغ دین از سوی روحانیت بسیار ضروری است.

وی با بیان این که مبلغان دینی باید در زمان ها و مکان های مناسب در جهت تبلیغ دین بپردازند، گفت: انتخاب یک موقعیت مناسب برای بیان احکام و مبانی دینی از سوی مبلغان در تحقق برنامه های تبلیغی می تواند بسیار اثرگذار باشد.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که پیامبر گرامی اسلام در سیره تبلیغی خود در برابر افراد همواره از گشاده رویی، حلم و بردباری بسیاری برخوردار بودند، خاطرنشان کرد: همین مسأله بسترهای لازم را برای موفقیت ایشان در ابلاغ پیام الهی فراهم کرد.

امام جمعه بابلسر با بیان این که اگر یک مبلغ دین در برخورد با مخاطب خود از یک رفتار و اخلاق پسندیده برخوردار نباشد به هیچ عنوان نمی توان به هدف های تبلیغی خود دست پیدا کند، تصریح کرد: روی گشاده، صبر و اخلاق نیکو می تواند یک مبلغ را در عرصه ای که در آن قدم برداشته یاری دهد.

حجت الاسلام قلی پور با بیان این که مبلغان دینی باید همواره احترام به مردم را جزء اصول مهم برنامه های تبلیغی خود قرار دهند، گفت: یک مبلغ دین باید در برابر همه افراد جامعه با نهایت احترام و تواضع سخن بگوید چون با این روش می تواند در دل و جان مخاطب تأثیر بگذارد.

امام جمعه بابلسر، مهم ترین شرط تبلیغ بصیرت و آگاهی مبلغ است، گفت: مبلغ باید امین و خیرخواه مردم باشد و همچنین خیرخواهی خود را به مخاطبان اعلام کند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که یکی از شاخصه های مهم علمای شیعه در طول تاریخ همراهی و همگامی با مردم در همه صحنه ها و عرصه ها بود، خاطرنشان کرد: علمای بزرگ همانند مردم زندگی می کردند و هیچ گاه نگاه اشرافی گری نداشتند و همین مسأله موجب برقراری یک پیوند عمیق میان مردم و روحانیت در تاریخ شده است.

امام جمعه بابلسر در ادامه سخنان خود تبلیغ عملی را یکی از راه های مهم موفقیت روحانیت در امر تبلیغ دانست و تصریح کرد: یک مبلغ دین باید در زندگی شخصی و عملی خویش نیز الگوی دیگر افراد جامعه باشد.

استاد حوزه علمیه مازندران در بخش پایانی سخنان خود با تأکید براین که کلام و عمل یک مبلغ باید همسو و یکسان باشد، خاطرنشان کرد: به طور حتم عمل گرایی، اثرگذاری بسیار بیشتری نسبت به سخن و تبلیغ زبانی دارد./۹۵۰/پ202/ب1

ارسال نظرات