۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۱
کد خبر: ۵۳۹۷۳۸
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

حوزه امروز نیازمند جدی تخصص گرایی است

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با بیان این که آیت الله معرفت مبدع اندیشه تخصص در حوزه علمیه بود، تأکید کرد که حوزه امروز نیازمند جدی تخصص گرایی است.
 حجت الاسلام والمسلمین رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین همایش ملی «بررسی آرای تفسیری علامه معرفت» عصر امروز در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به کار خود پایان داد.

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این همایش در مورد شخصیت مرحوم آیت الله معرفت اظهار داشت: نسلی از حوزه که ما در آن بودیم با ایشان معاشرت داشتیم و شاگردی ایشان را کرده ایم و سال های طولانی مصاحبت های علمی با ایشان داشته ایم.

وی ادامه داد: ما از آیت الله معرفت قبل از فراگرفتن مطالب علمی در عمل از ایشان مسائل زیادی یاد گرفتیم، چراکه حرکات، سخنان، رفت و آمدها و تماز فعالیت های ایشان ایشان همه درس آموز بود.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این که آیت الله معرفت همواره به دور از رذائل اخلاقی بود، یادآور ش: ما در این سال های آخر مراودات بیشتری داشتیم، چراکه ایشان در جلسات گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه ما هم شرکت می کردند ولی بدون تملق هیچگاه در هیچ جلسه ای ذره ای غرور از ایشان حس نکردیم.

وی تأکید کرد: تواضع و فروتنی ایشان مثال زدنی و فوق العاده بود و آن حس حقیقت جویی ایشان نیز کمک زیادی کرد؛ آیت الله معرفت یک نمونه و الگو در مورد یک شیوه از کار علمی است و آن این که انسان وقتی تشخیص می دهد در یک حوزه ای حائز اولویت خاص است باید وارد همان حوزه بشود.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با اشاره به پراکنده کاری هایی که در حوزه امروز دیده می شود، گفت: مرحوم معرفت در بسیاری از عرصه ها استاد بود ولی اگر در یک موضوعی که متوجه می شد خلأ وجود دارد یا در جامعه علمی شیعه نقصی هست و یا مسأله ای مغفول مانده است فورا وارد می شد که از جمله آنها علوم قرآنی است.

وی ابراز داشت: مباحث علوم قرآنی از ایشان یک شخصیت ماندگار ساخت؛ او اولویت را تشخیص داد و روی آن متمرکز شد که این برای طلاب و پژوهشگران درس آموز است و باید در حوزه علمیه این شیوه به یک فرهنگ تبدیل شود.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: همواره برخی عوام می گویند طلاب حوزه علمیه به صورت تخصصی کار نمی کنند، البته کمی مبالغه می کنند ولی این حرف تا حدی درست است، بنابراین لازم است یک طلبه پژوهشگر به نیازهای روز توجه کرده و به صورت طبقه بندی شده کار کند و بتواند در یک حوزه خاص حرف اول را بزند.

وی در پایان با تأکید بر این که حوزه باید به سمت تخصص گرایی برود، عنوان کرد: رویکرد تخصصی علامه معرفت به قرآن مایه تحسین است، همین تفسیرالاثری علامه معرفت اگر به نتیجه برسد اثری مایه افتخار خواهد بود و بین اهل سنت سرفراز خواهیم شد و به همین جهت می توان گفت علامه معرفت شیعه را سربلند کرد./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات