۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۵۳۸۰۸۵
مشاور امور روحانیت وزیر ارشاد:

دعوت مردم به قرآن و سیره اهل بیت وظیفه دستگاه های فرهنگی است

مشاور امور روحانیت وزیر ارشاد با بیان اینکه ما و شمایی که در حوزه فرهنگ کار می کنیم باید خدا را شکر کنیم که می توانیم موجب هدایت افراد شویم، گفت: مردم را نباید به خود دعوت کنیم بلکه باید به قرآن و سیره اهل بیت دعوت کنیم.
حجت الاسلام حشمتی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، حجت الاسلام محمدرضا حشمتی، مشاور امور روحانیت وزیر ارشاد ظهر امروز با حضور در ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی گفت: در آستانه ایام عزاداری رحلت رسول گرامی اسلام (ص) و امام رضا (ع) و امام حسن مجتبی (ع) و اواخر سوگواری های دو ماهه محرم و صفر هستیم که از نظر فرهنگ ما اهتمام به سوگواری و عزاداری خیلی اهمیت دارد.

حجت الاسلام حشمتی با بیان اینکه سوگواری و عزاداری سنتی بوده که از ابتدا اهل بیت بنا گذاشتند، خاطرنشان کرد: وقتی نزدیک می شویم به ایام رحلت رسول گرامی اسلام (ص) صحبت از سیره و رفتار حضرت می شود که شاید در این جلسه باید آن را مورد بازنگری و توجه قرار دهیم.

مشاور امور روحانیت وزیر ارشاد اظهار کرد: در شبه جزیره ای که مبنای عملکرد افراد قبیله گرایی، عشیره گرایی، قتال و قتل، اسب سواری و تیراندازی است  و سر تا پا به شرک آلوده هستند، بت پرستی می کنند و دختران را زنده به گور می کنند، پیامبر اسلام (ص) ظهور می کنند.

وی با بیان اینکه پیامبر (ص) چه کاری می کنند که این مردم به سرعت زیاد ظرف ده سال تبلیغ در مکه تغییر می کنند و در بینشان افرادی پیدا می شود که باید سال ها تلاش کنیم تا به مقام آنها برسیم، تصریح کرد: بزرگترین فردی که حضرت تربیت می کنند امیر المومنین (ع) است که در کنار این حوزه پر از شرک و آلودگی پیامبر به تربیت ایشان می پردازند.

حجت الاسلام حشمتی گفت: پیامبر اسلام شبانه روز برای این مردم تلاش می کنند، آنها را هدایت می کنند و از سختی ها گله و شکایت نمی کنند و مرتب با روی خوش با آنها برخورد می کنند.

مشاور امور روحانیت وزیر ارشاد ادامه داد: نقلی است از مورخین که پیامبر (ص) سفری به طائف می روند، مردم طائف خیل بد رفتار می کنند بچه ها را مامور می کنند به ایشان سنگ بزنند.  

وی افزود: پیامبر (ص) از شهر بیرون می آیند و در حالی که دست و صورتشان خونی است در کنار درختی تکیه می دهند که پشت درخت صومعه ای  است، کشیشی می آید و از حضرت دلجویی می کند، می گوید چه شده؟ حضرت می فرمایند من مردم را به خدا دعوت می کردم انها با من اینگونه رفتار کردند، کشیش دلش نسبت به حضرت مهربان می شود و از ایشان پذیرایی می کند.

حجت الاسلام حشمتی با بیان اینکه کشیش مسلمان هم نمی شود، گفت: پیامبر می فرماید؛ من پیامبر خدا هستم تو که مسیحی هستی می دانی مسیح بشارت داده به آمدن من ولی در ادامه می گوید سفر طائف سفر خوبی بود.

مشاور امور روحانیت وزیر ارشاد اظهار کرد: ما و شمایی که در حوزه فرهنگ کار می کنیم کارمان این است که با مردمی که غرق در گناه و آلودگی اخلاقی هستند صحبت کنیم، حرفشان را گوش کرده و تا جایی که امکان دارد راه را به آنها نشان دهیم.

وی با بیان اینکه ما باید خدا را شکر کنیم که چنین نعمتی به ما داده و در این جایگاه قرار گرفتیم که می توانیم موجب هدایت افراد شویم، تصریح کرد: با توجه به اینکه اصل و پایه هدایت دست خداست ولی ما می توانیم در بعضی از افراد تاثیر بگذاریم.

حجت الاسلام حشمتی گفت: مردم را نباید به خود دعوت کنیم بلکه باید به قرآن و سیره اهل بیت دعوت کنیم، شخص که مهم نیست پیامبر (ص) هم در جریان دعوتشان به دین اسلام می گفتند بیایید به سوی خدا، ما باید مردم را به خوبی ها دعوت کنیم.

مشاور امور روحانیت وزیر ارشاد ادامه داد: امام خمینی (ره) می فرموند سازمان تبلیغات اسلامی یعنی شناساندن خوبی ها و دعوت به آنها و اگر خوبی را خوب معرفی کنیم مردم به آن دلبسته می شوند، اهل بیت می فرمودند؛ کاش مردم محاسن و خوبی های ما را نقل کنند.

وی با اشاره به سیره رفتاری امام رضا (ع) خاطرنشان کرد: امام رضا (ع) تا شخص مخالفش صحبت هایش را نمی کرد چنانکه گاهی صحبت هایش تند و عتاب آلود بود تا تمام نمی شد حرفش را قطع نمی کرد در حالی که جانشین مامون و دارای قدرت بود، همچنین کسی که وارد مجلس می شد به احترامش پایش را جمع می کرد.

حجت الاسلام حشمتی با بیان اینکه امام رضا (ع) در کتاب دو جلدی عیون اخبار الرضا چقدر استدلال های قوی در مقابل مخالفین خود بیان می کنند، گفت: ایشان با هر کس با دین خودش استدلال می کرد، با یهیودی از کتاب خودش، ما هم باید این را یاد بگیریم باید با مردم با زبان خودشان بگوییم ما نمی توانیم از آسمان بگوییم در حالی که آنها در زمین زندگی می کنند.

مشاور امور روحانیت وزیر ارشاد با ابراز امیدواری از اینکه این مجموعه بر مدار علم و تجربه و دانش اداره شود، گفت: شاهد شکوفایی مجدد مساجد خواهیم بود.

وی در پایان اظهار کرد: راه تبلیغ راه مشکلی است ائمه این امانت را به ما سپردند و ما باید در نگهداری این امانت تلاش کنیم، مردم را به خوبی ها دعوت کنیم ولی اگر خودمان خوب نباشیم، تاثیر ندارد./۹۶۹//۱۰۳/خ

ارسال نظرات