۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۵۳۵۵۶۵
سخنگوی وزارت امور خارجه:

صحبت‌های علیه ایران در مورد یمن یك فرافكنی است/ دری اصفهانی جزء اعضای وزارت خارجه نبودند

قاسمی در مورد صحبت های دولت عربستان علیه ایران مبنی بر مقصر بودن ایران در موضوع یمن گفت: ایران از ابتدا این تجاوز و تهاجم هشدارها و نكاتی را بیان كرد، آنچه هم از ریاض به گوش می‌رسد همان فرافكنی های گذشته است و تغییری در آن حاصل نشده است.
قاسمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، قاسمی سخنگوی وزارت خارجه صبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران كه در سالن شماره ٩ وزارت خارجه برگزار شد با اشاره به موضوع مسدودی حساب ایرانیان در چین، اظهار داشت: این موضوع از گذشته اتفاق افتاده بود كه آن را حل كردیم اما متأسفانه دوباره اتفاق افتاده و چینی ها دلیل كار خود را قوانین بانكی خود اعلام كردند و امید است با پیگیری های ما مشكل دانشجویان ایرانی حل شود.

وی در مورد اجلاس آستانه هفتم یادآور شد: آنچه در اجلاس ششم هدف گذاری شده بود به نتیجه رسید و امید است در اجلاس هفتم آستانه، سه كشور بتوانند موفق باشند و موضوعات خوبی بررسی و به نتیجه گیری برسد.

سخنگوی وزارت امورخارجه دریاره گپ زدن رییس جمهور با اروپایی ها و همچنین اظهارات عراقچی مبنی بر گپ زدن بر سر موضوعات موشكی ایران گفت: یك امر طبیعی و گپ زنی ساده است و اتفاق خاصی نیست و اصلا بر سر موضوعات اساسی كسی صحبت خاصی نمی كند.

قاسمی در رابطه با وضعیت یمن تأكید كرد: ایران از ابتدا این تجاوز و تهاجم هشدارها و نكاتی را بیان كرد، آنچه هم از ریاض به گوش می رسد همان فرافكنی های گذشته است و تغییری در آن حاصل نشده است و موضوع یمن كاملا مشخص است و همه شاهد بمباران های سنگین و حملات بی رحمانه برخی كشورها به یمن هستند و آنچه در مورد ایران می گویند یك فرافكنی است و از این كار برای ساخت حریم جدید برای خود استفاده می كنند.

وی در راستای معاونت های سیاسی و برخی معاونت های دیگر افزود: تغییر در ساختار در حال انجام است و طبق اطلاعاتی كه دارم سازمان امور استخدامی در حال انجام كارهای پایانی است، در قسمت تاپ چارت ما یك معاونت سیاسی و یك معاونت دیپلماسی خواهیم داشت كه مسئولین این دو حوزه مشخص نشده است و آنچهدر رسانه ها شاهد هستیم تنها گمان زنی است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: طبق روالی كه باید انجام می شد با فراز و نشیب هایی روبرو بودیم كه همین امر باعث كندی روند كار ما شده است اما در آینده شاهد وزارت خارجه ای با ساختار جدید براساس نیازهی كشور در منطقه خواهیم بود.

قاسمی در مورد محورهای نشست ایران، روسیه و آذربایجان گفت: این اجلاس روز چهارشنبه انجام می شود و دشتور كار اجلاس شامل موضوعات مختلف منطقه و بین المللی خواهد بود، همچنین همكاری های دو جانبه و دیدارهای دو طرفه خواهیم داشت و موضوع تروریسم در منطقه نیز پیگیری می شود، در حوزه سیاسی و اقتصادی شخصیت های مختلف كشوری ما با این هییت دیدار خواهند داشت.

وی در مورد عدم حضور هیأت انگلیسی در ایران برای جلسه دو طرفه، تصریح كرد: دیدارها و تماس های ما با انگلستان به صورت خوبی انجام می شود و اینكه سفر هیأت انگلیسی به ایران رخ نداد به معنای لغو آن نیست بلكه امكان سفر فراهم نشد ولی جلسه ای كه قرار است برپا شود در ماه های آینده زمان آن مشخص می شود و قطعا روابط بین ایران و انگلستان در ماه های آینده به خوبی خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اظهارات نهاوندیان در مورد دری اصفهانی، ابراز داشت: دری اصفهانی سوابقی طی دهه های گذشته دارد و همكاری آنها با وزارت دفاع و سایر دستگاه ها كاملا مشهود است، مبلغ ٧/١ میلیارد دلار بدهی ایران توسط رایزنی ایشان وارد كشور شد و همچنین یك محوله طلا كه برای ایران بود نیز توسط ایشان مشكلاتش حل شد.

قاسمی ادامه داد: اما آنچه در روابط پنهان افراد باشد سایر سازمان های از جمله سازمان اطلاعات و قوه قضائیه باید مشخص شود و آنها باید به وزارت خارجه این موضوع را بیان می كردند، وزیر اطلاعات در مورد دری اصفهانی نیز گفته است كه آنچه در مورد ایشان بیان شده است درست نیست و حتی ایشان با سازمان اطلاعات نیز همكاری های را داشته است.

وی درباره اتفاقات اخیر برای سپنتا و تبدیل شدن آن از یك موضوع محلی به بین المللی اضافه كرد:: ما در حوزه داخلی نمی توانیم ورود كنیم و این وظیفه دستگاه های داخلی است، البته سو استفاده دیگران از این موضوع یك امری جداست، اظهارات اخیر برخی مقامات سعودی هم با وجود بحران های منطقه ای سعی در تخریب چهره ما با ایجاد دشمن فرضی دارند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: عربستان بیشتر به جای پرداختن به حواشی بیشتر به حقوق شهروندان خود باید بپردازد، سركوب كردن وحشیانه مردم یمن و همچنین مردم خود نشان از سردرگمی عربستان می دهد.

قاسمی در مورد برجام و زمینه سازی آن برای كارهای اقتصادی گفت: وزارت خارجه برای كاهش تخریب های وارده از سوی آمریكا در قبال برجام تمام تلاش خود را می كند تا همه آگاه باشند كه آمریكا چه بدعهدی هایی انجام می دهند، جهان امروز در مقابل ترامپ ایستاده و یك صدای مشترك در مخالف با صدای ترامپ دیده می شود و در ایران هم ما موضوع برجام را به خوبی رصد می كنیم.

وی افزود: مجموعه اتحادیه اروپا در نشست های مختلف حمایت خود را از برجام اعلام كردند و ما تنها شاهد هم صدایی چند كشور بی هویت در منطقه در جهت حمایت از ترامپ هستیم و ما هم باید تلاش كنیم سیاست های نابخردانه كه از كاخ سفید بلند می شود آثار آن را كاهش دهیم و در تعامل با دنیا اقدامات بهتری انجام دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سخنان سیسی مصر كه اعلام كرد كه فصل جدید روابط بین ایران و مصر بعد از چهل سال باید آغاز شود اظهار كرد: به خاطر سیاست های غلط برخی سیاستمداران این كشور بین ایران و مصر چهل سال روابطی نبود و حال وقت آن رسیده كه این روابط حاصل شود، مصر در ثبات منطقه می تواند ایفای نقش بیشتری كند و نباید فراموش كرد كه این كشور در میان اعراب از شرایط خوبی برخوردار است و ارتباط با آنها خوب است.

قاسمی تصریح كرد: برخی از دولتمردان مصری باید تفكرات سنتی را كنار بگذارند و با دقت بیشتری به موضوعات منطقه ای نگاه كنند و با واقعیت های موجود خود را تطبیق دهند، البته باید دید كه شرایط برای برقراری ارتباط چگونه خواهد بود.

وی درباره حضور آژانس در تهران و بازبینی برخی از پایان نامه های اساتید و دانشجویان و دلیل اجازه دادن این كار ابراز كرد: متاسفانه در مورد این موضوع اطلاعاتی ندارم و نمی توانم صحت آن را تایید كنیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد بحث موشكی ایران گفت: ما در مورد بحث موشكی با هیچ كشوری گفت و گو نخواهیم كرد و این مربوط به مسائل دفاعی ایران است، البته تاریخ دفاع مقدس و موقعیت منطقه و همچنین بدعهدی برخی باعث شده است كه ما برای دفاع از خودمان روی پای خودمان بایستیم و بارها اعلام كردیم و هیچ تناقضی با قطعنامه ٢٢٣١ ندارد.

قاسمی ادامه داد: موضوع موشكی ایران به قوت خود باقی است و ادامه خواهد داشت، نباید فراموش كرد كه بودجه كشورهای منطقه در خرید تسحیلات تا چه اندازه است و ایران در چه وضعیتی است، بنابراین آنچه در سخنان عراقچی مبنی بر گپ موشكی مطرح شد.

وی در مورد سفر شش روزه دكتر ظریف به آفریقا تاكید كرد: سفر به آفریقا به كشورهای یگر مربوط نمی شود و جزء قاره هایی است كه برای ما حائز اهمیت است و ما تلاش می كنیم با كشورهای این قاره ارتباط داشته باشیم، ما در آینده هییت های دیگری در سطوح مختلف در آفریقا خواهیم داشت و آنچه در حاشیه این جلسات حواشی ایجاد می كند حرف هاس بیهوده و ناموثق است.

سخنگوی وزارت امورخارجه در رابطه با مصاحبه ولیعهد عربستان با روزنامه گاردین گفت: اقرار عربستان به خشونت علیه ایران در این مصاحبه وجود دارد، همچنین مجامع جهانی و حقوق بشری باید به آن توجه كنند موضوع افراط گری و خشونت از سوی عربستان است كه در این مصاحبه وجود دارد، با این وجود نشان می دهد كه عربستان ناامن كننده منطقه و دارنده رفتارهای خصمانه بوده است.

قاسمی خاطرمشان كرد: البته عربستان باید به دنبال هم زیستی و احترام به مردم خود باشد و از كشتار مردم یمن و ناامن كردن منطقه دست بكشد و فصل جدیدی را در سیاست های خود ایجاد كند.

وی درباره وضعیت حوزه خلیج فارس گفت: در این بخش سعی شد با ایجاد دشمن فرضی یك وحدت شكنی ایجاد كنند كه خوشبختانه ناموفق بودند، با این وجود در آینده ما باید شاهد تغییرات پیچیده در این بخش بوده تا اهداف كشورهای خاص تغییر كند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینكه بعد از فروپاشی شوروی ایران اولین كشوری بود كه در موضوع میانجیگری قره باغ وارد شد تصریح كرد: ایران با تلاش های خود توانست در این منظقه یكسری آتش بس ها را ایجاد كند و امید است در كوضوع قفقاز بتوانیم راه كاری ایجاد كنیم كه مشكل بین كشورهای این منطقه وجود نداشته باشدو تلاش هایی كه بتوانیم این اختلافات را كاهش دهد به كار می گیریم.

قاسمی درباره حضور دیپمات های ایران در جده و حضور در دفتر سوئیس به عنوان میانجی دو كشور گفت: سوئیس به عنوان حافظ منافع دو كشور امضاء شده ولی زمان حضور هییت ایرانی در جده مشخص نیست و در زمان لازم این اقدام رخ می دهد، سفر دو هیأت از سوی دو كشور برای بازدید از مراكز دیپلماتیك با ویزا همراه بود اما همچنان انجام نشده است.

وی درباره سفر آمانو به ایران عنوان كرد: سفر ایشان خوب بود و ارتباط خوبی بین ایران و آژانس وجود دارد، آژانس انرژی اتمی هم به عنوان سازمان وابسته به سازمان ملل در حال پیگیری كارهای انرژی اتمی ایران است.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد وقتی ما لازم بدانیم برای شرایط منطقه صحبت كنیم قابل انجام است و عمده موضوعات مطرح شده  در دیدارهای آقای عبادی مربوط به كاری های منطقه اس و تفاهم های دوطرفه بوده است، ما آمادگی داریم كه در یك محیط باثباتری زندگی كتین ولی آنجه در عربستان شاهد آن هستیم خلاف این روند است.

قاسمی در مورد مواضع ایران در مورد عراق كردستان گفت: مواضع ما در این مورد مشخص است و حفظ تمامیت ارضی عراق مهم بوده و اقلیم یك مسئه برونی عراق است و ما همكاری خود با دولت عراق را همه داشته ایم، تحلیل نادرست در اقلیم كردستان باعث ایجاد همه پرسی شد و امید است بتوانند در مورد حاكمیت عراق بهتر اقدام كنند.

وی درباره روابط بین ایران و عراق توضیح داد: حركت ما در قبال عراق روبه رشد است و در تلاش هستیم در روابط بین ایران و عراق كارهای تازه ای را با دولت مركزی این كشور داشته باشیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد پارلمان آذربایجان و سخنانی كه علیه ایران زده شده است افزود: ما این مسئله را از طریق كانال های مستقیم و غیرمستقیم قطعا به گوش طرف آذربایجانی می رسانیم و به آنها خواهیم فهماند كه چه سخنانی راجب ایران گفته شده است و نه تنها در آذربایجان بلكه در مورد همه كشورها این سیاست را خواهیم داشت.

قاسمی در مورد اقدامات خصمانه عربستان علیه ایران گفت: ما از این اقدامات عربستان علیه ایران در داخل و خارج اطلاع داریم و سعی می كنیم بی پاسخ نگذاریم، اما در مورد اتفاقاتی كه برپایه شیعه و سنی ممكن است در عراق علیه ما همچون عربستان به راه بیاندازند مشكلی نیست و به خاطر روابط ما با دولت عراق و روابط تنگاتنگ و ریشه ای مشكلی وجود نخواهد داشت./٨١٦۲۰۰/ح/

ارسال نظرات