۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۵۲۹۱۷۰
حجت الاسلام والمسلمین عالی:

امر به معروف نیازمند فرهنگ سازی علما و حمایت مسؤولان است

حجت الاسلام والمسلمین عالی گفت: امر به معروف و نهی از منکر مانع غرق شدن کشتی جامعه است مراجع تقلید و علما در این زمینه فرهنگ سازی کرده دولت، مجلس و قوه قضا آن را حمایت کنند.
عالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین‌ مسعود عالی استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، شامگاه شنبه در مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی (ع) که در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: خداوند به مصیبت‌زده صلوات، رحمت و هدایت عنایت می‌کند.

وی با بیان اینکه امربه معروف و نهی از منکر از جمله ارزش‌های دینی است، عنوان کرد: یکی از مسائل مقدسی که توسط ابلیس مورد حمله قرار گرفته امر به معروف و نهی از منکر است، فریضه باعظمتی که به وسیله آن بقیه فرایض نیز عملی می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با استناد با روایتی از امام باقر(ع) اظهار داشت: امربه معروف و نهی از منکر ناظر بر بقیه فرایض الهی است، امیرمومنان امام علی(ع) درباره ارزش و اهمیت امربه معروف و نهی از منکر فرمودند: همه واجبات حتی جهاد فی سبییل‌الله در مقابل امربه معروف و نهی از منکر مثل قطره مقابل دریا است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، افزود: امروز فرهنگ مادی با وارد کردن شبهه به این فریضه الهی تلاش می‌کند آن را منفور قرار دهد و چنین وانمود می‌کند که اگر کسی امر به معروف و نهی از منکر داشته باشد به حریم خصوصی دیگران وارد شده یا فضولی کرده است.

وی ادامه داد: حریم خصوصی در اسلام محترم است اما امر به معروف و نهی از منکر به معنای دخالت در حریم خصوصی دیگران نیست بلکه حکم الهی بر مبنای عقل و انسانیت است که اجازه داده نشود در جامعه گناه صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین عالی گفت: زمانیکه شخصی با گناهی علنی در جامعه حکم خدا را زیر پا می‌گذارد دود آن به چشم همه افراد آن جامعه می‌رود، امام رضا(ع) در این زمینه می‌فرمایند: هر گناه یک بیماری جدیدی به جامعه وارد می‌کند، در روایت است که زنا در جامعه زلزله، حوادث طبیعی و مرگ‌های ناگهانی را افزایش می‌دهد یا قضاوت های ناحق و شهادت‌های دروغ خشکسالی و کمبود باران و عدم پرداخت زکات و خمس فقر و بی برکتی و مرگ چهارپایان را به دنبال دارد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه تمام عالم مامور خداوند بوده و شعور دارند، ابراز کرد: گناه آثاری دارد که به همه می‌رسد، گناه در جامعه مانند سوراخ کردن کشتی آن جامعه است که همه را با هم غرق می‌کند.

وی با اشاره به آیه 71 سوره توبه «وَالمُؤمِنونَ وَالمُؤمِناتُ بَعضُهُم أَولِياءُ بَعضٍ ۚ يَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَيَنهَونَ عَنِ المُنكَر» در ادامه گفت: خداوند مومنان را ولی یکدیگر قرار داده که اگر کسی گناه کرد باقی مومنان اختیار دارند گناهکار را امر به معروف و نهی از منکر کنند، تا کشتی جامعه آنها غرق نشود، کما اینکه حتی در دنیای امروزی هم متعارف است که برای حفظ امنیت جامعه گاهی بر اساس دستور قاضی یا فلان سازمان امنیتی ماموران وارد حریم شخصی افراد هم می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با ابراز تاسف از اینکه امر به معروف و نهی از منکر به عنوان زیباترین و انسانی‌ترین فریضه الهی که در جامعه ما تنزل پیدا کرده است، عنوان کرد: کم رنگ شدن این ارزش به این دلیل است که ما نتوانستیم زیبایی این عمل را به دیگران نشان دهیم یا دولت، مجلس و قوه قضا حمایت‌های لازم را نداشتند.

 استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، افزود:  گاهی در امر به معروف و نهی از منکر بد عمل کردیم چراکه برخی آن را با داد زدن و دعوا کردن اشتباه گرفتند، در حالیکه وقتی بتوان ملایم عمل کرد نباید به سمت تذکر سنگین حرکت نمود، افزون بر اینکه تذکر عملی بر عهده حاکمیت است و ما مردم صرفا اجازه تذکر لسانی ملایم را داریم.

وی با بیان اینکه امر و نهی زیباترین فریضه الهی است که اگر به آن درست عمل شود جز هدایت گمراهان چیزی به دنبال نخواهد داشت، گفت: در تذکر لسانی نیز باید شرایط و شیوه امر و نهی را به خوبی بدانیم به جذب حداکثری توجه کنیم و به هیچ عنوان با خشونت رفتار نکنیم، به عنوان مثال صرفا درباره عمل بد خطاکار تذکر بدهیم و تمام شخصیت او را زیر سوال نبریم و به او انگ نچسبانیم شاید که او مرتکب همان یک گناه شده باشد و سایر اعمالش نیک باشد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر را فقط به چند مورد مثل نماز، روزه یا حجاب منحصر نکنید، خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر حیطه و معنای وسیعی دارد که به همه مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مربوط می‌شود، بنابراین باید همه سازمان‌ها، نهادها، وزارتخانه‌ها و ارگان‌های مختلف باید حیطه معروف و منکر خود را برای مردم تعریف کنند، مراجع و علما و فرهنگ سازان نیز در این زمینه فرهنگ سازی کنند./۸۰۷/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات