۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۲
کد خبر: ۵۲۳۹۹۸
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم مطرح کرد؛

پاسخگویی طلاب به نیازهای جامعه رویکرد مدارس مشکات

عضو هیأت امنای مدارس علمیه مشکات با اشاره به توقع از طلاب برای رفع نیازهای جامعه گفت: طلابی که در برنامه آموزشی مشکات قرار می گیرند جامعیت نسبی برای ورود به عرصه های اجتماعی را پیدا می کنند.
حجت‌‌الاسلام حاج ابوالقاسم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم عضو مجلس خبرگان رهبری عصر امروز در مراسم افتتاحیه مدرسه علمیه امام جواد(ع) قم با تبریک عید غدیر به تاریخچه مدرسه علمیه مشکات اشاره کرد و ابراز داشت: بعد از ابراز دغدغه مقام معظم رهبری نسبت به تحول در حوزه علمیه برخی از بزرگان حوزوی یک برنامه درسی عملی را که طول دوره سطح را در هفت سال خلاصه می کند تنظیم کردند و اولین مدرسه با این نظام با نام مدرسه علمیه مشکات در تهران تأسیس شد.

وی افزود: مدرسه مشکات مورد عنایت مقام معظم رهبری قرار گرفت و ایشان هیأت امنایی را تعیین کردند که در رأس آنها آیت الله محمدی عراقی قرار دارند و بقیه اعضای آن را حجت الاسلام واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام امینی معاون قوه قضائیه، حجت الاسلام صدر رییس مرکز تخصصی فقه، حجت الاسلام قاسمیان مدیر یکی از شعب مشکات و بنده تشکیل می دهیم.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: اولین شعبه مدرسه مشکات که در تهران تأسیس شد ورودی هایی که عمدتا از دانشجوها و کسانی که دارای مدرک دیپلم بودند را نام نویسی کرد و طلابی که در اولین دوره مشکات بودند امسال سال دوم خارج را سپری می کنند.

وی با بیان این که اساتید برجسته حوزه علمیه از سطح علمی طلاب مدرسه مشکات راضی بودند، خاطرنشان کرد: این نشان می دهد که برنامه هفت ساله می تواند جایگزین خوبی برای برنامه سنتی حوزه ها باشد و این برنامه برای کسانی که استعداد و علاقه بهتری دارند می تواند جامعیت پیدا کند.

مدیر مدرسه عالی کریمه اهل بیت(ع) با بیان این که در یک مرکز تخصصی فقهی که مدیریت آن با بنده است و برای طلاب مدرسه مشکات در نظر گرفته شده است کلاس های استادیاری در مباحث فقهی، اصولی و تفسیری تشکیل می شود و همچنین در علوم عقلی اهتمام ویژه ای است و بنا است در سال های آینده در حوزه های اقتصاد، سیاست، تربیت و حقوق کلاس های تخصصی دائر شود.

وی با بیان این که رویکرد این مدرسه حرکت به سمت پاسخگویی به نیارهای نظام اسلامی است، گفت: بعد از چهار دهه از انقلاب اسلامی کماکان انگشت سؤال متوجه حوزه ها است و توقع ورود جدی تر حوزه های علمیه به مسائل جامعه وجود دارد و طلابی که در این مجموعه قرار می گیرند جامعیت نسبی پیدا می کند که در این عرصه ها وارد شوند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم خاطرنشان کرد: دومین شعبه مدرسه مشکات که در تهران تأسیس شد مربوط به متقاضیان دارای مدرک دیپلم بود که آن طلاب هم تا کنون روند خبی را داشته اند.

وی با بیان این که این شعبه که امروز در قم تأسیس می شود ویژه داوطلبان سال دهم و نهم دبیرستان است، افزود: طبق نظر هیأت امنا قرار شد این طرح برای داوطلبان دبیرستانی هم اجرا شود تا از ظرفیت نوجوانان در این زمینه بیشتر استفاده شود.

عضو هیأت امنای مدرسه علمیه مشکات افزود: این برنامه تا حدودی متفاوت از برنامه ای که برای دانشجویان ارائه شده است خواهد بود و ممکن است تعداد سالها از هفت سال بیشتر شود و فعلا سال اول مشترک با سایر حوزه ها است و از سال دوم با محوریت قرآن و حدیث و اهتمام به علوم عقلی و فقه و اصول با استفاده از آثار جدید علما و متناسب با سن داوطلبان برنامه ای شکل گرفته و از سال ها بعد برنامه های تخصصی مشکات اجرا خواهد شد.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که اساتید بسیار مجرب و خوبی در این مدرسه هستند، گفت: مدیر این مدرسه حجت الاسلام سعادت از فارغ التحصیلان رشته اخلاق و تربیت از مؤسسه امام خمینی(ره) هستند./843/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات