۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۵۲۳۶۱۱
آیت الله میرباقری:

بهشت باطن ولایت امیرمؤمنان است/ هنرمندان مناسک فاخری برای شادی متناسب با غدیر طراحی کنند

نماینده خبرگان با بیان این که غدیر قدردانی از عاشورا است، گفت: هنرمندان باید مناسک فاخری برای شادی متناسب با غدیر طراحی کنند نه این که شادی های سبک باشد تا همه دنیا برای شادی های خود از این شادی فاخر الگو برداری کنند.
سخنرانی آیت الله میرباقری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمدمهدی میرباقری نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری در برنامه مخاطب خاص که به صورت زنده و مستقیم از کربلای معلا و شبکه سوم سیما پخش شد، با اشاره به اهمیت واقعه غدیر گفت: پیامبر اسلام به اندازه ای که این پیام سخت بود نگران بودند  از این رو ابلاغ نکردند، پس از آن آیه نازل شد که این کار نباید ترک شود.

وی افزود: البته پیامبر دستور الهی را ترک نمی کنند، بحث این نیست که پیامبر بخواهند حکم خدا را زمین بگذارند بلکه در نحوه ابلاغ حکم الهی تدبیر می کردند و تأمل داشتند، بعد از آن آیه نازل شد ای پیامبر آنچه بر تو نازل شده را ابلاغ کن و اگر این کار را انجام ندهی رسالت خود را انجام نداده ای.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان این که امتحان ولایت امتحان سختی به شمار می رود، اظهار داشت: مردم آن زمان در این امتحان رفوزه شدند و همان هایی که دست امیرمؤمنان را در دست پیامبر اسلام دیدند و تبریک گفتند به در خانه حضرت آمدند و اتفاقات بسیار بدی افتاد.

وی در پاسخ به این که آیا امیرمؤمنان را شخص پیامبر انتخاب کرده است، ادامه داد: خداوند می فرماید آنچه را که بر تو نازل شده ابلاغ کن، امر امامت تنها مربوط به خداوند متعال است و انسان مأمور است که امامت به اهل آن بسپارد.

آیت الله میرباقری با بیان این امامت خلافت الهی است که هیچکس نمی تواند در آن دست ببرد، ابراز داشت: مردم نمی توانند خلیفه برای خدا تعیین کنند، مقام خلافت مقامی است که از سوی خداوند متعال تفویض می شود، خیلی واضح است که معرفی امیرمؤمنان به عنوان امام دستور خاص الهی به پیامبر اسلام است.

وی عنوان کرد: پیامبر از وصایت و ولایت امیرمؤمنان اطلاع داشتند و مأمور به ابلاغ بودند، پیامبر شخصیتی هستند که بر اساس آیه قرآن از روی هوا سخن نمی گویند بلکه  وحی الهی را ابلاغ می کنند، کسی نمی تواند بگوید که حضرت در امور گوناگون به ویژه امور دینی و ولایت خلاف وحی عمل می کنند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: ابلاغ ولایت به اندازه ای مهم بود که پیامبر اسلام در معراج مأمور شدند، حضرت نگران بودند که اساس دعوت از دست نرود که خداوند متعال این اساس دعوت را تضمین کرد و باقی مانده است، بسیاری از مردم آن زمان در این امتحان موفق نشدند اما اصل دعوت ماند، پیامبر نگران بودند که همه از اساس کافر شوند اما جریان نفاق پیش آمد و کفر نشد.

وی اضافه کرد: خطبه غدیر پیامبر  و زیارت غدیریه دارای اسرار بسیاری است که هرکس می تواند باید در زمینه نشر و چاپ این موارد تلاش لازم را داشته باشند، این ها اسراف نیست، انسان هرچه در این زمینه ها هزینه کند در زمینه فرهنگی است، هزینه ای که برای تبلیغ مواد غذایی در صداوسیمای ما می شود گاهی از همه هزینه ای که برای حرم های شریف می شود بیشتر است.

آیت الله میرباقری گفت: آنجا را اسراف نمی دانیم اما وقتی به خرج فرهنگ و چاپ کتاب و این موارد می شود می گوییم اسراف است، این کارها اسراف نیست و باید بر آن سرمایه گذاری شود؛ در قرآن و روایات آمده که انسان ها در قیامت متوقف می شوند و خدا از ولایت علی(ع) سؤال می کند.

وی افزود: پیامبر فرمود خدا مولای من و من مولای مؤمنان هستم و من اولی به انفس مؤمنان هستم، مولا یعنی در هر تصرف و تصمیم از خود آن ها اولی است نه این که صرف دوستی باشد، بعد از معنا کردن مولا حضرت فرمودند که که من مولای او هستم علی نیز مولا او است.

نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که پیامبر اسلام مولای همه کائنات، ملائکه و انبیا است، اظهار داشت: مولای همه انبیای اولوالعزم هم پیامبر اسلام است، امیرمؤمنان یعنی امیر همه مؤمنان که یکی از آن ها حضرت ابراهیم خلیل و موسی کلیم است؛ پیامبر اسلام به گونه ای ولایت را ابلاغ کردند که جای تردید باقی نگذاشتند و حتی بعد از آن مردم بیعت کردند اما متأسفانه دیوار حاشاها بلند است اما جای تردیدی باقی نمانده است.

وی ادامه داد: در روایت آمده که ابلیس از جریان غدیر به شدت ناراحت شده و می گوید اگر این کار پیامبر بگیرد هیچکس معصیت نمی کند و همه بنده می شوند، شیطان این را می فهمد که اگر ولایت محقق شود احدی گناه نمی کند، گناه برای ولایت اغیار است و ولایت امیرمؤمنان محیط توحید به شمار می رود.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی ابراز داشت: زمانی که پیامبر اسلام فرمودند دوات و قلم بیاورید که چزی را بنویسم تا گمراه نشوید، اما العیاذ باالله کسی گفت که ایشان هذیان می گوید، دراین زمان ابلیس با طرب و شادی فریادی زد  و گفت اگر کاری کردم که آدم از عهد خود درست برداشت اما کافر نشد اما این ها کافر به رسول الله شدند.

وی عنوان کرد: بعد از رحلت پیامبر هم حضرت امیر را کنار گذاشتند، در غدیر باید همه به مقام توحید می رسیدند اما انسداد و سد از توحید شد، وقتی ابلاغ ولایت شد قرآن می فرماید کفار از دین شما مأیوس شدند که دین از بین برود، کفار عادی چیزی متوجه نیستند بلکه منظور سران کفار است.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: قرآن می فرماید در روز غدیر دین شما کامل شد و نعمتم را تمم کردم و اسلام را به عنوان دین پسنیدیم، باید بررسی شود که نصب امیرمؤمنان چگونه کفار را مأیوس کرده است اما این دین کامل و نعمت تمام را برداشتند و جای آن کفر گذاشتند و بهشت را تبدیل به جهنم کردند.

وی اضافه کرد: بهشت باطن ولایت امیرمؤمنان است، ابتلائات عظیم همانند عاشورا بستر عبور از فاجعه اتفاق افتاده است، غدیر خورشیدی بود که به دست پیامبر اکرم طالع و پرده از این نور الهی برداشته شد و بنا بود همه کائنات روشن شود اما شب تاریکی آمد و حجاب شد، ضحای این شمس دوران ظهور است که پرده کنار می رود و خورشید همه عالم را روشن می کند و مردم دوباره زنده می شوند.

آیت الله میرباقری با بیان این که امام حسین(ع) انسداد بعد از سقیفه را باز کردند، گفت: عاشورا یک انفتاح و فتح الفتوح در رسیدن به حقیقت ولایت و آن سری است که غدیر از آن پرده برداشته شد ، اگر عاشورا نبود غدیر تا ابد در پرده می ماند اما ایثار حضرت مجددا در را باز کرد.

وی افزود: غدیر قدردانی از عاشورا است، تلاش ما باید این باشد که غدیر را احیا کنیم، راهپیمایی غدیر که بنا شده برگزار شود و نماز غدیر را به صورت جماعت خواندن از جلوه های این احیا است، هنرمندان باید مناسک فاخری برای شادی متناسب با غدیر طراحی کنند نه این که شادی های سبک باشد تا همه دنیا برای شادی های خود از این شادی فاخر الگو برداری کنند./۱۳۲۳/پ۲۰۱/ج

ارسال نظرات