۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۵۲۳۴۴۶
عضو ارشد تجمع علمای مسلمان لبنان در گفت‌وگو با رسا:

نمی‌توان برای جلب رضایت برخی افراد احادیث متواتر غدیر را نادیده گرفت

عالم اهل سنت لبنان با اشاره به جایگاه غدیر در نزد اهل سنت تاکید کرد که نمی‌توان برای جلب رضایت یک نفر مساله غدیر را منکر شد
حضور شیخ صهیب حبلی عضو ارشد اتحادیه علمای حامی مقاومت در خبرگزاری رسا

شیخ صهیب حبلی عضو ارشد اتحادیه علمای حامی مقاومت لبنان در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا با اشاره به واقعه غدیر خم و جایگاه آن در نزد مسلمانان گفت: تمامی رخدادها و مناسبت‌های تاریخ اسلام، درس عبرتی برای اصلاح وضعیت مسلمانان است. انسان مسلم و پاک طینت کسی است که حکمت را در هرمکان و زمان و از هر کسی که باشد اخذ می‌کند. حوادث تاریخی بایستی تامین کننده مصالح امت اسلامی و از میان برنده ناراحتی‌ها باشد. مسلمانان باید از هر حادثه‌ای درس عبرت بگیرند.

وی افزود: ما امروز در آستانه سالروز واقعه تاریخی عظیمی هستیم. در نزد اهل سنت غدیر، عید نامیده نمی‌شود زیرا اهل سنت تنها عید فطر و عید قربان را عید می‌دانند زیرا دسیسه اموی‌ها و تحریف تاریخ به دست آنها با این هدف صورت گرفت که اهل سنت را از مناسبت غدیر دور سازند. با وجود آنکه در کتب و روایات اهل سنت به صراحت به مساله غدیر اشاره شده است اما دسیسه‌ها سبب دوری اهل سنت از غدیر شد. حادثه غدیر خم امتداد رسالت پیامبر اکرم(ص) و دژ مستحکم اسلام است زیرا قرآن کریم به آن تصریح کرده است. مساله امامت در تاریخ مسلمانان موضوع جدیدی نیست و همواره برای مسلمانان فرمانده و رهبری بوده تا دشمنان را ناامید و مایوس سازند زیرا که خداوند فرمود: «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ، الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا»

امام و خطیب مسجد جامعه ابراهیم (ع) خاطر نشان کرد: نمی‌توان به دلیل جلب رضایت یک نفر احادیث متواتری که در باب غدیر آمده را انکار کرد. جلب رضایت پیامبر اکرم(ص) قطعا در اولیت است تا جلب رضایت دیگران. باید گفت که داستان غدیر هر سال در نزد اهل سنت کم و کمتر و در نزد شیعیان گسترده و گسترده‌تر شد در حالی که حادثه غدیرخم وصیت و توصیه‌ای به تمام مسلمانان بوده و مختص به شیعیان یا اهل سنت به تنهایی نیست.

شیخ صهیب حبلی ادامه داد: برخی برای توجیه حادثه غدیرخم می‌گویند که پیامبر اکرم(ص) در غدیر خم می‌خواست مقام و منزلت علی(ع) را در پیش مردمان یمن نشان دهد اما این تفسیر قطعا باطل است زیرا اختلاف امام علی(ع) با اهل یمن در همان مکه پایان یافت و این موضوع نیازمند آن نبود که پیامبر در زیر آفتاب سوزان عربستان مردم را به مدت سه روز در گرما نگه دارد تا این مساله را طرح کند. علاوه بر آن، پیامبر اکرم(ص) در خطبه غدیر هیچ اشاره‌ای و نامی از یمن نیاورده است بلکه سخنانش تماما مرتبط با آینده است مثلا حضرت فرمودند: «به زودی ندای پروردگار می‌آید و مرگ فرا خواهد رسید»

دوری از غدیر به معنای دوری از قرآن و سنت است
عضو ارشد اتحادیه علمای حامی مقاومت لبنان تصریح کرد: مساله غدیر در یک کلام یعنی «ای پیامبر پس از تو دنباله‌رو چه کسی باشیم». تقدیر الهی بر این بود که امت اسلامی برای امتحان و آزمایش چند دسته شود و این اختلاف تا به امروز ادامه یافته و اگر خدا می‌خواست تمام ملت‌ها امت واحده می‌شدند. روز غدیر در کتب اهل سنت و در صحاح موجود است حتی عمربن‌خطاب به علی‌بن‌ابیطالب گفت که گوارایت باد که مولای تمام مومنان شدی. این عبارات در بدایه و نهایه ابن اثیر موجود است و ترمذی، نسائی و ابن جوزی و حتی مسلم نیز آن را بیان کردند. حتی ابوبکر گفته است « سمعت رسول الله صلى الله عليه وآله يقول "إنّ على الصراط لعقبة، لا يجوزها أحد إلاّ بجواز من علي بن أبي طالب» و این مطلب واضح و هیچ راه گریزی از آن نیست.

عالم اهل سنت لبنان اظهار داشت: کسانی که بغض و کینه از علی‌بن‌ابیطالب دارند از معرفت اهل بیت بسیار دور بوده و هیچ چیزی از آنها درک نکردند. متاسفانه گروه امویان در این مساله موفق شدند و بسیاری از بزرگان و امامان اهل سنت مانند شافعی را متهم به تشیّع کردند تا از وجاهت و جایگاه آنها در نزد اهل سنت بکاهند. امروز دور شدن مسلمانان از وصیت غدیر به معنای دور شدن از حق علی (ع) نیست بلکه به معنای دوری از قرآن و سنت نیز است. گروه‌های مختلف مسلمان در مساله غدیر تنها به مظلومیت علی(ع) نظر می‌کنند در صورتی که با انکار غدیرخم هم به قرآن و هم به سنت ظلم شد.

شیخ صهیب حبلی در پایان تاکید کرد: به مسلمانان جهان به صراحت می‌گویم که شما پیرامون ارکان سه گانه غدیر یعنی قرآن، عترت پیامبر و رأس آن یعنی علی‌بن‌ابیطالب(ع) که بر روی منابر لعنش کردید، ایشان را به شهادت رساندید و در امتش کشتار و جنایات به راه انداختید، مقصّر هستید. در این کوتاهی هیچ فرقی میان شیعه و سنی نیست. امروز باید به مسلمانان یادآوری کرد، که در برابر قرآن و سنت الهی کوتاهی کرده و در اهانت به علی‌بن‌ابیطالب از هیچ تلاشی فروگذار نکردند. در سالروز غدیرخم مسلمانان باید به این آگاهی برسند که همگی در برابر کتاب خداوند کوتاهی کردند زیرا علی با قرآن و قرآن با علی است./981/ب914/ر

ارسال نظرات