۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۵۲۳۱۴۱
حجت الاسلام پناهیان:

تربیت مردم، سیاسی‌ترین کار امام هادی بود

استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام هادی(ع) معتقد بود هر ملتی را می‌توان از طریق آموزش و پرورش از مقاطع سنی پایین تربیت کرد و از این گذر، سعادت یا شقاوت حال و آینده مردم جامعه را رقم زد.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان مشاور ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها استاد حوزه و دانشگاه در مراسمی که امروز چهارشنبه 15 شهریور به مناسبت سالروز میلاد نورانی و مبارک امام هادی(ع) در حسینیه آیت‌الله حق شناس برگزار شد، گفت: امام هادی(ع) از جمله امامان بزرگواری بودند که طولانی‌ترین مدت امامت را داشتند. رسالت و مأموریت امام در دوره متوکل عباسی بسیار دشوار بود.

وی افزود: تخریب قبر امام حسین(ع) و جنایات دیگری که در دوره امام هادی(ع) توسط متوکل عباسی انجام شد، شاید هیچ غاصبی به اندازه غاصبان زمان امام هادی(ع) به توهین‌های صریح درباره امام علی(ع) نمی‌پرداخت. آنها از طریق نمایش‌هایی که اجرا می‌کردند طوری امام علی(ع) را تمسخر می‌کردند که در یکی از موارد سبب قتل یکی از غاصبین توسط پسر خود شد.

حجت الاسلام پناهیان در ادامه ابراز داشت: امام هادی(ع) در دوره امامت خود به موضوع تربیت پرورش فکری و روحی مردم اهتمام داشتند. زیارت جامعه کبیره از ثمرات وجودی این امام بزرگوار است که از معارف الهی و نوعی جمع‌بندی از معارف شیعی است، دعایی که شاید مضامین عالی آن هنوز به خوبی برای مردم شرح داده نشده است.

وی با بیان این که امام هادی(ع) ظاهراً به حکومت کاری نداشتند اما تمام رفتارهای ایشان سیاسی بود، عنوان کرد: تربیت مردم در نوع خود بزرگ ترین و سیاسی‌ترین کار امام بود. امام هادی(ع) برای گروه‌های مردمی و مناطق مختلف استان‌دار تعیین می‌کردند تا به اجرای اوامر دینی و رسیدگی به مسائل مردم در آن مناطق بپردازند.

وی افزود: اداره مدارس و تربیت شخصیتی کودکان و نونهالان از مهمترین کارهای امام هادی(ع) بود زیرا معتقد بود هر ملتی را می‌توان از طریق آموزش و پرورش از مقاطع سنی پایین تربیت کرد و از این گذر، سعادت یا شقاوت حال و آینده مردم جامعه را رقم زد.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به نقش مردم و آگاهی یا ناآگاهی افراد جامعه در سرنوشت کشور، گفت: آگاهی یا ناآگاهی افراد جامعه از مؤثرترین عوامل در رشد یا سقوط کشور است، به همین علت نیز خداوند در قرآن می‌فرماید عذاب مردمِ سرزمینِ طاغوت از خودِ طاغوت هم بیشتر است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در قدیم حوزه‌های علمیه فتوا می‌دانند که اگر کاغذی از کشور خارجی وارد شود به دلیل تسلط بیگانگان، حرام است. مردم اگر به منافع خود در جامعه توجه نکنند، سرانه این منفعت را دیگران می‌برند و مقصر خودِ افراد جامعه هستند. مردم باید بدانند وقتی کالایی از خارج وارد کشور شود هیچ نفعی برای آنها ندارد و تنها نافعان واقعی آن کشورهای صادر کننده و سودجویان و قاچاقچیان هستند، بنابراین مردم باید به دنبال منافع و حقوق خود باشند و بدانند وقتی در کنار هم قرار بگیرند بزرگ ترین سرمایه‌داران عالم و قدرت اقتصادی هستند./966/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات