۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۵۱۹۹۷۱

گزارش رسا از نشست بررسی ابعاد مختلف محصولات تراریخته

خود غربی ها اعلام کرده اند که علم تجربی گزاره قطعی به ما نمی دهد و ابطال پذیر هستند ولی برخی به گونه ای صحبت می کنند که گویا سلامت تراریخته ها قطعی است.
نشست تخصصی حکم شرعی مصرف محصولات تراریخته

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی بررسی ابعاد سیاسی، امنیتی، پزشکی و نظری محصولات تراریخته به همت فعالان و متخصصان طب اسلامی و با سخنرانی آیت الله تبریزیان استاد برجسته طب اسلامی و حجت الاسلام علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام علی کشوری با بیان این که نشست آغاز دور سوم مباحثات ملی حول مسأله تراریخته ها است، اظهار داشت: قبل از این به نحو گسترده دو بار دیگر راجع به این مسأله گفت و گو شده است که اولین بار در زمان تدوین برنامه ششم توسعه بود که کشت تراریخته ها را قانونی اعلام کردند و مراکز علمی و حوزوی از این تصمیم یکباره متعجب شدند و گفت و گو هایی را انجام دادند که منجر به تدوین قانون مبازه با بیوتروریسم شد.

وی با بیان این که قبل از برنامه ششم هم گفت و گو هایی در رابطه با واردات تراریخته ها در کشور صورت گرفته بود، خاطرنشان کرد: از پیدایش تراریخته ها در دنیا حدود 20 سال می گذرد و یک دوره ده ساله تراریخته ها بدون برچسب و لیبل در داخل کشور توزیع شد.

دبیر شورای راهبردی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت اظهار داشت: امروز می خواهیم گفت و گویی را در شهر قم شروع کنیم و در قالب جلسات مختلف می خواهیم بحث کنیم تا به نتیجه و تصمیمی برسیم اگر چه که دور قبل هم برخی از مراجع تقلید در مورد تراریخته ها فتوا دادند ولی گفت و گو ها باید عمیق تر شوند تا سطح هدایت جامعه نسبت به این مسأله خطرناک ارتقاء پیدا کند.

وی با بیان این که ما در حول 5 محور اشکالات اساسی به مسأله تراریخته ها داریم، افزود: اشکال اول اشکال عام و روش تحیقی است زیرا وقتی می خواهیم مسأله ای را بررسی کنیم از متدهایی استفاده می کنیم و در حوزه علمیه مرسوم است که وقتی به یک موضوع جدید بر می خوردند آن را ارجاع به عرف کارشناسان می دادند و تراریخته هم همین طور بود.

حجت الاسلام کشوری اظهار داشت: در دانشگا هم یک روش تحقیق تجربی وجود دارد که داده ها را بررسی می کنند و حکمی را صادر می کنند و گزارش علمی را می دهند.

وی خاطرنشان کرد: ما در نقد این دو نوع بررسی می گوییم که حوزه های موضوع شناسی جدید از جمله موضوع تکنولوژی های زیستی را باید با روش تحقیق جدیدی بررسی کرد؛ ما با حوزه این استدلال را مطرح کردیم که موضوعات جدید موضوعات عرفی بسیط نیستند بلکه موضوعات چند بُعدی هستند.

تراریخته ها بر فرهنگ و اقتصاد و سیاست هم تأثیر دارند

دبیر شورای راهبردی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت افزود: موضوعاتی که در حوزه تکنولوژی مطرح می شود گاهی وقت ها تأثیرات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دارند و این غلط است که موضوعات را به هم مرتبط ندانیم؛ طبیعت مسأله تراریخته ها هم یک مسأله چند بعدی است و وقتی ما متوجه می شویم که نهادهای صهیونیستی عمده ترین سرمایه گذاری خود را در حوزه زیست محیطی قرار داده اند.

وی تصریح کرد: ما به صورت عقلایی باید این سؤال را از خودمان بپرسیم که شرکتی مانند «مونسانتو» که قرن گذشته در کار ساختن سلاح شیمیایی بوده امروز چرا به حوزه تغذیه وارد شده اند باید فکر کنیم که چرا آن ها به این نتیجه رسیده اند که به حوزه تغذیه وارد شوند و این یک موضوع علمی جدی است.

حجت الاسلام کشوری خاطرنشان کرد: مسأله به این سادگی نیست که ما با یک پدیده علمی به معنای تصرف در نظام ژنتیکی مواجه هستیم؛ زیرا مسأله تراریخته ها بیش از آن که برای رفع گرسنگی طراحی شده است برای بیوتروریسم استفاده شده است و شواهد زیادی بر این مسأله دلالت می کند ولی عده ای در داخل در برابر این شواهد مقاومت می کنند.

وی اظهار داشت: ما در جلسه ای که با موضوع تراریخته ها در مشهد بود خدمت وزیر بهداشت عرض کردم که در مورد تراریخته ها بهتر است که فرصت گفت و گو با حوزه علمیه قم را فراهم بیاورید که ایشان قبول کردند ولی در دوره قبل وزارتشان این فرصت را فراهم نکردند.

باید روش تحقیق حوزه های علمیه برای بررسی تکنولوژی های زیستی تغییر کند

دبیر شورای راهبردی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت با بیان این که پیشنهاد ما این است که باید روش تحقیق حوزه علمیه در موضوعتکنولوژی های جدید تغییر کند، تصریح کرد: حرف من این است که ما در حوزه تکنولوژی های زیستی نیاز به روش تحقیق جدید داریم و ما این روش را در راستای الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت تحت عنوان الگوی تخصیصی تکنولوژی تئوریزه کرده ایم.

وی با بیان این که ما در جدول زیرساخت های هدایت 9 زیرساخت اصلی را مطرح کرده ایم، خاطرنشان کرد: حرف ما در روش تحقیق جدیدمان در حوزه تکنولوژی های جدید این است که اثر تکنولوژی های جدید باید بر همه زیرساخت های هدایت بررسی شود و همه این زیرساخت ها باید نسبتشان با تراریخته ها مورد بررسی قرار بگیرد.

باید نظام ملی ارزیابی سلامت تراریخته ها شکل بگیرد

حجت الاسلام کشوری با بیان این که اشکال دوم ما مسأله سلامت تراریخته ها است که آیا سالم هستند و یا نیستند، گفت: اگر فرض بگیریم اختلاف مجموعه های پژوهشی در حوزه علمیه قم با دستگاه های تصمیم ساز دولتی بر سر همین موضوع سلامت تراریخته ها باشد ما دو سؤال داریم که اول این است که نظام ملی ارزیابی تراریخته ها چیست زیرا شواهد جدی نشان می دهد که کسانی که از سلامت تراریخته ا در کشور دفاع می کنند کسانی هستند که در این قضیه ذی نفع هستند.

وی افزود: اگر فرض کنیم نظام ملی ارزیابی وجود ندارد و خود ذی نفعان می‌خواهند سلامت تراریخته‌ها را ثابت کنند باید گزارش هایی که در میان مدت سلامت تراریخته‌ها را ثابت می کند به ما نشان دهند و منتشر کنند زیرا تراریخته ها یک شبه اثر نمی کند و باید در میان مدت بررسی شوند.

گزاره های تجربی ابطال پذیر است و نمی شود به آن اعتماد کرد

دبیر شورای راهبردی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت اشکال سوم را مسأله برخورد با تراریخته ها از جایگاه فسفه علم دانست و گفت: خود غربی ها اعلام کرده اند که علم تجربی گزاره قطعی به ما نمی دهد و ابطال پذیر هستند ولی برخی به گونه ای صحبت می کنند که گویا سلامت تراریخته ها قطعی است در حالی که بنا بر فلسفه علم در غرب ممکن است سلامت این تراریخته ها ابطال شود.

وی افزود: حتی اگر گزارش علمی هم بیاورند که تراریخته ها سالم هستند به خاطر این که تغذیه امر بسیار مهمی است و بسیاری از علما نگران سلامت مردم هستند عقل حکم می کند که به خاطر ماهیت ابطال پذیری علم تجربی و پوزیتیویستی نسبت به تراریخته ها احتیاط کنیم و سلامت جامعه را به خطر بیندازیم.

حجت الاسلام کشوری اظهار داشت: متأسفانه برخی از آفراد در داخل با گزاره های علم تجربی معامله وحی منزل می کنند که این غلط است و نباید اتفاق بیفتد و باید جلویش گفته شود.

فقه هم برای ارتقاء کیفیت محصولات راهکار دارد

وی با بیان این که اشکال چهار مسأله نقد گزاره بنیادین بیوتکنولوژی است، گفت: در بیوتکنولوژی یک گزاره بنیادین وجود دارد که ژن دارای خاصیت است و خاصیت های موجودات زنده توسط ژن ها بیان می شود و ما می توانیم با انتقال یک ژن یک خاصیت را از موجودی به موجود دیگر منتقل کنیم؛ بنابراین هر جا ما خواستیم یک خاصیتی را اضافه و یا کم کنیم مهندسی ژنتیک به ما کمک می کند که در نظام ژنوم آن تصرف کنیم.

دبیر شورای راهبردی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت خاطرنشان کرد: سؤال ما این است که آیا خاصیت هایی که در نظام ژنوم موجودات است اعطایی است یا ذاتی؛ در فضای دینی همه چیز ذیل ربوبیت الهی است و بر اساس قواعدی این خاصیت ها به ژن اعطا شده است که در دین ما قواعد اعطای خاصیت ذیل قواعد تقدیر بحث شده است و تصرف در خاصیت موجودات از طریق عمل به قواعد تقدیر امکان پذیر است.

وی اظهار داشت: مثلا ما در حکم زکات هم تجربتا دیدیم و هم در روایات آمده است که فرمودند اگر زکات اموال خود را بدهید کیفیت محصول ارتقاء پیدا می کند؛ اگر ما می خواهیم میوه های با کیفیت تری داشته باشیم راهش پرداخت زکات است و ما در ابَرگزاره بیوتکنولوژی تردید داریم.

جلو تجاری سازی تراریخته ها باید گرفته شود

حجت الاسلام کشوری ادامه داد: اشکال آخر ما در مسأله تراریخته ها این است که با همه این اشکالات امروز بیوتکنولوژی به عنوان یک واقعیت در دنیا وجود دارد و یک دنیای علمی جدید شکل گرفته است و آیا ما باید این علم را تخطئه کنیم و به آن نپردازیم؟ که ما به دو دلیل می گوییم به صورت قاعدهمند باید به این موضوع در داخل کشور پرداخته شود.

وی افزود: دلیل اول این است که دشمنان ما از این روش استفاده می کنند و ما باید برای موازنه با کفر نیاز به کارشناسان خبره در این حوزه داریم و حرف ما این استکه باید به سمت منع تجاری سازی تراریخته ها برویم زیرا تراریخته ها سر سفره مردم قابل دفاع نیست ولی تراریخته ها به عنوان یک موضوع علمی باید جدی تر از این که هست گرفته شود زیرا شواهد نشان می دهد که سلطه غرب در قرن آینده با کمک بیوتکنولوژی خواهد بود.

دبیر شورای راهبردی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت خاطرنشان کرد: دلیل دوم ما هم این است که الان در مسأله بذر و کشاورزی با وضعیت پیچیده ای روبرو هستیم و در مسأله اصلاح نباتات برای مقابله با کسانی که به دنبال تجاری سازی تراریخته ها هستند باید بتوانیم مقابله کنیم و لذا برای موازنه داخلی باید به این مسأله بپردازیم.

باید دولت با جریان تحول خواه حوزه علمیه وارد گفت و گو شود

وی افزود: بنده دور قبل هم به صورت عمومی و هم به صورت خصوصی به آقایان گفتم با جریان ها تحول خواه حوزه علمیه قم وارد گفت و گو شوید و جوری برخورد نکنید که جلوی گفت و گو گرفته شود، زیرا ما طرفدار گفت و گو هستیم زیرا همه  ما در یک کشتی نشسته ایم و من این بحث ها را به خاطر این که فلان جریان سیاسی را به چالش بکشم مطرح نکرده ام.

حجت الاسلام کشوری اظهار داشت: کشور ما برای این که به سمت ظهور حرکت کند یکی از الزاماتش این است که افراد مؤثر با هم گفت و گو کنند؛ این در حالی است که برخی از مسؤولان دولتی می گویند تراریخته ها به کسی ارتباط ندارد و ما مسؤول سلامت کشور هستیم که من خواهش می کنم این حرف ها را تکرار نکنید و نمی شود که حوزه علمیه و علما به روایاتی که در باب تغذیه و سلامت جامعه است عمل نکنند.

در بخش دوم این نشست آیت الله تبریزیان با بیان این که در مورد این جور مباحث دو راه وجود دارد و محقیقن دو دسته اند، گفت: یک دسته از محققان به مطالبی می پردازند که غرب به آن پرداخته است و منتظریم که خود غربی ها یک چیزی در مذمت تراریخته ها مطرح کنند و ما هم با تمسک به آن حرفی را بزنیم و بیشتر کار ما به این سمت می رود.

وی با بیان این که ما منتظریم که غربی ها چیزی با بگویند و اثبات کنند و ما به آن عمل کنیم و باز منتظریم که خود غربی ها آن را نقد کنند تا ما هم به نقد آن بپردازیم، افزود: ممکن است که برخی هم قدرت تحقیق و بررسی و آزمایشی هم دارند و به نتایج مطلوب و یا نامطلوب می رسند.

آیت الله تبریزیان خاطرنشان کرد: دسته دیگر از محققان وجود دارند که می گوید من کار ندارم که غرب و شرق چه می گویند و چیزی که برای من مهم است کلام خدا، پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است؛ اگر می بینیم که کشور در خیلی از جوانب عقلب افتاده علتش این بوده است که ما به اهل بیت(ع) پناه نبردیم.

ما نباید منتظر تجربه غرب بمانیم

وی اظهار داشت: برای مثال در مسأله طب افرادی رفتند سراغ طب شیمیایی و منتظرند نقض و ابرام ها از آن طرف بیاید و عده ای هم رفتن سراغ طب سنتی و عده ای هم رفته ند سراغ طب اهل بیت(ع) و خیلی زود مردم فهمیدند که طب اسلامی از همه جلو تر است و این از استقبال مردم به این طب روشن است و قابل انکار نیست.

استاد طب اسلامی خاطرنشان کرد: اینهایی که رفتند طب شیمیایی را باب کردند مردم را نابود کردند و بعد از این که اروپا به این نتیجه رسیده که طب شیمیایی ضرر دارد آسیب جدی به جامعه زدند و جمعیت کشور را نابود کردند و مردم را بیمار کردند ولی راه بهتر این است که ما به سراغ اهل بیت(ع) برویم و به سفارشات قرآن و اهل بیت(ع) عمل کینم و منتظر غرب و شرق نباشیم و حتما جلو خوهیم افتاد.

وی تصریح کرد: کسانی که جلو طب اسلامی مقاومت می کنند مانند وزارت بهداشت اگر دست به دست طب اسلامی بدهند خیلی زود در کل دنیا شناخته می شود و در دنیا طرفدار خواهد داشت؛ زیرا این راه میانبر است.

آیت الله تبریزیان اظهار داشت: اروپا چقدر در زمینه مسواک و خمیر دندان ها تحقیق کرده اند و الآن برگشته اند به مسواک پیامبر(ص) و مسواک پیامبر(ص) را در کانال های خود آموزش می دهند؛ بهترین خمیردندان در مسواک اراک است واگر ما به روایات عمل کنیم این همه دور زدن و دور افتادن نخواهیم داشت و ما معتقدیم که هر چه خدا فرموده عمل می کنیم راه کوتاه تر می شود زیرا آنها آگاه هستند و می دانند چه چیزی بهترین است.

وی افزود: ما اگر این تفکر را داریم که با قاشق غذا خوردن بهتر است و پیامبر(ص) با قاشق غذا نخوردند فکر می کنیم که در زمان پیامبر(ص) قاشق نبوده و اگر می بود با قاشق غذا می خورد؟ این اشتباه است زیرا برای پیامبر(ص) ساختن قاشق کاری نداشت و ما باید راه پیامبر(ص) را انتخاب کنیم.

حوزه علمیه از بیانات اهل بیت فاصله گرفته است

استاد طب اسلامی با بیان این که حوزه علمیه تا حدودی از بیانات اهل بیت(ع) و پیامبر(ص) فاصله گرفته است، ابراز کرد: حوزه علمیه انتظار دارد که غرب بگوید حجامت خوب است و آن را تأیید کند تا ما حجامت کنیم و این اشتباه است و راه درست این است که ما خودمان به روایات عمل کنیم و قطعا دنیا هم از ما تبعیت خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما جریان دوم را انتخاب کردیم و تسلیم اسلام شدیم این همه بحث تجربی نیاز نیست؛ مباحث تجربی خوب است و من نم یگویم بد است ولی راه این است که ما به روایات عمل کنیم.

آیت الله تبریزیان با بیان این که اگر ما به روایات بخواهیم عمل کنیم در مورد تراریخته ها  معطل نمی شویم که آیا نفع دارد یا ندارد، اظهار داشت: اگر ما قانون اسلام را فهمیدیم و به آن عمل کنیم غرب هر کار می خواهد بکند ولی آخرش برمی گردد به آنچه پیامبر(ص) گفته است.

وی خاطرنشان کرد: امروز در دنیا کسی هست که نداند روزه خوب است؛ حجامت که امروز دردنیا طرفداران زیادی پیدا کرده است سنت پیامبر(ص) است ولی صهیونیست ها با شیطنت می گویند حجامت تاریخ 7 هزار ساله دارد و یا مسواک پیامبر(ص) را آموزش می دهند ولی نمی گویند که این مسواک پیامبر(ص) است.

پیامبر در تغذیه بسیار وسواس داشتند

استاد طب اسلامی تصریح کرد: در مورد تراریخته ها ما در طب اسلامی قانونی داریم به نام اصاله الضرر که هر غذایی مضر است مگر با دلیل اثبات شود که مضر نیست؛ هر غذایی که برای پیامبر(ص) می آوردند ایشان دعا می کرد که خدایا در این غذا به ما برکت بده و غذایی بهتر بده زیرا حتما غذا یک مشکلی دارد مگر شیر که پیامبر(ص) می فرمود خدایا از این غذا به ما بیشتر بده.

وی با بیان این که مادر غذاها اصاله الضرر داریم و تکلیف داریم که انسان باید به غذای خود نگاه کند که از دست چه کسی می گیرد، گفت: ما باید نسبت به هر غذای جدید شک و تردید داشته باشیم و زود نپذیریم زیرا پیامبر(ص) درباره تغذیه خیلی وسواس داشت و خیلی از غذاها را مصرف نمی کردند ولی تحریم هم نمی کردند و ما هم باید از پیامبر(ص) یاد بگیریم که هر غذایی را نپذیریم مگر این که دلیلی بر سلامتی اش داشته باشیم.

آیت الله تبریزیان با بیان این که تراریخته یعنی اصلاح ژنتیکی که ژن یک گیاه و یا حیوان را دست کاری می کنند، افزود: بیشترین ژنی که استفاده می کنند ژن خوک است و مرغ را در مدت 40 روز سه کیلو می شود زیرا ماند خوک همیشه غذا می خورد و این تأثیر ژن خوک است.

اصلاح ژنتیک در قرآن پذیرفته شده نیست

وی با بیان این که اصلاح ژنتیکی بنا بر آیات قرآن پذیرفته نیست، اظهار داشت: این کار تغییر ماهیتی است و تغییر ماهیتی تغییر در خلقت خداوند است و کار شیطان و دستور شیطان است؛ خداوند در آیه 119 سوره نساء نقل می کند که شیطان به بشر امر می کند که خلقت خداوند را تغییر دهد؛ در بحث تراریخته ها انسان ژن موجودات را تغییر می دهند و موجودی که به وجود می آید یک موجود خنثی است و خاصیت موجود قبل را ندارد.

معنای اصلاح ژنتیک این است که خدا فاسد خلق کرده است

استاد طب اسلامی دلیل دیگر نپذیرفتن تراریخته ها را عقیده این که خدا بهترین خالق است دانست و گفت: این که می گویند ما اصلاح ژنتیکی می کنیم خیلی معنی بدی دارد زیرا به این معنی است که آنها ادعا می کنند که خدا فاسد خلق کرده است و ما آن را اصلاح می کنیم؛ در حالی که قرآن می گوید خدا بهترین را خلق کرده است و هر فسادی در زمین به وجود می آید با دست انسان است؛ در جای دیگر خدا می فرماید انسان گمان می کند که مصلح است ولی در حقیقت مفسد است و خودش نمی داند.

وی خاطرنشان کرد: امروز بشر بعد از مدت ها فهمید که غذای ارگانیک خوب است و مسواک پیامبر(ص) خوب است و حجامت خوب است و ما بعد از اینکه آنها به این نتیجه رسیدهاند از آن تبعیت می کنیم؛ ما در مورد تراریخته ها نباید منتظر باشیم که آنها به این نتیجه برسند که تراریخته ها بد است بلکه ما کاری به آنها نباید داشته باشیم و به روایات خود عمل کنیم.

دین ما دین کاملی است

آیت الله تبریزیان با بیان این که دین ما دین کاملی است ولی ما نسبت به آن کوتاهی کرده ایم، اظهار داشت: بهترین بحث علم زیست جانوری در روایات ما وجود دارد که عقل بشر تا هزاران سال به آن نخواهد رسید ولی ما چون خوب بحث نکردیم و تحقیق نکردیم معنایش این نیست که ما چیزی کم داریم.

وی با بیان این که ما در دین خود بهترین قوانین اجتماعی را داریم ولی کار نکرده ایم، افزود: ما نباید منتظر تجربیات غرب در بحث اجتماع باشیم؛ غرب خودش حس می کند که عقب افتاده است ولی الان ما فکر می کنیم که از اروپا عقب افتاده ایم.

استاد طب اسلامی خاطرنشان کرد: این چیزهایی که اروپاییان درست کرده اند از قبیل ماشین و هواپیما و موشک چشم های ما را خیره کرده است و فکر کرده ایم که همه کارهایشان درست است در حالی که همین وسایل ارتباطی مانند هواپیما و ماشین هم خوب نیست و روزی خواهد رسید که همین غرب ما را تشویق خواهد کرد که سوار قاطر و الاغ شویم زیرا هیچ آسیبی به محیط زیست نمی زند.

وی با بیان این که اگر مردم زکات بدهند محصولشان برکت پیدا می کند، افزود: این موارددر روایات ما زیاد است و از جمله در روایات ما  درباره برگ چغندر داریم که اگر دست گناه کاران به این گیاه نرسد هر برگش به قدری بزرگ می شود که یک مرد را می پوشاند؛ این اصلاح ژنتیکی درست است.

محصولی که آفت نمی زند سم است

آیت الله تبریزیان تصریح کرد: امروزه برای تراریخته دلیلی که می آورند این است که بذر اصلاح ژنتیکی شده آفت نمی زند ولی ما در قرآن داریم که علت آفت زدن گناه است و غافل از این هستیم که این گیاه اصلاح ژنتیکی شده چون سم است آفت نمی زند زیرا آفت به سم نزدیک نمی شود زیرا این دیگر خوراکی نیست و این حشره تشخیص می دهد که این گیاه که ژنش تغییر داده شده است برای خوردن صلاحیت ندارد .

وی افزود: امروز در ارپا میوه کرم زده می خورند و می گویند این کرم پیش مرگ انسان است زیرا وقتی کرم این میوه را خورد و کاری نشده است پس این میوه برای انسان هم ضرر ندارد و اگر دیدیم که یک سیب تمامش سالم اس از این باید ترسید ولی اگر دیدیم که سیبی چند تایش کرم زده این سیب سالم است.

استاد طب اسلامی خاطرنشان کرد: زمانی که کود شیمیایی آمد اگر کسی می گفت این کود خوب نیست کسی گوش نمی داد و می گفتند که علم کشف کرده است ولی نتیجه اش الآن معلوم می شود که سرطان زیاد شده است و 25 درصد مردم نازا هستند و کار به جایی رسیده است که اگر میوه ای کود شیمیایی زیاد بدهند در غرب هم آن را استفاده نمی کنند.

ضرر تراریخته ها هم مانند کود شیمیایی 50 سال بعد کشف خواهد شد

وی با بیان این که مسأله تراریخته ها هم مانند مسأله کود شیمیایی است، گفت: ما نباید مخاطره کنیم و خیلی سریع چیزی را قبول کنیم به خصوص چیزهایی که از صهیونیست ها می گیریم زیرا خداوند فرموده که یهودیان سخت ترین دشمن های ما هستند.

آیت الله تبریزیان با بیان این که ما نباید از دشمن انتظار داشته باشیم که به ما دارو بدهند و ما را درمان کنند، اظهار داشت: تراریخته ها که خود اسرائیلی ها می گویند این ها را ما تولید کرده ایم ما انتظار داریم که این ها به فکر ما هستند؟ خیر آنها فقط به دنبال منافع خودشان هستند و یکی از منافعشان نابودی ما است.

وی با بیان این که امروز کمتر کسی پیدا می شود که یک بیماری داشته باشد، خاطرنشان کرد: این ها تدبیر صهیونیست ها و دشمنان است و ما باید نسبت به هر چیزی که از اروپا می آید باید تردید کنیم و اگر فکر کنیم که این ها سلامتی و نفع ما را می خواهد این اشتباه است.

تراریخته ها تغذیه استعماری است

استاد طب اسلامی با بیان اینکه امام خمینی(ره) در کتاب کشف الاسرار فرمودند که طب شیمیایی طب استعماری است، گفت: امروز من می گویم که تراریخته ها تغذیه استعماری است و اگر 50 سال دیگر بفهمیم که این تراریخته ها مضر است دیر است؛ الان هم کار خیلی سخت شده است و دیگر غذای سالم نداریم.

وی با بیان این که گناه نکردن آسان تراز توبه کردن است، ابراز کرد: امروز اگر بخواهیم تخم دانه های تراریخته را جمع کنیم و بومی جایگزین کنیم از محالات است زیرا کشاورز حاضر نمی شود گندم بومی استفاده کند و اگر روز اول ورود تراریخته به کشور منع می شد کار آسانی بود.

آیت الله تبریزیان با بیان این که راه درست این است که به اهل بیت(ع) و به قرآن پناه ببریم، خاطرنشان کرد: خدا و اهل بیت(ع) چیزی کم نگذاشتند و ما ده دوازده هزار نسخه طبی داریم که در هیچ طبی وجود ندارد و ما می توانیم نظام تغذیه مان و نظام اقتصادی و نظام فرهنگی و سیاسی خود را بر اساس روایات بنا کنیم./843/ز۵۰۲/س

ارسال نظرات