۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۵۱۹۸۳۹
آیت الله تسخیری:

گروه های تکفیری با برداشت نادرست از متون دینی حقوق بشر را نادیده می گیرند

آیت الله تسخیری گفت: گروه های تکفیری با برداشت نادرست از متون مقدس گمراهی کامل به دست آورده و موضع گیری علیه حقوق بشر دارند.
تسخیری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  آیت الله محمدعلی تسخیری مشاور رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام امروز در همایش نقش تفسیری متون مقدس برای ایجاد جهان عاری از خشونت که در سازمان فرهنگ و ارتباطات برگزار شد، گفت: در ابتدا مفسران از روش تفسیر ترتیبی استفاده می کردند یعنی فهم خود از آیات قرآن را بدون هیچ ابتکاری ارائه می دادند. تفسیر موضوعی قرآن کریم نیز خیلی مثمرثمر واقع نشد.

وی افزود: ما در رابطه با خشونت ابتدا باید سوال خود را مطرح کرده سپس پاسخ خود را از متون مقدس استخراج کنیم، اما هرکسی نمی تواند این کار را انجام دهد.

آیت الله تسخیری ادامه داد: باید مفسر متون مقدس بر علوم زمانه، منطق و علوم اجتماعی آگاهی کامل داشته باشد که بتواند تفسیری عالمانه استخراج و استنباط کند.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام با بیان اینکه گروه های خشونت طلب لیاقت طرح سوال و جواب را ندارند، عنوان کرد: گروه های تکفیری با برداشت نادرست از متون مقدس گمراهی کامل به دست آورده و موضع گیری علیه حقوق بشر دارند.

وی با بیان اینکه باید زمینه های ایجاد خشونت را جمع آوری کرده و از کتاب مقدس درباره آن سوال کرد، اظهار داشت: باید نظر متون مقدس درباره حقوق بشر، حقوق حیوانات، طبیعت و روابط انسان  ها جهت سوال مطرح و برای آن پاسخ های بی طرفانه به دست آید.

آیت الله تسخیری با اشاره به اینکه یک فرد عادی نمی تواند از متن قرآن موضع گیری خاصی را استنباط کند، گفت:  امیرمومنان امام علی(ع) در این زمینه می فرمایند قرآن به آسانی با شما صحبت نخواهد کرد باید دل خود را پاک کنید که با شما صحبت کند، من به عنوان شاگرد اول قرآن به شما می گویم که قرآن یک دید به آینده طولانی با عبرت هایی از تجارب گذشتگان دارد.

مشاور رهبر معظم انقلاب با طرح این سوال که آیا خشونت همواره بد است، بیان داشت: خشونت بد است اما زمانی که مطابق با عدالت شد بد نخواهد بود، قرآن همواره فضایی را که مطابق با خشونت باشد رد می کند مگر که مطابق با عدالت باشد.

آیت الله تسخیری با بیان اینکه قرآن تاکید شدید بر عنصر رحمت دارد، ابراز کرد: یکی از زمینه های خشونت ظلم است، در حالیکه قرآن همواره بر اخوت دینی، محبت، حقوق بشر و رحمت نسبت یکدیگر تاکید دارد./۸۰۷/پ202/ب1

ارسال نظرات