۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۵۱۹۴۱۲
با موضوع وحدت اسلامی؛

«داستان تقریب» روی آنتن شبکه مستند سیما می رود

داستان تقریب با موضوع وحدت اسلامی ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه امشب از شبکه مستند سیما پخش می شود.
مستند داستان تقریب

عباس صالح مدرسه ای در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به موضوع مستند «داستان تقریب» عنوان کرد: این مستند که کار ساخت آن دو سال به طول انجامیده به موضوع ناسازگاری و تفرقه میان جوامع اسلامی می‌پردازد.

وی افزود: به همین سبب طرحی متفکرانه با عنوان تقریب مذاهب در جهان اسلام و با هدف شناخت بهتر و بیشتر از یکدیگر و دستیابی به آرمان برادری دینی بر اساس اصول و مشترکات اسلامی ارائه شد که علامه محمدتقی قمی بنیان گذار چنین طرحی بود.

این مستندساز تصریح کرد: این طرح همزمان با دوران مرجعیت حضرت آیت الله بروجردی و با حمایت و اهتمام وی به ثمر نشست و نقطه عطفی در تاریخ معاصر شد و این اثر  مستندنیز به همین موضوعات می پردازد.

صالح مدرسه ای نگاه مستند را ویژگی برجسته این اثر دانست و خاطرنشان کرد: علامه قمی در خلال اقامتش در مصر، با متفکران و اندیشمندان مختلف در دانشگاه الازهر ارتباط برقرار کرد و با آغاز جنگ جهانی دوم، علامه قمی به ایران بازگشت و در این هنگام یعنی حدود سال 1324 خورشیدی (۱۹۴۵ میلادی) حضرت آیت الله سید حسین بروجردی به عنوان مرجع شیعه در شهر قم مستقر بود و شیخ محمدتقی با وی ملاقات کرد و شرح تفصیلی سفر خود و اجمالی از فعالیتش را در موضوع تقریب ارائه کرد و آیت الله بروجردی با تأیید فعالیت های او  از این حرکت پشتیبانی کرد و به همین علت نیز طرح تقریب مورد تأکید بزرگترین مراجع دینی اهل سنت و شیعه قرار گرفت؛ چیزی که می توان آن را یکی از ارکان اساسی پیروزی و موفقیت چنین طرحی برشمرد.

وی تأکید کرد: در ساخت این اثر تلاش کرده ایم که با نگاه مستند محض و بی طرفانه نقش تقریب مذاهب را به تصویر کشیده و از کلیشه های رایج فاصله بگیریم.

این مستند ساز اضافه کرد: داستان تقریب محصول خانه مستند انقلاب اسلامی است و مهدی مطهر تهیه کنندگی آن را برعهده دارد.

وی ادامه داد: از دیگر عوامل سازنده مستند «داستان تقریب» می‌توان به مهرداد زاهدیان مشاور پروژه، احمد شفیعی ناظر کیفی، محمد هادی صالح تصویربردار، عباس قلیچ لو برنامه ریز و مدیرتولید، مسعود سفلایی تدوینگر، شهرام درخشان گوینده متن و مهرداد جلوخانی طراحی و ترکیب صدا نام برد.

گفتنی است، این مستند امشب ساعت 20:30 از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود./872/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات