۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۷
کد خبر: ۵۱۸۹۹۶
دبیر مجمع علمای خراسان شمالی:

میانه‌روی در زندگی فردی و اجتماعی از خصلت‌های نیک اسلامی است

دبیر مجمع علمای خراسان شمالی گفت: اعتدال و میانه‌روی در زندگی فردی و اجتماعی یکی از خصلت‌های ارزشمند در سلسله ارزش‌های انسانی اسلام است.
حجت الاسلام قدیمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام اصغر قدیمی، دبیر مجمع علمای خراسان شمالی، امروز در دیدار طلاب استان، اظهار کرد: یکی از خصلت‌های ارزشمند در سلسله ارزش‌های انسانی که اسلام هم آن را مورد سفارش اکید قرار داده، اعتدال و میانه‌روی در زندگی فردی و اجتماعی است.

وی با بیان اینکه قرآن مجید نه اسراف و نه امساک و خسّت و بخل را می‌پسندد، افزود: خدای متعال می‌فرماید: «وَالَّذِینَ إِذَا أَنْفَقُوا لَمْ یسْرِفُوا وَلَمْ یقْتُرُوا وَکانَ بَینَ ذَٰلِک قَوَامًا»؛ کسانی که هرگاه انفاق کنند، نه اسراف و زیاده‌روی می‌کنند و نه سخت‌گیری؛ بلکه در میان این دو اعتدال دارند.

حجت‌الاسلام قدیمی با اشاره به اینکه اعتدال در هزینه زندگی، اعتدال در کار خیر و بذل و بخشش به دیگران مورد پسند قرآن و اهل بیت است، خاطرنشان کرد: امام علی (ع) می‌فرماید: «ما عال من اقتصد»؛ نیازمند نشود آنکه معتدل باشد.

وی ادامه داد: این امام همام در ترسیم سیره پیامبر (ص) می‌فرماید: «سِیرَتُهُ الْقَصْدُ، وَ سُنَّتُهُ الرُّشْدُ» و تأکید می‌کند که روش او میانه و شیوه او رشد بود.

حجت‌الاسلام قدیمی با بیان اینکه رسول گرامی اسلام در یک تقسیم‌بندی از نگاه اقتصادی و مالی مردم را به چهار دسته تقسیم کرده است، گفت: آن حضرت می‌فرماید: «الرِّجالُ أربعةٌ: سَخِی و کریمٌ و بَخیلٌ و لَئیمٌ. فالسَّخِی: الّذی یأکلُ و یعطی و الکریمُ: الّذی لا یأکلُ و یعطی و البخیلُ: الّذی یأکلُ و لا یعطی و اللّئیمُ: الّذی لا یأکلُ و لا یعطی».

وی افزود: بنا به فرموده رسول اکرم سخی و بخشنده کسی است که هم خود از آنچه دارد بهره می‌گیرد و هم به دیگران می‌بخشد، کریم کسی است که خود از آنچه دارد استفاده نمی‌کند ولی به دیگران ایثار می‌کند، بخیل کسی است که خود می‌خورد ولی به کس دیگر نمی‌بخشد و لئیم کسی است که خود از آنچه خداوند به او داده است استفاده نمی‌کند و به دیگران هم کمک نمی‌کند و نمی‌بخشد.

حجت‌الاسلام قدیمی ادامه داد: از مجموع این کلام نورانی می‌توان چنین نتیجه گرفت که انسان‌ها از چهار دسته خارج نیستند؛ انسان‌های بد یا بخیل، انسان‌های بدتر یا لئیم، انسان‌های خوب یا سخی و انسان‌های خوب‌تر یا کریم.

دبیر مجمع علمای خراسان شمالی گفت: آنچه به‌عنوان ارزش می‌توان از آن یاد کرد سخاوت و کرامت بوده و آنچه سبب آفت و افت شخصیت انسان می‌شود بخل و لئامت است./9314/پ202/ب1

ارسال نظرات