۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۳
کد خبر: ۵۱۷۷۵۴
دبیر مجمع علمای خراسان شمالی:

قبول مسؤولیت و مدیریت در نظام اسلامی درواقع پذیرش امانت است

دبیر مجمع علمای خراسان شمالی گفت: قبول مسؤولیت و مدیریت در نظام اسلامی درواقع پذیرش امانت است؛ ازاین‌رو نباید به مسؤولیت به‌مثابه طعمه و لقمه نگاه شود.
حجت الاسلام قدیمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام اصغر قدیمی، دبیر مجمع علمای استان خراسان شمالی، امروز در دیدار با جمعی از مسؤولان استان، با اشاره به اینکه در نظام اسلامی مدیریت امانت است، اظهار کرد: یکی از اصولی که باید در مدیریت دینی همواره پیش روی مدیران و نصب‌العین آن‌ها باشد این است که مدیریت و پذیرفتن مسؤولیت طعمه و لقمه نیست؛ بلکه امانتی سنگین است که بر عهده انسان گذاشته می‌شود.

وی اضافه کرد: حضرت یوسف (ع) به هنگام پیشنهاد مسؤولیت چنین گفت: «قَالَ اجْعَلْنِی عَلَیٰ خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ»؛ مرا سرپرست خزائن سرزمین مصر قرار ده که من نگهبانی آگاهم.

حجت‌الاسلام قدیمی با بیان اینکه «حفیظ» نوعی امانت‌داری و حفاظت همه سویه است، ادامه داد: در آیه دیگر از مسؤول با واژه «امین» یاد شده است: «...یا أَبَتِ اسْتَأْجِرْه إِنَّ خَیرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِی الْأَمِینُ»؛ ای پدر! او را استخدام کن زیرا بهترین کسی که می‌توانی استخدام کنی آن کس است که نیرومند و درستکار باشد و او همین جوان یعنی موسی است.

وی با تأکید بر خداباوری و در محضر او بودن در انجام مسؤولیت خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اصول مهم مدیریت دینی آن است که انسان همواره خود را در مرئا و منظر و محضر خدا ببیند و در خلوت و جلوت کارهایش یکسان باشد.

حجت‌الاسلام قدیمی تصریح کرد: باید مدیر در نظام اسلامی نگاه خدا را در همه امور مدیریتی احساس کند و ذره‌ای پا را از مسیر قانون الهی فراتر نگذارد؛ زیرا این ویژگی دست‌پاکی، امانت‌داری، عدالت‌ورزی، پرکاری و پرهیز از کم‌کاری و درست‌کاری را به دنبال خواهد داشت.

وی اضافه کرد: امام علی (ع) به مالک اشتر می‌فرماید: «وَاللّهُ فَوقَ مَن وَلّاک»؛ درست است که من تو را به این مقام نصب کردم ولی خداوند ولیّ همگان است و همه چیز را رصد می‌کند و رقیب است.

این استاد حوزه علمیه و دانشگاه با تأکید بر حلم و بردباری در مدیریت، اظهار کرد: مدیر در حوزه مدیریت و اجرا و اقدام باید دریادل و پرحوصله و بردبار باشد؛ زیرا مسؤولی که آستانه تحملش اندک باشد مدیریتش ناقص و ناتمام خواهد بود.

حجت‌الاسلام قدیمی گفت: مهم‌ترین وسیله و ابزار برای مدیریت کارآمد تقویت خصلت «حلم» و سعه‌صدر است؛ به همین دلیل خداوند این نعمت را بدون درخواست به پیامبر خاتم عطا فرمود: «أَلَمْ نَشْرَحْ لَک صَدْرَک»؛ آیا ما سینه تو را گشاده نساختیم و به موسی بعد از درخواست او از خداوند عنایت فرمود: «رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی»؛ پروردگارا سینه‌ام را گشاده گردان.

وی ادامه داد: امام علی (ع) هم می‌فرماید: «آلة الریاسة سعة الصدر»؛ ابزار کاری یک مدیر، سعه‌صدر و گشاده‌دلی اوست./9314/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات