۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲
کد خبر: ۵۱۷۲۰۳
استاد درس خارج حوزه علمیه قم:

ولایت فقیه یک اصل عقلی و اعتقادی است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: هیچ ولیلی وجود ندارد که فرد دیگری غیر از فقیه اداره امور جامعه را در دست داشته باشد؛ زیرا ولایت فقیه یک اصل ثابت شده عقلی و اعتقادی است.
آیت الله اسماعیلپور شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمدعلی اسماعیلپور، استاد درس خارج حوزه علمیه قم امشب در جلسه سخنرانی و تفسیر قرآن مجید که در مسجد و کتابخانه صاحب الزمان(عج) شهرضا برگزار شد، عنوان کرد: در برخی از روایات وارد شده است که پیامبر اکرم(ص) و حضرت علی(ع) پدران این امت هستند، پیامبر اسلام(ص) دارای ولایت کلیّه الهیه بودند و همان ولایت را نیز حضرت علی(ع) داشته‌اند، به همین دلیل اطاعات از آنها واجب و احترام آنها بالاتر از سایر اولیا و سرپرستانی است که هر فرد دارد.

وی اظهار کرد: ولایت حضرت محمد(ص) و حضرت علی(ع) به صورت تکوینی بر همه موجودات بوده و تشریعاً بر همه انسانها نیز وارد بوده است؛ بر اساس این ولایت، این اولیای الهی می‌توانند بر اساس مطالح اسلام، در اموال و امور خصوصی افراد نیز دخالت کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: جامعه نمی‌تواند بدون سرپرست باشد، پس وجود یک ولی امر برای اداره امور لازم است، انبیا و امامان در راستای همین مشیت الهی نازل شده‌اند و مسؤولیت اداره امور را عهده دار شده‌اند اما در زمان ما پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) حضور ندارند و سایر ائمه(ع) هم ظاهراً در میان ما حضور ندارند به همین دلیل ولایت کلیه الهیه در این زمان بر عهده امام زمان(عج) است؛ اگر ایشان نباشند زمین آرام نمی‌گیرد و اهلش را نابود می‌کند.

آیت الله اسماعیلپور تصریح کرد: در این زمان که امام زمان(عج) از نظرها غایب هستند ولایت با کسانی است که احادیث را نقل و نقد می‌کنند، ولایت فقیه نیز در همینجا معنا پیدا می‌کند، یعنی همان شائبه‌ای که از ولایت کلیه الهیه وجود دارد در اینجا هم هست اما فقیه نمی‌تواند به دلخواه خود عملی را انجام دهد مگر در مصالح کلی که احکام خاص خود را دارد.

وی عنوان کرد: برخی اوقات افراد نمی‌توانند امور خود را تدبیر کنند، در اینجا ولایت کلیه الهیه به فقیه دستور می‌دهد امور مردم را بر طبق مصالح کلی تدبیر کند، بنابراین اگر در زمانی گفتند حضرت پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) پدران این امت هستند، امروز هم می‌گوییم ولایت فقیه در همان راستا قرار دارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: هر فقیه جامع الشرایطی می‌تواند ولی فقیه باشد اما اگر مجتهدی در اموری حکم کرد فقیه دیگر نمی‌تواندحکم او را نقض کند، مثلاً وقتی فقیه در امور لشکری و کشوری فتوا می‌دهد سایرین فتوای او را نقض نمی‌کنند؛ هیچ ولیلی وجود ندارد که فرد دیگری غیر از فقیه اداره امور جامعه را در دست داشته باشد چون ولایت فقیه یک اصل ثابت شده عقلی و اعتقادی است.

آیت الله اسماعیلپور گفت: کسانی که به ولایت فقیه اشکال وارد می‌کنند باید به اعتقادات خود رجوع کنند چون این اصل از اصول اصلی ثابت شده اسلام است که روایات و آیات هم آن را تأیید می‌کند و مصلحت عمومی جامعه هم بر این اساس قرار دارد پس اشکالی به آن وارد نیست و باید پذریفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: لازم است تعالیم اسلام از مبانی پایه گرفته تا اصول اساسی از سنین کودکی و خردسالی به افراد آموزش داده شود تا این مسائل در وجود آنها نهادینه شود و شبهاتی که دشمنان و افراد مغرض وارد می‌کنند در وجود آنها اثر نکند؛ همه ما هم وظیفه داریم برای استحکام مبانی اعتقادی خود به کتابهای معتبر رجوع کرده و شبهات خود را اهل خبره بپرسیم زیرا در روز قیامت بسیاری از دلایل از افراد پذیرفته نمی‌شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار کرد: متأسفانه بی تفاوتی والدین به تربیت دینی کودکان و فرزندانشان باعث می‌شود آنها در سنین بزرگسالی در برابر هرگونه شبهه و دلیلی از سوی دشمنان دین و افراد مغرض به انحراف کشیده شوند، بررسی بسیاری از این موارد نشان می‌دهد که اگر فرد مبانی اولیه دینی و اعتقادی خود را به درستی فراگرفته بود، به انحراف کشیده نمی‌شد./868/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات