۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۰
کد خبر: ۵۱۶۷۴۵
استاد درس خارج حوزه علمیه قم:

اصول تربیتی حاکم بر جامعه از احکام اسلامی فاصله دارد

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: تربیت در جامعه امروزی با آنچه در اصول و احکام اسلامی به آن حکم شده تفاوت دارد؛ از این رو باید در همه سطوح به ویژه در میان خانواده‌ها تغییراتی در مبانی تربیتی با هدف نزدیک شدن به تعالیم اسلام انجام شود.
آیت الله اسماعیلپور شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمدعلی اسماعیلپور، استاد درس خارج حوزه علمیه قم امشب در مراسم سخنرانی و تفسیر قرآن که در مسجد صاحب الزمان(عج) شهرضا برگزار شد، عنوان کرد: والدین هر فرد گاهی ممکن است، پدر و مادر جسمانی او باشند و گاهی سیار افرادی که حقوقی را بر عهده فرد دارند، بر اساس تعالیم اسلام رعایت حق همه این افراد واجب و غفلت از آن جایز نیست.

وی اظهار کرد: گاهی والدین انسان، کسانی هستند که زایش و تولد انسان به واسطه آنها بوده است، یکی از تکالیف شرعی والدین و فرزندان در مقابل یکدیگر در زمینه نفقه است، زیرا ایجاد رابطه پدر و فرزندی یا مادر و فرزندی اقتضا دارد که این افراد از نظر اقتصادی هم به یکدیگر مرتبط باشند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: وظیفه پدر آن است که اگر فرزندی از او فقیر است، خوراک و پوشاک و مسکن او را تأمین کند و برعکس اگر پدر یا مادر فقیر هستند، فرزند وظیفه دارد که خوراک و پوشاک و مسکن آنها را تأمین کند؛ بنابراین حکم شرعی هر یک از پدر و مادر و فرزند در صورت تمکن مالی و برخورداری از ثروت، نمی‌تواند در مقابل فقر و بی چیزی طرف مقابل خود، بی تفاوت باشد.

آیت الله اسماعیلپور ادامه داد: حکمی که درباره پدر و مادر و فرزند وجود داردف درباره پدربزرگ و مادربزرگ و نوه‌ها هم صادق است، بنابراین اگر فرزند فرزند فردی فقیر بود و او از توانایی مالی برخوردار بود، باید نیازهای مادی نوه خود را تأمین کند، از طرف دیگر نوه هم نمی‌تواند درباره فقر پدربزرگ یا مادربزرگ خودش بی تفاوت باشد و باید نیازهای مالی و مادی او را تأمین کند.

وی اضافه کرد: اگر داماد فردی، یعنی کسی که شوهر دختر اوست، فقیر باشد نیز باید نفقه نوه‌هایش را پرداخت کند؛ پدربزرگ و مادربزرگ نمی‌توانند با این توجیه که مثلاً سفر زیارتی مستحبی در پیش دارند، از پرداخت نفقه نوه‌های فقیر خود خوداری کنند؛ همه اینها احکام شرعی واجب هستند، پس افرادی که مشمول آنها قرار می‌گیرند باید بدون منت بر طرف مقابل خود وظیفه شرعی که بر عهده آنها قرار دارد را انجام دهند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود، تأکید کرد: در غیر از فرمان شرک، تبعیت از والدین بر فرزند واجب است، در قرآن کریم آمده است که به والدین خود احسان کنید، منظور این سخن خداوند آن است که باید با نیکویی با والدین برخورد شود و حتی قبل از آنکه چیزی را مطالبه کنند، فرزند برای آنها فراهم کند هرچند غنی و دارا باشند.

آیت الله اسماعیلپور تصریح کرد: در آیات و روایات آمده است که فرزند وظیفه تبعیت از والدین و برخورد نیکو با آنها را دارد حتی اگر او را زجر دهند، به عبارت دیگر اگر والدین فرزند خود را بزنند و او را مورد بی احترامی قرار دهند نیز، وظیفه رعایت ادب و نیکویی از عهده فرزند ساقط نمی‌شود.

وی اذعان کرد: گاهی فرزندان به گونه‌ای رفتار می‌کنند که وجود آنها برای پدر و مادر زجرآور می‌شود، متأسفانه در جامعه ما احترام به پدر و مادر کم اهمیت شده است؛ گاهش فرزندان باوجود برخورداری از تمکن مالی و در اختیار داشتن منزل مناسب، پدر و مادر خود را خانه‌های سالمندان می‌فرستند اینگونه از اقدامات نشان می‌دهد که عاطفه انسانی و به ویژه عاطفه فرزند و والدین که عاز والاترین انواع مهر و محبت است از بین رفته است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: بی حرمتی برخی افراد به والیدن خود در حالی است که بر اساس روایات اسلامی، دعای خیر آنها در حق فرزند تنها مختص زمان حیات آنها نبوده و حتی افرادی به دلیل نیکی به والدین خود در دوران بعد از مرگ آنها، عاقبت به خیر شده‌ و یا برخی افراد به دلیل بی حرمتی به اموات والیدن خود، دچار سوء عاقبت و نفرین آنها شده‌اند.

آیت الله اسماعیلپور اظهار کرد: تربیت در جامعه امروزی با آنچه در اصول و احکام اسلامی به آن حکم شده است تفاوت دارد، باید در همه سطوح به ویژه در میان خانواده‌ها تغییراتی در مبانی تربیتی با هدف نزدیک شدن به تعالیم اسلام، انجام شود؛ رعایت ادب و احترام نسبت به والدین در یک جامعه اسلامی، باید الگویی برای سایر افراد باشد./868/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات